D66 bezorgd over (bus) verbinding met CS

Aslanjan (links) en Van der Waal

Nadat tal van inwoners en actiegroepen zich er al druk over hebben gemaakt, lijkt hun kwartje omtrent de verbinding met het Centraal Station in Amsterdam nu ook bij coalitiepartij D66 in de gemeenteraad te zijn gevallen. Zij zegt in schriftelijke aan B&W zich ‘zorgen’ te maken over het over het verdwijnen van de directe busverbindingen met Amsterdam CS. Sneltram 51, omgezet in de nieuwe Amstelveenlijn, rijdt er tot ergernis van veel passagiers sowieso niet meer heen.

Maar uit de plannen blijkt dat ook de buslijnen 170, 172 en 174 per 22 juli 2018 voornamelijk op OV-knooppunt Station Zuid zullen gaan stoppen, beseft D66. ‘Slechts een fractie van het bestaande streekvervoer rijdt dan nog door naar het busstation Elandsgracht. Na de eerder aangekondigde aanpassingen door het GVB van metrolijn 51 en tramlijn 5 (die straks ook niet meer rechtstreeks naar CS rijden) is dit de derde directe verbinding met het Centraal Station die wordt opgeheven.’ D66 wil dat B&W zich hard maken voor het behoud van de directe busverbindingen.

De nieuwe concessie Amstelland-Meerlanden werd vorig jaar aanbesteed door de Vervoerregio Amsterdam en is 15 december 2016 gewonnen door Connexxion. Aan dat bedrijf de taak de nieuwe plannen vorm te geven in het Vervoerplan 2018, constateert de fractie. ‘Connexxion moet het aanbod afstemmen op de huidige en toekomstige reisbehoeften van inwoners en bezoekers van het concessiegebied.’

Binnenstad

B&W moeten volgens D66 in overleg gaan met alle betrokken partijen (Vervoerregio, Connexxion, GVB en gemeente Amsterdam) om een directe verbinding met het Centraal Station te behouden. ‘De plannen voor het schrappen van de verbinding lijken voornamelijk te zijn ingegeven uit de ambitie van de Noord-Zuidlijn een succes te maken en de binnenstad van Amsterdam te ontlasten. D66 raadslid Edwin van der Waal constateert dat daardoor veel Amstelveners daardoor een directe verbinding met hun werklocatie, onderwijsinstelling of uitgaansgebied verliezen. “Het openbaar vervoer knooppunt Centraal Station en omgeving wordt minder gemakkelijk bereikbaar voor hen,” zegt hij.

 Spreiding toeristen

De partij zegt dat wethouder Jeroen Brandes van Openbaar Vervoer (PvdA) zich in gesprekken met de Vervoerregio, Connexxion en de gemeente Amsterdam inzet voor het behoud van de directe busverbinding met het CS. Dat helpt Amsterdam ook toeristen over de regio te spreiden, denkt de fractie. Waardoor natuurlijk de door haar en vooral de VVD gewenste Amstelveens citymarketing naar haar mening wordt gestimuleerd.

D66-woordvoerder Economische Zaken Tawros Aslanjan zegt het vreemd te vinden dat Amsterdam enerzijds klaagt over te veel toeristen in de binnenstad en anderzijds de directe OV-verbindingen uit het centrum met de regio afsnijdt. Onderdeel van de vragen aan B&W, die daar binnen zes weken op moeten antwoorden, is of en op welke wijze de wethouder denkt de Amstelveense reiziger te gaan informeren over de aanstaande veranderingen.

 

Lees ook:Grotere bussen en vaker rijden naar Schiphol
Lees ook:Voorstel toekomst AV-lijn van VRA
Lees ook:Ook kritiek van D66 op plannen Amstelveenlijn
Lees ook:Protest van BBA tegen naderend inkorten lijn 51
Lees ook:Kortere lijn 199 blijft toch ‘s avonds rijden

12 reacties op “D66 bezorgd over (bus) verbinding met CS

  1. Namedropper

    Is dat Henk Krol ?

      /   Beantwoorden  / 
    1. strenge handhaver

      Nee, dat is Frank Bikker

        /   Beantwoorden  / 
  2. frank bikker

    De ov verbindingen in onze Groene Stad met een “internationale uitstraling” worden wel steeds beter zeg!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Robert van Waning

    Sneltram 51, omgezet in de nieuwe Amstelveenlijn, rijdt niet alleen niet meer naar A’dam CS maar heeft straks ook geen halte Amstelveen Centrum meer.

    Waarvoor hebben wij eigenlijk een wethouder voor Openbaar Vervoer? Om – namens de Amstelveners – over zich heen te laten lopen door Amsterdam, Regio en Den Haag? Dan kan hij naast Raat gaan liggen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Robert van Waning

      Om over je heen te laten lopen, moet je op de grond gaan liggen.

      @Chriet, zonder die oogkleppen lees je een stuk beter.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Chriet.

        Als hij (Raat) geen misdadiger is (wetbreker dixit Van Waning), wil je hem nu op eens platgetrapt hebben?

        Huiveringwekkend.

          /   Beantwoorden  / 
      2. Robert van Waning

        ‘Over je heen laten lopen’ is een normale Nederlandse uitdrukking voor slaafse lijdzaamheid.

          /   Beantwoorden  / 
    2. Matthijs

      Jeroen Brandes gaat erover, maar u ziet toch weer kans die naam niet en die van Raat wel te noemen. Die zit u wel hoog. Ik verdedig Raat niet, maar ben wel onder de indruk van u rode lap gedrag.

        /   Beantwoorden  / 
  4. Robert van Waning

    Amstelveense bestuurders (nou ja) laten over zich heen lopen door Amsterdam en Regio (sneltram en woningbouw) en door het VVD-ministerie van Verkeer (A9 en Schiphol).

    Ongemak, herrie, verkeerschaos, steeds slechtere ov-verbindingen, een niet functionerend stadscentrum, luchtvervuiling en stagnatie op de woningmarkt zijn de resultaten van hun slaafse houding tegenover hogere machten.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Gerben

    Gut, maakt D’66 gebruik van de bundel 170?

      /   Beantwoorden  / 
  6. Robert van Waning

    Amstelveen is straks de enige stad ter wereld waar de metro/sneltram geen halte in het stadscentrum heeft, waar geen binnenringweg om het stadscentrum loopt maar waar wél een 10-baans autosnelweg dwars door het stadscentrum raast. Het is maar je uniek in wilt zijn.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Gerben

      Stad met allure…..
      Als de maan de aarde raakt is het hier.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.