Nestlé (hoofdkantoor Amstelveen) 150 jaar

Koningin Juliana bezoekt Melkfabriek in Nunspeet 1954,

Koningin Juliana bezoekt Melkfabriek in Nunspeet 1954,

Opgericht door Henri Nestlé en zijn vrouw Clémentine bestaat het naar hem benoemde bedrijf (Nestlé) nu 150 jaar. Het is uitgegroeid tot een organisatie met wereldwijd meer dan 2000 merken. In Nederland, waar het hoofdkantoor in Amstelveen staat, is de onderneming onder meer bekend door Maggi, Felix, Nescafé, Bros, KitKat. Nestlé L’Atelier en Nan Optipro zetten in 1869 voet op Nederlandse bodem. Sindsdien is de verbondenheid met Nederland gestaag gegroeid, zegt net bedrijf.

 

Henri Nestlé, apothekersassistent en scheikundige, was als kind de helft van zijn dertien broers en zusjes verloren aan ondervoeding nog voordat zij volwassen waren. Clémentine had eveneens met deze kindersterfte te maken gehad, omdat haar vader liefdadigheidsarts was. Door die gedeelde persoonlijke achtergrond waren zij bijzonder gedreven om bij te dragen aan het verminderen van kindersterfte. Samen met wetenschappers en artsen ontwikkelden zij daarom de allereerste babyvoeding – ‘Farine Lactée’- voor die gevallen waarin moeders niet in staat waren hun kind borstvoeding te geven.

Missie

Centraal in het bedrijf van Henri en Clémentine Nestlé stond hun missie ‘caring about people’. En dat is volgens het bedrijf 150 jaar later niet anders. “Het doel dat de oprichters zichzelf stelden, ‘zorgen voor mensen’, is tot op de dag van vandaag in onze organisatie voelbaar. Wij richten ons op voeding, gezondheid en welzijn van mensen en stellen dat centraal in het maken van onze beslissingen`, zegt Marc Boersch, CEO van Nestlé Nederland. Met de huidige missie ‘Good Food, Good Life’ zegt Nestlé zich te richten op het verbeteren van levens door gezonde en smaakvolle voeding voor het dagelijks leven en alle momenten van de dag te bieden.

Nederlandse bijdragen

Nestlé en Nederland zijn met elkaar verbonden sinds 1869, toen hier de eerste producten van Nestlé verkrijgbaar waren. Nederlanders hebben sindsdien een grote bijdrage geleverd aan waar Nestlé 150 jaar later staat. “Nederland en Nederlanders hebben een belangrijke rol gespeeld in het wereldwijde succes van Nestlé,” aldus Boersch. “Zo zijn Bros en Felix typisch Hollandse producten, heeft een Nederlander Nespresso internationaal groot gemaakt en in onze babyvoedingsfabriek in Nunspeet maken we onder meer specialistische babyvoeding voor baby’s met een eiwitallergie, bestemd voor de hele wereld. Het Nederlandse talent dat bij ons werkt, de aanwezige kennis over voedingsmiddelentechnologie en de typisch Nederlandse hang naar innovatie en ontwikkeling zijn een perfecte bodem voor Nestlé’s ambitie gebleken en zeer waardevol.”

De rol die Nederland en Nederlanders speelden in het bedrijf blijkt bijvoorbeeld ook uit het feit dat kattenvoer Felix, een van de oudste producten, van origine uit Den Haag komt en (tegenwoordig wijnbouwer) Ilja Gort in de jaren ‘80 het wereldwijd bekende deuntje van Nescafé maakte. Bros, in de jaren ’90 aangeprezen door Joop Braakhekke en Adèle Bloemendaal, is nu onder de naam Aero wereldwijd bekend. Nederlander Henk Kwakman was in de beginjaren van 2000 de drijvende kracht achter Nespresso en Rolo sleepte vorig jaar de ‘gouden Loeki aller tijden’ inde wacht voor de beste reclame ooit. Aan dat merk is ook de beroemde Grand Prix in Cannes uitgereikt, waardoor de reclame wereld beroemd werd, waarin een olifant in Artis de laatste Rolo uit de hand van een jongetje in Artis vist. Nestlé introduceerde in 1960 de zilveren koksmuts, die door tak van Nederlandse topkoks is gedragen.

 

Lees ook:Kantoor Nestlé Nederland geopend bij Stadshart
Lees ook:Stukje leegstand weg door komst Nestlé
Lees ook:Nestlé investeert € 80 miljoen in Nederland
Lees ook:Nestlé zegt zich in te zetten voor gezonder leven
Lees ook:Nestlé-primeur: minder structuursuiker in chocolade

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.