Stadshart houdt enquete over bezoekers parkeren

Terwijl de gemeente doet of het nieuwe systeem voor parkeren van visite van Stadshartbewoners in goed overleg met een werkgroep daarover tot stand kwam, klagen leden van diezelfde werkgroep dat vrijwel niets van hun eisen en suggestie is overgenomen. Dat laatste spreekt de gemeente weer tegen, al kan die niet duidelijk uitleggen wat daarvan wel en niet in de nieuwe aanpak is geïntegreerd. De wijkplatforms Stadshart en Elsrijk en de belangenvereniging van Meanderbewoners menen dat de werkgroep voor het zogenoemde bezoekers parkeren betere oplossingen heeft aangedragen dan die waarmee B&W nu zijn gekomen. Het aangepaste parkeerbeleid van de gemeente voor bezoekers brengt heel veel nadelen met zich mee, menen de bewoners. De bewoners in de werkgroep praten er nog met de gemeenteraad over. Intussen houden de wijkplatforms een enquete onder de bewoners.

Gemeente en bewoners staan blijkbaar onverbiddelijk tegenover elkaar. Bij het vaststellen van de Parkeernotitie in juni 2012 nam de gemeenteraad over het bezoekers parkeren nog geen besluit te nemen. Hij vond dat er een door de bewoners gedragen oplossing moest komen, waarna de werkgroep werd gevormd.  Het nu door B&W aangedragen pasjessysteem is door werkgroep en bewoners radicaal afgewezen, waarover trouwens in de gemeentelijke persberichten met geen woord wordt gerept. Het pasjessysteem (beszoekers krijgen een pasje van de bewoners en moeten daarmee naar een betaalpaal)  voldoet niet aan de randvoorwaarde van de gemeenteraad: een gedragen oplossing. Dat zeggen de bewoners, die het onzorgvuldig vinden van B&W een besluit te hebben genomen, terwijl het proces binnen de werkgroep volgens hen niet ten einde was.

Met het nieuwe parkeersysteem wordt een tariefsverhoging ingevoerd, zeggen de bewoners. Behalve zij, moeten ook de bezoekers gaan betalen (zij het een gereduceerd tarief) bij de betaalautomaten, die tegen de wil van de bewoners in de vergunninggebieden komen. Het is al de zoveelste verhoging, zeggen de bewoners. Ook de laatste parkeerzones in het Stadshart worden nu gefiscaliseerd, wat inhoud dat de gemeente betaald parkeren invoert en zelf daaraan verbonden inkomsten van boetes opstrijkt. Volgens de bewoners is die fiscalisering in strijd met de eerder door de raad vastgestelde parkeernota.

De bezoekerspasjes zijn ook noch gebruikersvriendelijk noch eigentijds, vinden de wijkplatforms. ‘Ouderwets en onhandig’ zelfs, meent de werkgroep. ‘Vandaag de dag kan dat allemaal veel gemakkelijker en beter.’

De werkgroep zegt dat in het recente overleg met raadsleden – buiten B&W om – nu voortgang is geboekt. Aanmelden van het parkeren voor bezoekers via internet zou nog de laatste te nemen hobbel zijn. Die lijkt technisch wel te nemen, maar legt een bom onder de extra opbrengsten die wethouder Levie met de tariefsverhoging voor ogen had. De bewoners zeggen de door hen gewenste internet optie desnoods te willen afdwingen. Daarvoor houdt de werkgroep een enquête onder bewoners van Elsrijk en Stadshart. De enquête kan ook online ingevuld worden: http://www.wijkplatformsamstelveen.nl/stadshart.

Van de meeste bewoners had gewoon de papieren bezoekersvergunning mogen blijven bestaan. Maar nu de gemeente vasthoudt aan digitaal parkeren voor bezoekers kiezen zij voor internet, zoals in de oorspronkelijke parkeernota was aangegeven. Op die manier kunnen dan nu bezoek aan- en afmelden. Dat is beter dan het pasjessysteem, waarmee de bezoekers zelf – betaald – aan de slag moeten, vinden de wijkplatforms.  Ideaal vindt voorzitter Obbe Modderman van de belangenvereniging van Meanderbewoners het niet, maar is volgens hem wel het minst slechte systeem.  “Er blijft wel een probleem voor bewoners die niet beschikken over internet, maar dat is een relatief kleine groep, waarvoor de gemeente een goede oplossing kan bedenken, bijvoorbeeld de papieren schijf handhaven of een telefonisch meldpunt. Het gekke is nu dat de bewoners, gezien de gestelde randvoorwaarde van digitalisering, dan maar kiezen voor de internetoptie uit de Parkeernotitie, de gemeente daarop niet meer wil ingaan. Maar het pasjessysteem is natuurlijk veel lucratiever voor de gemeente. Wiuj hebben begrepen dat zij twee ton aan inkomsten uit het pasjesysteem verwacht. ”

Overigens heeft het digitaal parkeren, waartoe de gemeente wil overgaan, in diverse steden al tot problemen geleid. In Nijmegen draaide het ook uit op een miljoenentekort. De PvdA in Amsterdam vraagt zich af of het verdwijnen van de papieren bonnetjes en vergunningen wel de voordelen gaat opleveren die wethouder Eric Wiebes ziet. Boetes worden in het systeem direct per acceptgiro naar autobezitters gestuurd en parkeerwachters plaatsen geen bonnen meer achter ruitenwissers. Verder worden steeds meer digitale parkeerautomaten geplaatst waar automobilisten, net als in het Stadshart al het geval is, hun kenteken moeten intoetsen.

Maar volledig digitaal parkeren ging in Nijmegen mis, meldt de PvdA. De nieuwe machines bleken veel te ingewikkeld, vooral voor ouderen en mensen met dikke vingers konden niet goed overweg met de touch screens. Verkeerd ingevoerde kentekens en onterechte boetes  etc. waren het gevolg. Wegens massale woede van de ingezetenen is Nijmegen na twee maanden gestopt met de invoering. Een klacht van de bewoners in net Stadshart is dat de gemeente alleen nog met ‘elders beproefde’ en al aangekochte systemen kon werken, wat gewenste aanpassingen zo niet onmogelijk dan in elk geval moeilijk en kostbaar maakt.

Lees ook:Mogelijk raadsmeerderheid voor bezoekparkeren internet
Lees ook:Enquête bezoekers parkeren Stadshart gestart
Lees ook:B&W drukken omstreden parkeersysteem Stadshart door
Lees ook:‘Parkeerenquête nodig – raad en wethouder luisteren niet’
Lees ook:Looptdijd parkeerenquête Stadshart en Elsrijk verlengd

3 reacties op “Stadshart houdt enquete over bezoekers parkeren

  1. De Boer

    Goed dat het onderzocht wordt nu maar hopen dat er ook wat mee gedaan wordt!

      /   Beantwoorden  / 
  2. peterpc

    hahahaha, die De Boer. Spammert die je daar bent.

      /   Beantwoorden  / 
  3. de grote nul

    Flauw, maar het is wel echt aanmodderen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.