Openbaar Vervoer volgend jaar duurder

ms[1]Openbaar vervoer (OV) in deze regio wordt duurder. Dat heeft het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam, de concessieverlener die het OV ook subsidieert, besloten.  In Amstelland en Meerlanden gaat volgend jaar een ritje binnen de bebouwde kom (in dorp of stad) € 2,50 kosten, dus voor een kort ritje, en andere ritten (langere) € 5. De concessie Amstelland en Meerlanden bestaat uit de gemeenten Amstelveen, Aalsmeer, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn. Connexxion is daar de vervoerder in deze concessie. Volgens het regiobestuur is sinds de (dramatische) invoering van de OV-chipkaart in 2010 de prijs voor buskaartjes in de bus niet gestegen. Daar moet dus, met de crisis nog volop voelbaar voor de consumenten, volgend jaar eens wat aan gebeuren. Nieuw is dat op de bus de korte en lange ritten in een combikaart worden verkocht worden. Daarmee kan de reiziger kiezen of hij met dit kaartje één lange of twee korte ritten maakt. Het saldoreizen stijgt met 0,1 cent naar 13,5 cent per kilometer, wat volgens het regiobestuur lager is dan de voorspelde inflatie in 2014, maar wie toch al geen cent te makken heeft schiet met die uitleg natuurlijk geen fluit op.  De abonnementstarieven gaan met 1,28% omhoog, de tarieven voor andere kaartsoorten van Connexxion blijven ongewijzigd.

Het basistarief is in alle concessies voor 2014 met 1 cent verhoogd naar € 0,87. Voor kinderen en 65+-ers blijft het basistarief € 0,57. Reizigers die op saldo reizen met de OV-chipkaart betalen per reis één keer het basistarief en vervolgens in de concessie Amstelland Meerlanden 13,5 cent per kilometer. Waarmee OV dus aardig in de buurt komt van autorijden, wat door de belastingdienst op € 0,19 eurocent per kilometer wordt geschat.

Volgens de Stadsregio Amsterdam blijft het regionale OV dankzij de subsidie betaalbaar. De vervoerders mogen jaarlijks eenmalig een voorstel doen voor het aanpassen van de tarieven. Die worden dan aangepast aan de inflatie en de kosten die de vervoerder maakt (bv. voor brandstof). Het dagelijkse bestuur van de Stadsregio Amsterdam besluit of zij akkoord gaat met deze wijzigingen. Volgens de Tariefverordening van de Stadsregio Amsterdam mag het gemiddelde van alle tariefstijgingen voor een concessie niet hoger zijn dan de zogenaamde Landelijke Tariefindex en komt nu dus neer op 1,28%. Het landelijke inflatieniveau 2014 is naar verwachting 2%, zegt het regiobestuur.

In Amsterdam blijven de prijzen van de uurs- en dagkaarten in 2014 ongewijzigd. Abonnementen worden ook met 1,28% in prijs verhoogd. Voor het saldoreizen (het saldo op de OV-chipkaart) wordt het bedrag per gereisde kilometer in de concessie Amsterdam verhoogd met 0,3 cent naar 14,8 cent. Dat betekent dat een reiziger bij een gemiddelde reis van 5 km 1,6% meer voor zijn reis betaalt. Voor kinderen (4-11 jaar) en ouderen (65+) is de prijsstijging lager, omdat hun basistarief ongewijzigd blijft. Een gemiddelde reis van 5 km wordt voor hen met minder dan 1% duurder en kost hen slechts 1 cent meer dan nu.

 

Lees ook:Openbaar vervoer wordt duurder
Lees ook:Nieuwe tarieven openbaar vervoer regio
Lees ook:Tarief OV in regio wordt duurder
Lees ook:Busconsessie Stadsregio hoog beoordeeld
Lees ook:BBA: ‘OV Chipkaart vaak duurder dan strippenkaart’

2 reacties op “Openbaar Vervoer volgend jaar duurder

  1. tesseract

    het opnbaar vervoer in apeldoorn per 1jan 2014 word volgens het vervoersbedrijf 15% duurder,
    de volgende rekensom heb ik gemaakt mijn dochter phalen van haar nieuwe woning kost mij nu 2euro heen en 2 euro terug voor twee pers. is dit dus 6 euro en ben ik een volledig uur voor de heenweg kwijt.
    wat word het nu? ik ben per rit 3 euro kwijt,dat is 6 euro per pers.
    heen en 6 euro terug ,dat is met z’n 2en 12 x2= 24 euro
    knap gerekent apeldoorn .hoe bedoel je valse reclame en vals voorlichten

      /   Beantwoorden  / 
    1. Johan Bos

      Dit is Amstelveen, maar er komt wel een waarnemend burgemeester die voorheen eerste burger van Apeldoorn was…

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.