Nieuwe wegwijzers recreatieve fietsroutes

Er komen volgend jaar nieuwe wegwijzers langs de Amstel, in de Bovenkerkerpolder, het Amsterdamse Bos en groengebied Amstelland. Daarmee levert de gemeente een bijdrage aan een initiatief van het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA).

Het betekent dat een fijnmazig netwerk van fietspaden op een nieuwe manier wordt bewegwijzerd. De bestuurders denken dat op die manier de regio beter wordt ontsloten voor de recreatieve fietser.

Er ontstaan volgens wethouder Joss Tabak van Amstelveen uit routes die aansluiten op gebieden als De Ronde Hoep bij Ouderkerk en de Westeinderplassen in Aalsmeer. Met de complete nieuwe bewegwijzering in Amstelland en de Meerlanden is 200.000 euro gemoeid. De provincie Noord-Holland betaalt de helft. De zes Amstelland Meerlanden-gemeenten moeten de rest ophoesten. Voor Amstelveen gaat het om in totaal om een route van 45 kilometer.

Lees ook:School De Wending naar betere behuizing
Lees ook:Amstelveen vrijwel zeker bij Amsterdamse GGD
Lees ook:Bands kunnen zich melden voor Popprijs Amstelland Meerlanden
Lees ook:‘Weidevogelsafari’ in De Ronde Hoep
Lees ook:Taart wethouders voor goed OV-cijfer reizigers

2 reacties op “Nieuwe wegwijzers recreatieve fietsroutes

  1. h. de Maal

    kunnen ze het golfodrama beter vinden

      /   Beantwoorden  / 
  2. Eberhardt, John

    Ik werk al dertig jaar aan recreatieve fietsroutes en ben aardig wakker geschud door dat plaatsen van wegwijzers: we hebben nauwelijks fietspaden met een eigen tracĂ© en niet alleen zijn er vier miljoen auto’s bijgekomen maar de routeplanners maken ook nog eens een eind aan de laatste rustige plattelandswegen.
    In de jaren ’70 wilde de provincie Utrecht ook al het stukje fietspad langs de overkant van de Amstel langs Uithoorn naar de Kromme Mijdrecht aanleggen, en het staat nog steeds in de plannen. Terwijl de hele provincie Noord Holland in tien jaar een fietspadenproductie van 116 km levert, tegen 28 miljoen euro, leverde een vereniging rond een melkhandelaar in Haaksbergen 40 kilometer goed fietspad af voor in totaal 260.000 euro of 3% van de noordhollandse bijdrage. (bron http://www.fietspadenhaaksbergen.nl) Amsterdam publiceert in zijn “hoofdnet fiets” ijskoud de opvatting dat het dagelijks gebruik van fietsen gediend is met de opvatting dat “fietsen geen doel op zich is”.
    Voor 7 miljoen actieve fietsers (bron AVV) en nog eens 7 miljoen gelegenheidsfietsers is het dat nu juist wel. De fietsersbond lijkt dat ook niet te beseffen. Landelijke onderzoeken onderkennen dan ook allemaal de schrijnende tekorten aan recreatiemogelijkheden in “de randstad”.
    Er is maar een conclusie mogelijk: fietspadverenigingen hebben meer voor de leefbaarheid gedaan dan planologen en natuurclubs samen. Het is tijd om het heft weer in eigen hand te nemen…

    Hoe, dat lees je bijvoorbeeld bij http://www.vertrek.to/padenheeten/padenheeten_frameset

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.