Lijn 65 verdwijnt, 66 wordt 166

Buslijn 66 – van het Amstelstation, via RAI en VU, naar het Oude Dorp/raadhuis en vervolgens Groenelaan – Galjoen wordt lijn 166. Ook krijgt hij een andere route. Hij gaat met ingang van 28 mei rijden tussen Zuid/WTC en busstation Amstelveen, via de VU, Oude Dorp/raadhuis en het westelijke deel van de Lindenlaan. Lijn 65 verdwijnt. Er zijn nog enkele wijzigingen in het busnet. Dat heeft te maken met de overname van de GVB buslijnen door Connexxion.

Een bij het doorvoeren van de veranderingen is dat Amstelveners uit alle wijken direct naar het busstation en (intercity)station Amsterdam Zuid/WTC moeten kunnen komen. Het Ziekenhuis Amstelveen en het raadhuis moeten zoveel mogelijk rechtstreeks of met maximaal één overstap (op busstation Amstelveen) bereikbaar zijn.

De route van de verdwijnende lijn 65 wordt overgenomen door bus 199, die ten zuiden van de A9 gelijk blijft en doorrijdt naar Schiphol Plaza. Ten noorden van de A9 rijdt lijn 199 via de Rembrandtweg, Beneluxbaan en winkelcentrum Gelderlandplein naar Zuid/WTC. Op doordeweekse dagen rijdt de bus viermaal per uur.

Buslijn 165 blijft ongewijzigd. Op busstation Amstelveen rijdt lijn 166 door als lijn 165 en andersom. Daardoor krijgen Bankras en Kostverloren een directe verbinding met het raadhuis. Ook krijgen het Oude Dorp en Patrimonium een rechtstreekse verbinding met het busstation.

Ook vervalt lijn 66 op het oostelijk deel van de Lindenlaan, op de Groenelaan en de route richting het huidige eindpunt Galjoen. Op doordeweekse dagen rijdt vanaf busstation Amstelveen zes maal per uur een bus naar het raadhuis (vier keer lijn 194 en twee maal lijn 166).

Lees ook:Bus 175 verdwijnt
Lees ook:B&W: openbaar vervoer bij bezuinigingen op peil
Lees ook:B&W: Openbaar vervoer blijft ‘redelijk’ bij bezuinigingen
Lees ook:OCA komt met alternatief voor buslijnen
Lees ook:Kortere lijn 199 blijft toch ‘s avonds rijden

20 reacties op “Lijn 65 verdwijnt, 66 wordt 166

  1. hans roof

    Ik betreur het ten zeerste dat m.i.v. de nieuwe dienstregeling er vanaf het Galjoen geen openbaarvervoer meer is. Een heel groot deel van de bewoners van de wijk Waardhuizen zullen hierdoor kilometers moeten afleggen om het openbaarvervoer te bereiken. Dit zal zeker leiden tot een verdere toename van het autobezit en toename van parkeerproblemen.
    JE ZAL TOCH MAAR OUD ZIJN, NIET MEER KUNNEN FIETSEN, GEEN AUTO BEZITTEN OF KUNNEN BESTUREN EN MOEILIJK TER BEEN ZIJN !!!!!!!

      /   Beantwoorden  / 
  2. M.Leppers

    Een oplossing voor het verdwijnen van buslijn 66 voor Waardhuizen Zuid zou kunnen zijn door buslijn 199 een kleine omweg van een paar minuten via Galjoen te laten maken.
    Daarmee wordt dan tevens aan de wettelijk voorschriften voldaan waarin bepaald is dat een bushalte niet meer dan een paar honderd meter van de woningen verwijderd mag zijn. Kan onze gemeente dat niet bij Connexion bepleiten ? Voor wijkbewoners van Waardhuizen Zuid die op Schiphol werken is dat ook een aanzienlijke verbetering.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Aanpassen, misschien handig

    Na meerdere malen gebeld te hebben met zowel OV als Connexxion, de een stuurt me door naar de ander, die sturen me weer terug, enz. enz. enz. Van het kastje naar de muur heet dat en geluk dat ik dat niet met de bus hoef te doen. Waarom is de internetsite nog niet aangepast??? Zodat ik en anderen op kunnen zoeken hoe we waar en wanneer kunnen komen??? Bij bus 199 wordt nog steeds de oude route vermeld, de route die niet meer wordt gereden. Ik verbaas me er over dat de buschauffeurs gelukkig wel weten hoe ze moeten rijden. Internet is toch een medium dat door heel veel mensen geraadpleegd wordt en nu na 2 weken is het nog niet aangepast en sta ik nog steeds iedere keer te vragen en te wachten (soms bijna een half uur) op het Busstation Amstelveen welke bus ik hoe laat kan nemen. Ondanks veelvuldig bellen heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord gekregen (werken jullie samen met de KPN??). Ik vind dit schandalig en als ik niet afhankelijk van het openbaar vervoer zou zijn zou ik daar zeer zeker geen gebruik meer van maken. Overigens ben ik niet de enige die in spanning afwacht welke route de bus zal nemen en hoe laat de bus zal komen. Mensen raken in paniek (veel al oudere mensen die slecht ter been zijn) als de bus niet de Van Boshuizenstraat inrijdt maar rechtdoor. Ik vind het schandalig dat dit niet aangepast is op het internet!!
    M.vr.gr.
    Diana te Hoofddorp

      /   Beantwoorden  / 
  4. Robert Logger

    Dat lijn 199 niet dwars door Waardhuizen gaat komt door de tegenstand aldaar, gesteund door het wijkplatform. Voor de halteafstand bestaat geen wettelijke eis. Deze wordt vastgelegd in het plan van eisen, waarbij Waardhuizen een uitzonderingspositie zal krijgen.
    De omlegging in Buitenveldert is op verzoek van de bewoners aldaar geweest. Dat dit vrij plots is gebeurd kun je ook zien aan het ontbreken van haltes( en een verkeerd aangelegde halte van Boshuizenstraat).
    Overigens is Connexxion alleen verantwoordelijk voor de uitvoering. Het ROA stelt de routes en dienstregeling vast.

      /   Beantwoorden  / 
  5. M.Leppers

    Buslijn 199 hoeft niet dwars door Waardhuizen indien lijn 199 naar het voormalige eindpunt van bus 66 rijdt, daar passagiers laat in en uitstappen en daarna dezelfde terugweg neemt om vervolgens de oude route te vervolgen. Een omweg van hooguit 2 minuten. Nu zijn duizenden wijkbewoners verstoken van een fatsoenlijke busverbinding die er vroeger altijd is geweest.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Marjan Gietermans

    Hallo,
    Ik zag dat dit artikel geschreven was door Hans Roof. Ik ben op zoek naar Hans Roof die in de jaren 1974-1979 op de burghtschool in Ansterdam zat. Ben jij dat? Mail me dan aub. We organiseren een reunie!
    Groet Marjan

      /   Beantwoorden  / 
  7. Anonymous

    12 Jaar alter en hetzelfde is gebeurt, maar nog erger, Haltes praam, (Richting Galjoen) Jupiter galjoen komen allemaal te vervallen, Conexxion heeft het weer veroorzaakt! Kan de 174 niet door waardhuizen ff door galjoen? En kan er een nieuwe schipholnetlijn 192 Komen via het oostelijke en westelijke deel van het lindenlaan rijden!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank Bikker

      Dit is inderdaad een goed idee. De oude route van het busje 149 weer instellen, maar dan niet direct richting Stadshart, maar via de Lindenlaan naar KLM hoofdkantoor. Noord zuidverbindingen zijn er redelijk veel maar oost west niet. Zo wordt het ziekenhuis, diverse verpleegtehuizen en doktersposten beter bereikbaar voor de autoloze en oudere burgers onder ons vanuit de de diverse woonwijken.

        /   Beantwoorden  / 
  8. DatMoetAnders

    De afstanden tussen de bushaltes op de KKweg zijn het resultaat van liberaal beleid, dus asociaal.

    Amstelveners pikken echter alles en stemmen straks toch gewoon weer VVD.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Elias

      U bedoelt dat de door Amsterdam gedomineerde Vervoersregio en Connexxion liberaal (VVD) zijn? Kan natuurlijk. Daar kon protesterend Amstelveen kennelijk weinig aan veranderen.

        /   Beantwoorden  / 
    2. DatMoetAnders

      De liberale bestuurders van Amstelveen zijn dus slappe doetjes, te beroerd om voor de belangen van hun inwoners op te komen. Wegstemmen.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Elias

        Als de vijf Amstelveners in de Vervoersraad (tegenover de tientallen)uw politieke keuze hadden gedragen, was het natuurlijk anders gelopen. Die vijf (overigens lang niet allemaal VVD-ers, er zaten ook mensen van de oppositie in) moeten er natuurlijk een andere politieke kleur op nahouden en dan lukt het wel. Weet u welke trouwens?

          /   Beantwoorden  / 
        1. Frank Bikker

          Nou en ! Het is toch een opdracht van de gehele vervoersraad om zo veel mogelijk burgers van goed ov te voorzien en dat is ze niet gelukt gezien de hoeveelheid klachten die zijn binnengekomen uit Bankras, Waardhuizen/Middenhoven, Westwijk, Bovenkerk, stadhuis- ziekenhuisbezoekers. De mensen moeten langer lopen en meer overstappen met als gevolg veel meer gemiste aansluitingen. Vele bedrijven zullen ook niet blij zijn met deze “aanpassingen”, want hun werknemers zullen langer onderweg zijn , tevens zullen er meer de auto pakken met als gevolg meer files. Al met al een verslechtering voor Amstelveen en dus ook voor de regio Amsterdam.

            /   Beantwoorden  / 
          1. Elias

            Ik heb alleen gezegd dat de schuld niet eenzijdig bij het liberale bewind van Amstelveen kan worden gelegd. Volgens mij hebben links en rechts eenparig bij de Vervoersregio aangedrongen op betere voorzieningen voor Amstelveen. Maar goed, het past natuurlijk in een bepaalde redeneertrant ook hier de VVD en D66 (om maar wat te noemen) de schuld van te geven. Zo blijven die partijen altijd vuil en de meest linkse partijen altijd schoon…

              /  
          2. DatMoetAnders

            Het liberale bewind pakt niet goed uit voor inwoners die per openbaar vervoer willen of moeten reizen. Hetzelfde geldt straks mbt de inzameling van afval.

              /  
  9. DatMoetAnders

    Doordat veel haltes werden opgeheven, dreigt sociaal isolement. Afhankelijkheid van openbaar vervoer is iets waarmee alle politieke partijen rekening zouden moeten houden. De gaten zijn nog niet opgevuld met maatwerk. Uber krijgt een monopolie. Dat is even liberaal als onwenselijk.

      /   Beantwoorden  / 
  10. DatMoetAnders

    Inderdaad, ook bedrijven, winkels en horeca in Amstelveen en Master lijden onder slechte ov-verbindingen. Werknemers en klanten moeten met de auto komen, wat velen niet kunnen of willen.

    Elsrijkers verliezen nu ook de halte bij de Heemraadschapslaan in noordelijke richting. Die in zuidelijke reden was al om onbegrijpelijke redenen verplaatst in de richting van het busstation en wordt nu opgeheven.

    Wandelen langs de Nieuwe Meer en de Bosbaan en in het Amsterdamse Bos, eten in de Veranda, Café De Bosbaan of op het Stadionplein, met de bus kan dat straks niet of nauwelijks meer.

    De KK-weg en Amstelveense weg zijn niet geschikt voor nóg intensiever autoverkeer. Dat wordt een permanente file waarin ook de bussen stil staan omdat er geen vrije busbaan is tussen Amstelveen en Amsterdam. De woningen langs die route zijn ongezond en onleefbaar vanwege uitlaatgassen en verkeerslawaai.

    Zulk slecht beleid wordt hopelijk afgestraft bij de komende verkiezingen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. DatMoetAnders

      Correctie: Bedrijven, winkels en horeca in Amstelveen en Amsterdam lijden ook onder slechte ov-verbindingen, niet alleen inwoners. (Dit is geschreven in de trein vanuit Leeuwarden. In de auto zou ik hiervoor terecht een boete krijgen)

        /   Beantwoorden  / 
      1. Frank Bikker

        Zelfs de aansluitingen op treinen lijden er onder, zo moet je nu om naar CS, Amstel, en afhankelijk van waar je woont Bijlmer extra overstappen.

          /   Beantwoorden  / 
  11. Frank

    Overigens lijkt me een goed ov niet partijpolitiek gebonden, want elke club heeft hier belang bij vanuit zijn eigen visie. Het is meer een kwestie van een goede infrastructuur en daar hoort een fijnmazig ov nu eenmaal bij.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.