A9-verbreding overbodig?

 

Foto: Rijkswaterstaat

Foto: Rijkswaterstaat

Hebben B&W eindelijk voor elkaar gekregen dat Amstelveen geen 100 miljoen voor een A9-tunnel hoeft bij te dragen, maar ongeveer 40 miljoen euro voor gedeeltelijke overkapping en een geluidscherm, komt Trouw met het bericht dat eigenlijk heel die verbreding van de Rijksweg niet nodig is. En zeker niet in zuidelijke richting, want de files staan vooral tussen Amstelveen en Alkmaar. Gejuich bij linkse fracties, vooral bij de SP in de gemeenteraad natuurlijk, want die vond verbreding altijd al onzin. Protesteerde er in de gemeenteraad voortdurend tegen, maar ja, een rijksweg is nu eenmaal van het Rijk en niet van de gemeente. Beetje aan het verkeerde adres dus.

Intussen voelt wethouder Herbert Raat, die lang en met uiteindelijk succes steeds voor openbreken van dat door een van zijn voorgangers ondertekende contract over die 100 miljoen, zich gebonden aan de gewijzigde overeenkomst. En die voorziet nu eenmaal in verbreding. Trouw, overigens nu geciteerd door talrijke andere media, baseert zich overigens louter op anonieme bronnen bij Rijkswaterstaat. Kennelijk durft geen ambtenaar er zijn nek uit te steken. Maar die anonieme bronnen meldden dat het aantal voertuigen op de weg zienderogen verminderd en in de toekomst minder verkeer zal bevatten dan eerder werd verwacht. Vorig jaar gingen er elke dag 59.000 voertuigen over de A9, in 2005 nog 72.000, meldt Trouw. En voor heel 2030 zouden er nog maar 130 duizend voertuigen overheen gaan, in plaats van de eerder verwachte 168.000.

Almere

Komt allemaal doordat meet mensen thuis gaan werken, zegt opnieuw een anonieme bron. Maar een andere geheimzinnige ambtenaar bij Rijkswaterstaat weet te vertellen dat de stagnatie in de groei van Almere de oorzaak is.

Want voor de verbreding van vier naar tien rijstroken was één van de redenen dat er een snelle verkeersweg tussen die stad en Schiphol moest komen. Men sprak over de ‘schaalsprong’ van Almere. Maar intussen is het aantal inwoners daar zelfs iets geslonken. Er zouden, zo verwacht men, de komende jaren meer mensen vertrekken uit dan komen naar die stad.

Overigens heeft het ministerie intussen naar aanleiding van het artikel in Trouw wel toegegeven dat de verkeersprognose voor de A9 naar beneden is bijgesteld. Maar per saldo zal er in de toekomst volgens een woordvoerder tóch meer verkeer op die weg komen dan nu het geval is. Wat natuurlijk weer haaks staat op de vermelde prognoses voor 2030.

Die weg is nu eenmaal een speeltje van voormalige VROM-ambtenaren die krampachtig hebben vastgehouden aan het uitgroeien van Almere tot megastad. Maar alweer een anonieme bron bij het ministerie is dat ongeloofwaardig.

Gebonden

Herbert Raat houdt zich voorlopig vast aan het met veel moeite over gesloten contract met minister Schultz van infrastructuur en een aantal andere partijen. Schultz houdt op haar beurt vast aan de bestaande plannen. Al heeft Raat er geen geheim van gemaakt die Almeerse schaalsprong niet te zien. Al in 2011 constateerde dat inmiddels ‘half Almere’ leeg stond en onstuimige groei sterk viel te betwijfelen. Dat laatste deed wethouder Arie Duivesteijn geenszins. Die was behalve wethouder van Almere ook volgens Raat een handige politicus met een goed netwerk in Den Haag. Die werd dan ook nogal kwaad op Raat, toen die

Niet mee wilde in de megalomane sprookjes van zijn collega, waarmee hij ook VVD-partijgenote en gedeputeerde Post in Haarlem tegen zich kreeg. Maar nu het aangepaste contract op tafel ligt, is volgens Raat de gemeente daaraan gebonden. Mogelijk tot in Den Haag anders wordt besloten. Maar zover is het nog niet. En het ziet er niet naar uit dat het snel gaat gebeuren…

 

Lees ook:Bezwaren tegen verbreding A9 van tafel geveegd
Lees ook:Maquette A9 nu naar het Raadhuis
Lees ook:Raat wil regiokerk uit Annakerk
Lees ook:Extra en lagere overkapping A9 kost € 9 miljoen
Lees ook:Minister tekent voor besparing 60 miljoen

Eén reactie op “A9-verbreding overbodig?

  1. jabong coupons icici

    I’m not sure where you are getting your info,
    but good topic. I needs to spend some time learning much
    more or understanding more. Thanks for great information I was looking
    for this info for my mission.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.