Vorig jaar besloten de organisatoren niet meer optredens na elkaar op de diverse podia te laten plaatsvinden, maar continu programma’s naast elkaar te presenteren. Volgens Lohuis bleek dat een succes. De nieuwe opzet bleek vorig jaar al een groot succes. “Het voordeel is dat bezoekers hun interesse niet verliezen. Voorheen kon het gebeuren dat iemand een programmaonderdeel niet interessant vond, even ging winkelen en daarna niet meer terugkwam,” zegt hij. “Nu lopen bezoekers van het ene naar het andere onderdeel. Zo krijgt het festival een dynamisch totaalbeeld van wat in de stad speelt. Er is voor alle leeftijden en doelgroepen steeds wel iets te zien.”
Voor de instellingen aan het Stadsplein – zoals P60, Bibliotheek, Volkuniversiteit, Muziekschool, Cobra Museum en Schouwburg – biedt het festival de kans nieuwe doelgroepen aan te spreken. Een deel van het programma speelt zich binnen af. Lohuis: “Het festival biedt de kans mensen te bereiken die uit zichzelf niet zo gauw binnen komen. In P60. hebben we iets voor alle leeftijdsgroepen, van kindervoorstellingen tot optredens van Collin Blunstone. Generatieproof noemen we dat . Maar dat weet niet iedereen; de meeste mensen denken toch dat hier alleen tieners en twintigers komen. Iets dergelijks geldt natuurlijk voor de schouwburg die de hele dag het Kunst en Kids festival heeft.”
Lohuis: “Vorig jaar hadden we op het hoogtepunt zo’n 7000 bezoekers over de vloer. In deze tijd van bezuinigingen op de culturele sector is het noodzakelijk aan de weg te timmeren. Cultuur en economie hebben direct met elkaar te maken. Het culturele aanbod in een stad draagt bij aan het woongenot. Van alle middelgrote steden in Nederland scoort Amstelveen al jaren heel hoog op woonkwaliteit. Dat heeft te maken met de ligging en de bereikbaarheid, maar zeker ook met het culturele aanbod.”
Lees ook:Stadspleinfestival kostte gemeente 77 mille
Lees ook:Cultureel seizoen start met Stadspleinfestival en drumgroep Tao
Lees ook:Stadshartfestival nu simpeler en vroeger
Lees ook:D66 wil via enquete Stadsplein bruisender maken
Lees ook:Culinair en cultureel festival op Stadsplein
Lohuis: “Vorig jaar hadden we op het hoogtepunt zo’n 7000 bezoekers over de vloer”.
.
Allemachtig, wat veeeeeeel. De markt heeft denk ik ook elke vrijdag dat aantal bezoekers. Zonder russische rariteitem (vrouw met baard?), cabaretiers waar nog nooit iemand van gehoord heeft etc.
.
Nou ik woon hier ruim 30 jaar prima en dat allemaal zonder culturele hoogstandjes.
Nou, Peet, snap nou, dat voor jou de markt al een cultureel hoogstandje is! Zeker als je van huis uit enkel wat viskramen bent gewend.
frank, gezien de gemêleerdheid van de bezoekers van de viskramen doe ik daar in een halfuur meer cultuur op dan met jou een halfuur aan de bar zitten en te luisteren naar je uitgekauwde verhalen over biebs, vrijwilligers etc.