B&W: ‘Meer laadpalen dan in andere gemeenten’

100216152557.auto-oplaadpunten.resized.200x0[1]Terwijl GroenLinks klaagt dat het aantal laadpunten voor elektrische auto’s in Amstelveen achter blijft bij de toenemende verkoop van die voertuigen, verdedigen B&W zich nu met de mededeling dat de gemeente er juist mee voorop loopt. Er zullen hier binnenkort 57 van die punten zijn, wat neer komt op 1 op bijna 1500 inwoners. Overigens zijn er veelal twee punten per laadpaal, zodat de spreiding over de stad niet verbetert.

Via een subsidieregeling van de Metropool Regio Amsterdam ban de gemeente vorig jaar 25 laadpalen af, waarbij de gemeente een bijdrage leverde van € 1.000 per laadpaal. De eerste 15 ervan worden naar verwachting deze maand geplaatst. De overige 10 volgen in de loop van dit jaar, maar niemand weet wanneer. De plaatsing duurt wat langer wegens Europese aanbestedingsregels, zeggen B&W.  ‘Zowel de gemeente als de MRA is druk bezig met het organiseren hiervan’.

Met de plaatsing van de 15 laadpalen (30 laadpunten) in januari komt het totaal aantal openbare laadpunten in Amstelveen uit op 57. Dat is meer dan in veel andere middelgrote gemeenten, zeggen B&W. Zij gaan daarbij uit van het aantal laadpunten tegenover het aantal inwoners. Overigens niet tegenover het aantal elektrische auto’s. In Zoetermeer zijn op 123.000 inwoners maar 14 laadpunten, wat neerkomt op 1 op bijna 8800 inwoners, in Amersfoort (150 duizend inwoners) zijn er 24 laadpunten. Van de gemeenten in de door B&W aangevoerde lijst staat Amstelveen aan de top. Gemeenten die het beter doen komen in de lijst niet voor.

De gemeente heeft op dit moment een wachtlijst van ongeveer 20 laadpalen, die – exclusief inrichten van het parkeervak, beheer en onderhoud – vijf mille per stuk kosten. De gemeente zegt op dit moment met de Stadsregio en Provincie Noord Holland te onderzoeken welke financiële mogelijkheden er bestaan om ook deze aanvragen in behandeling te kunnen nemen.  “We zetten alles op alles om aan de vraag naar meer laadpalen tegemoet te komen”, zegt wethouder Jan-Willem (Duurzaam) Groot. “Daarbij houden we natuurlijk rekening met de parkeeromstandigheden in een buurt. En we willen een goede spreiding over Amstelveen voor de laadpalen.” Op www.amstelveen.nl/<adres> staat een kaartje met een overzicht van de laadpunten

Lees ook:Vijftigste laadpunt elektrische auto in gebruik
Lees ook:GroenLinks wil meer laadpalen voor elektrische auto’s
Lees ook:CDA en GL: meer laadpalen via regio
Lees ook:Te weinig woonruimte voor statushouders
Lees ook:GroenLinks vreest files bij laadpalen elektrische auto’s

2 reacties op “B&W: ‘Meer laadpalen dan in andere gemeenten’

  1. de theedrinker

    Ik weet niet of die elektrische auto’s zo veilig zijn. Als ik op de fiets zit ga ik ook veel af op mijn gehoor en zo’n ding hoor je bijna niet. Ik ben me in ieder geval een paar rot geschrokken.
    Ik weet niet hoe andere mensen hierover denken. Het lijkt me wel leuk om dat eens te horen.

      /   Beantwoorden  / 
  2. aan het werk

    Beter opletten en niet thee drinken tijdens het fietsen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.