Vijftigste laadpunt elektrische auto in gebruik

DSC_0345In de Thorbeckelaan nam wethouder Jan-Willem Groot vandaag, dinsdag, het vijftigste laadpunt in de gemeente voor het opladen van elektrische auto’s in gebruik. Hij deed dat door een van de gemeentelijke elektrische auto’s  op te laden. De gemeente kreeg van de Metropool Regio Amsterdam (MRA) subsidie voor 25 laadpalen. Zij moet zelf € 1000 per paal betalen. Daarvan werden en worden er vijftien (met 30 laadpunten) in januari en februari geplaatst. De overige 10 komen in de loopt van dit jaar.

Met de plaatsing van de 15 laadpalen komt het totaal aantal openbare laadpunten uit op 57. De overige 27 laadpunten zijn vorig jaar al geplaatst door de Stichting e-laad. Hoewel GroenLinks zich onlangs afvroeg of het met die elektrische oplaadpunten allemaal wel snel genoeg gaat voor een gemeente die ook het odium milieuvriendelijk op zich wil laden, maar B&W haasten zich opnieuw te vertellen dat Amstelveen het beter doet dan een aantal andere middelgrote gemeenten, wat aantal laadpunten per inwoner (overigens niet per Amstelveense elektrische auto) betreft.  Zij zegt de verschillende aanvragen van de Amstelveners zoveel mogelijk te combineren en te streven naar een goede spreiding over geheel Amstelveen. ‘Bij elke aanvraag wordt de parkeerdruk in de directe omgeving onderzocht en is beoordeeld of een parkeerplaats voor een elektrisch voertuig wenselijk is. Als de parkeerdruk te hoog is, kan in sommige gevallen een extra parkeerplek worden gecreëerd. Dit is bijvoorbeeld gebeurd op de Molenweg en de Tamarindelaan.’

Wethouder Duurzaamheid Jan-Willem Groot (CDA) brengt het 50e laadpunt in vervband met de viering van het jubileumjaar van Amstelveen: De gemeente draagt die naam nu een halve eeuw, na eerst eeuwenlang Nieuwer -Amstel te hebben geheten. Dankzij de subsidie van de regio kost een laadpaal de gemeente 1.000 in plaats van 5.000 euro. Volgens Groot wordt in samenwerking met de regio naar nieuwe financieringsmogelijkheden gezocht.

 

 

 

Lees ook:B&W: ‘Meer laadpalen dan in andere gemeenten’
Lees ook:GroenLinks wil meer laadpalen voor elektrische auto’s
Lees ook:Gemeente heeft eerste elektrische auto
Lees ook:GroenLinks vreest files bij laadpalen elektrische auto’s
Lees ook:‘Nee’ verkocht aan twee aanvragers elektrische laadpalen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.