Amstelvener coureur nieuwste zonneauto

Tim v Leeuwen

Team bij Soestdijk

Team bij Soestdijk

Maandenlang heeft het Nuon Solar Team in Aalsmeer gewerkt aan de zonneracewagen. Eind oktober moet Nuna8 de wereldtitel verdedigen tijdens de World Solar Challenge in Australië. De studenten van de TU Delft werkten vaak tot diep in de nacht. In deze race tegen de klok werden zelfs familieleden en vrienden betrokken bij de productie van de auto. “Er waren dagen dat we hier met broer, vriendin en oud-teamleden stonden te schuren”, vertelt teamcaptain Mark Hupkens. Teamleden woonden op een woonboot nabij de loods in Aalsmeer om snel op de werkvloer te kunnen zijn.

TimTim van Leeuwen:  “Het is best bizar om te bedenken dat je in zo’n korte tijd een auto in elkaar zet. Toen ik na afloop van de bouwperiode de eerste meters mocht maken in Nuna8 was de opluchting groot. Alles bleek te kloppen. Dat was voor mij echt een eerste mijlpaal.”

Naar Parijs

Technici van het team werkten in Delft aan de motor van het voertuig. Deze zeer efficiënte motor is verwerkt in de velg van een achterwiel van de auto. De buitenkant van de auto is gemaakt van schuim en TeXtreme koolstofweefsel, dat ook in de Formule1 wordt gebruikt. Het lichte materiaal maakt dat de auto slechts 160 kilo weegt; dat is 6 keer lichter dan een gemiddelde auto. Ook de accu van de zonneauto is met 20 kilo een lichtgewicht. Ter vergelijking: een zeer zuinige batterijaccu van een Tesla weegt ruim 500 kilo. Op de mini accu kan Nuna even ver rijden als de batterij van de Tesla: ongeveer van Amsterdam naar Parijs.

Veiligheid
De auto werd gepresenteerd in de fraaie tuin van Paleis Soestdijk, waar familieleden, vrienden, en sponsoren de auto voor het eerst konden bewonderen. De coureur van het team, Tim van Leeuwen, mocht als eerste achter het stuur van de zonneraceauto kruipen. Hij is ook een van de weinige personen die in de auto past. De zogenoemde canopy, de bestuurderscockpit, is nog kleiner dan die van Nuna7. Maar wel veiliger met een knieschot om te voorkomen dat de auto als een harmonica in elkaar deukt bij een zijaanbotsing. “Veiligheid staat voorop”, benadrukt Tim van Leeuwen. Hij gaat de komende weken samen met het team zoveel mogelijk testritten maken. Dat kan niet op de openbare weg, want de auto krijgt pas in Australië een nummerplaat. Maar de coureur sluit niet uit dat over een paar jaar auto’s met zonnepanelen op de weg te zien zijn.

Solarselfie

Op de auto prijken honderden foto’s van solarfans in de vorm van twee oranje leeuwen aan weerszijden. De solarfans konden met een donatie hun foto of selfie op de auto laten zetten. Onder de fans zijn naast koning Willem-Alexander, en ruimtevaarder André Kuipers ook familieleden van teamleden, liefhebbers van zonne-energie, kinderen en zelfs een hond. De donaties zelf zijn gebruikt om een deel te financieren van het zonnepaneel, dat uit maar liefst 391 zonnecellen bestaat. Solarfans konden de presentatie van Nuna8 live volgen via Ubideo, een Nederlandse livestream.

Wereldbeker

Nuna8 wordt eind augustus door het team zorgvuldig ingepakt voor de reis naar Australië. Daar wordt in oktober de World Solar Challenge verreden. Het Nuon Solar Team verdedigt de wereldtitel en hoopt voor de zesde keer de wereldbeker mee naar huis te nemen. Het parcours van ruim 3000 kilometer loopt dwars door Australië, van Darwin naar Adelaide.

Lees ook:Solar Teamlid Jasper Alberts bij KKC
Lees ook:Zonnewagen met Amstelvener wint wedstrijd
Lees ook:Lid van Nuon Solar team uit Delft bij KKC
Lees ook:Amstelveense student Jasper racet mee in zonneauto
Lees ook:Oud KKC-er klaar voor zonnerace Australië

Eén reactie op “Amstelvener coureur nieuwste zonneauto

  1. C de Kievit

    Zijn de brillen van Specsavers zo slecht dat ze zoveel reclame maken? Dat het je neus uit komt. Ik nooit naar Specsavers

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.