Geen begrotingswijziging door recessie en ‘IJsland’

De huidige recesseie en het feit dat de gemeente 15 miljoen verloor door het faillissement van de IJslandse bank Landsbanki vormen geen aanleiding om de begroting voor 2009 aan te passen. Die opvatting baseren B&W op een risicoanalyse, ontwikkeld op aandrang van de gemeenteraad. Die nam daartoe een motie aan. De begroting werd formeel al vastgesteld, maar komt volgende maand opnieuw aan de orde. Dan zou de raad – met het oog op de financiële tegenwind – over eventueel noodzakelijke aanpassingen spreken. Die zijn niet nodig, zegt wethouder Frans Hellendall van Financiën.

 

Bij de analyse zijn, naast het verlies van 15 miljoen vermogen (en daardoor rentebaten), ook de lopende bouwprojecten en de te verwachten investeringen in mobiliteit betrokken. Er staan de gemeente grote uitgaven te wachten voor de N201, de A9-tunnel en de door te trekken Noord-Zuidlijn. Het college verwacht geen onoverkomelijke gevolgen van de kredietcrisis in het komende jaar.

Hellendall geeft wel toe dat voor een gemeente met de omvang van Amstelveen de geplande grote projecten – zoals de A9-tunnel – de risico’s groot zijn. “Maar niet onoverkomelijk,” voegt hij daaraan toe. “Er is wel reden tot zorg, maar niet voor paniek, die tot bijstelling van de begroting 2009 zou moeten leiden. Er ligt nu een heel duidelijke analyse op tafel, met een goede onderbouwing. Op dit moment is het nog verantwoord door te gaan met al onze projecten.”

Intussen blijft het onverminderd moeilijk het in IJsland verspeelde geld terug te halen, zegt hij. “De IJslanders geven weinig openheid van zaken.” Overigens heeft het Rijk gemeenten en de provincie verboden zelf actie tegen IJsland te ondernemen. Tegen dat kabinetsbesluit loopt nu een bodemprocedure, die lang kan duren. Als de gemeente(n) in het gelijk zou worden gesteld, moet nog een procedure voor schadeloosstelling tegen het Rijk worden gevoerd.

Aan de provincie heeft de gemeente inmiddels 28 miljoen euro betaald als bijdrage aan de N201. Als de weg verder wordt verbreed, waarvan Amstelveen voorstander is, zou Noord-Holland wel eens om meer geld kunnen gaan vragen, maar Hellendall is niet bereid veel meer in het project te investeren.

Volgens de wethouder kan de gemeente een lichte recessie wel aan, maar als de financiële tegenwind zwaarder wordt, zal bijsturen nodig zijn. Hij denkt daarbij aan extra uitgaven voor bijstandsuitkeringen die dan nodig zullen zijn en bijdragen op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Anderzijds is de vraag wat dan de bijdragen van het Rijk zullen zijn en de opbrengsten uit lokale belastingen.

Voor de A9-tunnel zal de gemeente moeten aan betalen, terwijl er nog geen geld is verdiend, beseft wethouder Remco Pols (Ruimtelijek Ordening). “Dat geld zullen we dus moeten lenen.” De resultaten van studie over de kosten en opbrengsten van het project wordt in het voorjaar verwacht.

 

Lees ook:Gemeente heeft 49 miljoen voor opvangen risico’s
Lees ook:B&W willen terug naar structurele rentebaten
Lees ook:Financiële positie gemeente sterk verbeterd
Lees ook:Raat weigert nog openheid over A9-onderhandelingen
Lees ook:Rijk: Aan 100 miljoen voor tunnel val niet te tornen

Eén reactie op “Geen begrotingswijziging door recessie en ‘IJsland’

  1. Jan Demming

    Natuurlijk wordt na deze blunder de gemeentelijke begroting niet plotseling aangepast. Dat zou toch wel erg doorzichtig voor de burgers zijn. Maar de bezuinigingen komen ongetwijfeld op een later tijdstiper, op een moment dat de burger vergeten is dat er een stommiteit met HUN geld is uitgehaald.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.