Graffiti

Nou doet een bedrijf gratis iets waarvoor de gemeente eerder betaalde, straten helpen schoonmaken, is het weer niet goed. Ja, mag zo´n sponsor er een beetje reclame aan koppelen? Dat de gemeente er kwaad over is, meldt het Amstelveens Nieuwsblad. De krant heeft het overigens niet van de gemeente zelf, maar van een concurrent van het Amstelveens Stadshart, namelijk vastgoedeigenaar  Corio. Die bezit de enorme woonmall Villa Arena in Amsterdam-Zuid.  En zette  – net als de gemeente eerder – een daarin gespecialiseerde onderneming aan het werk met een hogedrukspuit om teksten op vervuilde vloeren te spuiten – eigenlijk uitsparingen tussen het vuil dus. De gemeente paste die zogenaamde reverse graffitimethode  een paar maanden geleden toe, zij het met dichtregels van stadsdichter Koos Hagen, om reclame voor een schone openbare ruimte te maken en te ageren tegen ontsierende graffiti op gebouwen. Wethouder Levie van openbare ruimte was laaiend enthousiast. Maar ja, toen ging het om – zij het  in enkele weken vanzelf vervagende – cultuur. En hij is tenslotte ook cultuurwethouder. Maar tegen de ludieke actie in het Stadshart maakte de gemeente bezwaar in een brief aan Corio, meldde een Corio-medewerkster. Of het bedrijf  maar onmiddellijk wil stoppen met gratis doen van iets wat de lokale overheid zelf geld kostte. Volgens het Nieuwsblad stapte ex-topman John van Haaren onlangs over van Corio naar Stadshart eigenaar Unibail-Rodamco.

Die wil dus zijjn voormalige werkgever niet op eigen terrein ludiek tegenkomen. Heeft waarschijnlijk daarom de gemeente gebeld. Bingo. Want wie aan het Stadshart, met het saaiste plein van Nederland, komt, die raakt een gevoelige snaar bij B&W en gemeenteraad. Schoonmaken op de manier waarop Corio dat nu  – in navolging van de overheid - doet, blijkt in strijd met de plaatselijke reclameregeltjes. Ik krijg opeens zin om in de openbare afvalbakken, met medewerking van die brouwer, alleen nog Heineken blikjes te gooien. Misschien ook wel in strijd met reclameregels. In elk geval vervuilender dan wat Corio deed.  En die kun je gebrek aan creativiteit natuurlijk niet verwijten.  Maar  misschien is  creativiteit juist wel wat deze gemeente tussen haar cultuurtempels wil mijden. Kijk maar naar het Stadsplein…

Lees ook:Keurmerk Veilig Ondernemen voor Groenhof
Lees ook:Raat weigert ‘lawaai-vergunning’ GVB
Lees ook:Ook Amstelveens Nieuwsblad op kleiner formaat
Lees ook:Schouw met rolstoelers en wethouders
Lees ook:Graffiti als kunst mag blijven, rotzooi moet verdwijnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.