Nestlé zegt zich in te zetten voor gezonder leven

nestleNestlé zegt in een op 2030n gerichte visie het leven voor individu en gezin richt gezonder en gelukkiger te willen maken. Onder meer door 50 miljoen kinderen te helpen een gezonder leven te leiden. Het bedrijf zegt te streven naar bloeiende, veerkrachtige gemeenschappen, door 30 miljoen broodwinningen te helpen verbeteren in direct aan haar bedrijfsactiviteiten verbonden gemeenschappen. Nestlé zegt wereldwijd de verantwoordelijkheid op zich te nemen bronnen te behouden voor toekomstige generaties door te streven naar nul milieu-impact van haar activiteiten in 2030.

In het vandaag verschenen rapport ‘Nestlé in society: ‘Creating Shared Value and meeting our commitments 2016’ presenteert Nestlé 42 commitments en bijbehorende doelstellingen die stuk voor stuk bijdragen aan haar drie overkoepelende lange termijn ambities. Daarnaast legt het rapport gedetailleerd uit welke resultaten zijn geboekt op de voor 2016 geformuleerde doelstellingen op het gebied van voeding, water, milieu en maatschappij.

Voormalig CEO Paul Bulcke licht toe: “Dagelijks raakt Nestlé de levens van miljarden mensen over de hele wereld; van onze medewerkers tot en met de boeren die onze ingrediënten verbouwen en de gezinnen die van onze producten genieten, tot en met de gemeenschappen waarin we leven en werken, als wel de natuurlijke omgeving waarop we allemaal vertrouwen. Geleid door onze waarden, geworteld in respect, werken we met partners om gedeelde waarde te creëren. Hiermee dragen we bij aan de maatschappij terwijl we het lange termijn succes van onze organisatie verzekeren.”

Individu en gezin

Nestlé verstrekte in de laatste 10 jaar wereldwijd 207 miljard porties met microvoedingstoffen-verrijkte producten aan individuen en gezinnen in ontwikkelingslanden. Ze helpt hiermee naar eigen zeggen het risico van ondervoeding, een veel voorkomend gezondheidsprobleem in landen met midden en lage inkomens, te verlagen.

Met de ‘Kitchen Cupboard’ aanpak belooft Nestlé ook simpelere ingrediëntenlijsten, meer groenten en volkoren en minder zout en suiker. Eind 2016 werd het natriumgehalte van Nestlé producten al met 10,5% verlaagd. In de komende vier jaar wil Nestlé dat in haar producten met nog eens 10% doen. Nestlé versnelt bovendien de verwijdering van kunstmatige toevoegingen, smaken en kleuren. Zo zijn uiterlijk 2020 alle kunstmatige kleurstoffen uit haar producten verwijderd.

Gemeenschap

Het Nescafé Plan en het Nestlé Cocoa Plan hebben beide diverse projecten gelanceerd om vier miljoen cacao- en koffieboeren te ondersteunen en te trainen, alsook 2 miljoen vrouwen te helpen vaardigheden te ontwikkelen om te kunnen voorzien in levensonderhoud. Zo kocht Nestlé in 2016 140.993 ton cacao in via het Nestlé Cocoa Plan en voltooide ze de uitrol van het Child Labour Monitoring & Remediation System om kinderarbeid te identificeren en aan te pakken in alle Nestlé Cocoa Plan coöperaties in Ivoorkust. In 2019 belooft Nestlé 12 miljoen ziekteresistente cacaoplanten te hebben geleverd om de boeren te helpen oude of zieke bomen te vervangen.

Nestlé zet zich bovendien in voor de toekomstige arbeidsgeneratie. Zij biedt via haar Nestlé Global Youth Initiative 50.000 stages en traineeships en jaarlijks 25.000 tot 30.000 werkmogelijkheden voor mensen onder de 30 jaar in Noord Afrika, het Midden-Oosten en Europa. In Nederland heeft Nestlé zich hier afgelopen drie jaar ook al sterk voor gemaakt met Nestlé Needs YOUth, een programma waarmee zij 300 banen en stages beloofde. Tot nu toe zijn in Nederland ruim 340 banen en bijna 200 stageplaatsen en traineeships voor jongeren gerealiseerd. Onlangs is ook de Alliance for YOUth aangekondigd, een samenwerking van negen in Nederland gevestigde multinationals, waaronder Nestlé, die de komende drie jaar samen 7.500 werk- en stagemogelijkheden voor jongeren aanbieden.

Planeet

Nestlé zegt toe te werken naar een ‘zero waste’ status van haar fabrieken in 2030. Dat betekent dat Nestlé fabrieken alle activiteiten milieuneutraal uitvoeren. In 2016 bereikten wereldwijd al 182 Nestlé fabrieken (39%) deze status en alle 150 Europese fabrieken moeten deze status in 2020 hebben bereikt. Sinds 2006 heeft de organisatie haar restafval met 77% teruggebracht (105.000 ton). Een andere belangrijke doelstelling voor 2020 is het begrijpelijk maken van houdbaarheidslabels om voedselverspilling op consumptieniveau te verminderen. Het optimaliseren van verpakkingen is een continue proces. Op dit moment is 34,9% van de verpakkingsmaterialen van de Nestlé producten gemaakt van 100% duurzame en hernieuwbare bronnen. Afgelopen week nog kondigden Nestlé, Danone en Origin Materials (een start-up uit California) aan dat zij samen een PET-fles hebben ontwikkeld van ‘bio-based’ materiaal : 100% duurzaam en hernieuwbaar.

Resultaten als deze hielpen Nestlé in 2016 aan haar industrie leidende positie in de 2016 Dow Jones Sustainability Index, waar zij een score van 100 behaalde in de ‘milieu en klimaatverandering’ dimensie. Kijkend naar de toekomst blijft ‘Creating Shared Value’ de fundamentele basis van de organisatie om op lange termijn positieve impact te leveren voor aandeelhouders én voor de samenleving. Voor meer informatie over Creating Shared Value, onze ambities en commitments kunt u hier het volledige rapport downloaden.

Nescafé

Als grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld produceert Nestlé ruim 2000 merken, waaronder NESCAFÉ, NESPRESSO, MAGGI, KITKAT en BROS, Nestlé babyvoeding zoals NESTLÉ PyjamaPapje en NAN OPTIPRO, water waaronder SAN PELLEGRINO en VITTEL en voeding voor honden en katten zoals FELIX, BONZO en Purina ONE. Met onze missie Good Food, Good Life streven wij ernaar hoge kwaliteit producten te maken waarvan mensen jong en oud op verschillende momenten van de dag kunnen genieten. In Nederland werken ongeveer 1000 medewerkers bij Nestlé. Nestlé Nederland had over 2015 een omzet van ruim 600 miljoen euro.

 

Lees ook:Nestlé investeert € 80 miljoen in Nederland
Lees ook:Nestlé wil duurzame cacao voor chocolade
Lees ook:Stukje leegstand weg door komst Nestlé
Lees ook:Kantoor Nestlé Nederland geopend bij Stadshart
Lees ook:Nestlé (hoofdkantoor Amstelveen) 150 jaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.