Tarief OV in regio wordt duurder

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft de OV-tarieven voor 2018 in de concessiegebieden Amsterdam, Amstelland-Meerlanden, Zaanstreek en Waterland vastgesteld. Het landelijke basistarief per rit wordt € 0,90 (€ 0,89 in 2017) voor vol tarief-reizen en blijft € 0,59 voor reductie-tarief reizen. De nieuwe kilometerprijs wordt in alle concessies 15,5 cent.

Het nieuwe kilometertarief is in 2018 voor het eerst gelijk in alle concessies van de Vervoerregio. In 2017 was het tarief voor Amsterdam, Zaanstreek en Waterland 15,4 cent en in Amstelland-Meerlanden 14,2 cent.

Vervoerregiokaartje

Nieuw is dat er begin 2018 een kaartje komt waarmee de reiziger voor 6 euro 1,5 uur bij Connexxion, EBS en GVB in de Vervoerregio kan reizen. Tot nu toe moeten reizigers die zonder OV-chipkaart reizen als zij overstappen op een andere vervoerder meerdere keren een kaartje kopen.

Abonnementen en andere kaartjes

Het Randstad Noord zoneabonnement wordt in 2018 1,05% duurder dan in 2017. Het GVB net-abonnement wordt een euro duurder en gaat 93 euro per maand kosten. Het Amsterdam & Region Travel Ticket (dagkaarten voor één, twee of drie dagen) en het Amsterdam Travel Ticket (toeristenkaartjes tussen Schiphol en Amsterdam) blijven gelijk in prijs. Het uurkaartje van GVB gaat in 2018 € 3,00 kosten (€ 2,90 in 2017). Kaartjes voor korte ritten met Connexxion en EBS blijven € 2,50. Voor langere ritten kan het Vervoerregiokaartje gebruikt worden.

OV-chipkaart voor kinderen

Met een persoonlijke OV-chipkaart krijgen kinderen (4 t/m 11 jaar) 34% korting op reizen met openbaar vervoer. GVB gaat in 2018 reizen met de persoonlijke OV-chipkaart stimuleren door deze doelgroep in en rond Amsterdam een aantrekkelijk aanbod te doen voor deze kaart. De kinderdagkaart wordt in prijs verhoogd van 2,50 naar 3,75 euro. Dit is volgens het bedrijf noodzakelijk omdat de goedkope kinderdagkaart vaak onrechtmatig wordt gebruikt door volwassenen.

 

Lees ook:Nieuwe tarieven openbaar vervoer regio
Lees ook:Openbaar vervoer wordt duurder
Lees ook:Openbaar Vervoer volgend jaar duurder
Lees ook:BBA: ‘OV Chipkaart vaak duurder dan strippenkaart’
Lees ook:Eerste elektrische Schiphol bus gearriveerd

3 reacties op “Tarief OV in regio wordt duurder

  1. politieke haan

    Geen politieke haan die kraait naar deze belachelijke verhoging van 8,45 % voor Amstelland en dus Amstelveen en dat bij verslechtering van openbaar vervoer straks. De 5 vervoerregioraadsleden zeggen niets en het is ja en amen!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Heikneuter

      Het recept om mensen weer de auto in te jagen, minder ov, hogere prijzen, langere aanlooptijden, maar wel een aantal elektrische bussen, waarbij de oude diesels verkocht worden naar één of ander ontwikkelingsland waar ze nog 25 jaar rijden, echter dat laatste vertellen de wethouders Bot en Brandes er niet bij.

      Ik zit me ook trouwens af te vragen in hoeverre die vervoersregio valt onder het democratisch toezicht, maar dat is , denk ik, mijn gebrek aan kennis.

        /   Beantwoorden  / 
  2. Politieke Haan

    Vervoersregio bestaat uit een vervoersregioraad die bestaat uit de gemeenteraadsleden van de gemeenten die in de vervoersregio zitten. Amsterdam heeft circa de helft.

    Uit de vervoersregioraad wordt een dagelijks bestuur gekozen. Amstelveen heeft daarin GEEN vertegenwoordiging (wel Haarlemmermeer en Diemen). Het Dagelijks bestuur wordt gecontroleerd door de vervoersregioraad waarin dus namens Amstelveen: Jitze Bakker (BBA), Harry van den Bergh (PvdA), Walter Vervenne (VVD), Tessa van Wijnen (Groenlinks) en Edwin van er Waal (D66) zetelen. Zij en hun politieke partijen zijn hier ijzingwekkend stil over. De vervoersregioraad neemt de hoofdlijnbesluiten en Dagelijks bestuur beslist verder. Dagelijks bestuur wordt door vervoersregioraad gekozen en gecontroleerd.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.