Brandes toch akkoord met lijn 5 niet naar CS

Jeroen Brandes

Jeroen Brandes

Hoewel tramlijn 5 in de toekomst niet meer naar het Centraal Station rijdt, waarover gemeenteraad en wethouder Jeroen Brandes eerst kwaad waren, legt de laatste zich nu kennelijk enthousiast bij de plannen van het Amsterdamse Gemeentelijke Vervoerbedrijf (GVB) en de Stadsregio Amsterdam (SRA) neer. Dat blijkt uit zijn brief aan de gemeenteraad.

De gemeente werd eind april plotseling geconfronteerd met een Vervoerplan 2018 van het GVB, waarin tegen eerdere afspraken op bestuurlijk niveau ion de route van tramlijn 5 was veranderd. Wethouder Brandes spraak daarover zijn ongenoegen uit, vooral omdat er zonder enig overleg was afgeweken van de bestuursovereenkomst Amstelveenlijn. Dat wekte zijn ergernis, meldt hij aan de raad.

Volgens hem zijn er de laatste maanden veel ‘stevige gesprekken’ geweest met GVB en SRA, zowel op ambtelijk als bestuurlijk niveau. “Hoewel wij nog steeds ontevreden zijn over de gevolgde procedure, hebben wij minder problemen met de inhoud van de plannen van het GVB voor lijn 5”, schrijft hij nu.

Leidsestraat

Volgens hem blijkt amper zeven procent van de reizigers die in Amstelveen opstappen, enige extra reistijd te ondervinden als de bestemming Leidsestraat is of Koningsplein. Maar voor verdere bestemmingen richting Centraal Station moet met wel bij Amsterdam-Zuid overstappen. Dat doet daar zo’n vijftien procent van de instappers. Maar volgens Brandes zijn die bestemmingen sneller bereikbaar dan met tramlijn 5.

“Het merendeel van de Amstelveners reist naar Amsterdam-Zuid of stapt uit bij het Leidseplein”, schrijft hij. “Voor de volledigheid wil ik hierbij vermelden dat dit pas geldt in de eindsituatie, als alle werkzaamheden rond de Zuidas zijn afgerond. Om de overstap in de tijdelijke situatie zo comfortabel en snel mogelijk te maken, moet nog hard worden gewerkt aan acceptabele oplossingen. Daar zal ik me hard voor blijven maken.”

Akkoord

Het GVB streeft ernaar met hoge frequentie drie trams door de Leidsestraat te laten rijden, zodat die en Koningsplein goed bereikbaar blijven. Maar voor Amstelveners betekent het allemaal wel dat er een nieuw eindpunt van lijn 5 komt. En dat er daarmee een directe verbinding naar Concertgebouw en Leidseplein blijft en lijn 5 dan verder rijdt naar de Jordaan en het Westerpark (huidige eindpunt tramlijn 10), voegt Brandes er aan toe. Hij adviseert de gemeenteraad nu maar akkoord te gaan met de plannen van het GVB en dus de accepteren dan tram 5 niet meer naar het Centraal Station rijdt.

 

 

Lees ook:Lijn 51 op 17 november weer naar CS.
Lees ook:Tram naar Centraal Station blijft bestaan
Lees ook:Lijn 65 verdwijnt, 66 wordt 166
Lees ook:A’veense politiek: ‘Blijf af van tramlijn 5′
Lees ook:D66 bezorgd over (bus) verbinding met CS

7 reacties op “Brandes toch akkoord met lijn 5 niet naar CS

  1. PeterPC

    “Om de overstap in de tijdelijke situatie zo comfortabel en snel mogelijk te maken, moet nog hard worden gewerkt aan acceptabele oplossingen. Daar zal ik me hard voor blijven maken.”

    Ja, dat kennen we van de PvdA, hardmaken.

    Wat zullen ze gelachen hebben, tijdens die besprekingen met Brandes.

    De zielepoot.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank

      Om maar even de hr. PC te citeren: de ruggengraat van een naaktslak of een mossel, die heer Brandes. Ik zit mij ook nog af te vragen of hier het uitgangspubliek is meegeteld en de mensen die werken en studeren bij het Amstelstation.

        /   Beantwoorden  / 
  2. Robert van Waning

    Naar Leidsplein en A’dam CS (en terug) nemen wij altijd de bus. Veel prettiger. Ik hoop dat die busverbindingen blijven bestaan. De verbinding met de Utrechtsestraat en daaromtrent kan beter.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank

      Typisch weer een rvw reactie. Voor hem is het inderdaad gemakkelijk , dus het probleem bestaat niet. Maar als je toevallig uit de oostkant van Amstelveen komt en dus afhankelijk van de sneltram , ben je wel mooi de pineut of je moet tig keer over willen stappen. Bedankt ouwe egoïst!

        /   Beantwoorden  / 
    2. Robert van Waning

      Frank, het gaat hier niet over de sneltram, maar over tramlijn 5. Vijftien procent van die passagiers wil daarmee naar het CS. Door over te stappen komen zij sneller op hun bestemming.

      De sneltram krijgt trouwens geen halte bij het Stadshart. Tel uit onze ‘winst’. Hudson Bay en Unibal Rodamco worden ook gedupeerd door die idiote beslissing.

      Probeer eens te discussiëren zonder meteen weer te gaan schelden.

        /   Beantwoorden  / 
  3. C Daas

    Wat een gelieg, bedrog en slap gedoe van dat Amstelveense bestuur. AUB aansluiten bij Amsterdam, zo snel mogelijk. Dan betalen we misschien niet alleen rekeningen, maar krijgen we er ook eens wat voor terug.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Jan Demming

    Maar heren, wat wilt u dan wat de wethouder zegt? Dat-ie er blij mee is? Dat zou puur gezichtsverlies zijn. Een en ander houdt wel in dat, net als Nederland in de EU, de gemeente Amstelveen weinig tot niets in te brengen heeft in de Stadsregio.Fijn hoor, zo’n overkoepelende organisatie die wel even uitmaakt wat goed en niet goed voor ons is

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.