MBO College laat VAD barsten met onderzoek

 

Loco burgemeester Herbert Raat met VAD-voorzitter Anneke van Dijk

Loco burgemeester Herbert Raat met VAD-voorzitter Anneke van Dijk

Het MBO College heeft met het onderzoek dat zij voor de lokale koepel van winkeliers(verenigingen) zou uitvoeren die in feite laten barsten. Zodat het rapport ervan er niet was tijdens de feestelijke bijeenkomst ter gelegenheid van het 20-jarige bestaan van de Verenigng Amstelveense Detailhandelsorganisaties (VAD). Daarom werd die ook niet gehouden, zoals eerder de bedoeling was, in het gebouw van het MBO College, onderdeel van het ROC, maar in De Kegel.

Leerlingen van de opleiding tot marketingmedewerker zouden - in samenwerking met de Rabobank -  vragen voorleggen aan de winkeliers. Daar kwam niets van terecht. Doel was te weten te komen hoe de detailhandel in de stad functioneert, wat de wensen van de winkeliers zijn en hoe die de toekomst zien. “Hadden we maar antwoorden, we hebben niet eens de vragen. Het is gewoon door de school niet goed aangestuurd”, verzuchtte VAD-voorzitter Anneke van Dijk tijdens de jubileumviering, waar nu overigens Saskia Zorge van de gemeentelijke afdeling Beleid Economische Zaken sprak over trends en ontwikkelingen in winkelland. Binnenkort komt de gemeente met een nieuwe detailhandelsnota, waarin ook informatie en wensen van ondernemers worden opgenomen.

‘Niets zinnigs’

“Er is niets zinnigs om te presenteren”, zei Van Dijk over de het door het MOC College gemiste onderzoek. Zij constateerde dat er de laatste twintig jaar in de detailhandel veel is veranderd, met als op talloze andere gebieden, zoals im de technologie.  De bijeenkomst werd bijgewoond door diverse raadsleden en wethouders, hoewel die van Economische Zaken – Maaike Veeningen (d66) – weer in het buitenland is om daar de aantrekkelijkheid van Amstelveen als vestigingsstad voor ondernemingen te ventileren. Zodat de druk op de oververhitte woningmarkt nog groter kan worden, maar dat terzijde.

De voorzitter juichte toe dat binnen het gemeentebestuur vervlechting van onderwerpen plaats vindt, zodat winkeliers er niet alleen met de wethouder van Economische Zaken hebben te maken, maar onderwerpen in andere portefeuilles die de detailhandel raken specifieker aan bod kunnen komen. Zij pleitte voor herstel van het zogenoemde gemeentelijke Detailhandelsfonds, waaruit winkeliersverenigingen subsidies voor bepaalde activiteiten konden ontvangen.

Lage lasten

Wethouder en locoburgemeester Herbert Raat van Financiën (VVD) wees er op dat Amstelveen, anders dan buurgemeenten, financiële lasten voor ondernemers zoveel mogelijk achterwege laat en hen allerlei gemeentelijke belastingen bespaart. Zorge constateerde dat op basis van provinciaal beleid het niet meer mogelijk is grote concurrerende winkelconcentraties in de directe omgeving te ontwikkelen. Daar staat tegenover dat ook voor het Stadshart uitbreiding van meer dan 3000 vierkante meter provinciaal groen licht moet krijgen. Er wordt dan gekeken of er in de buurt geen leegstand is, die kan worden gebruikt.

Intussen heeft ook de Stadsregio een eigen detailhandelsbeleid. Verder zijn er allerlei trends bij kopend publiek die effect hebben op de detailhandel. Eén ervan is dat consumenten steeds meer één adres voor horeca en winkel willen, wat invloed zal hebben op beide terreinen.

BIZ

Of het door de VVD gewenste model van de Bedrijven Investerings Zones (BIZ) in de detailhandelsnota komt is zeer de vraag. Een BIZ is een soort voor een bepaald gebied geldend publiekrechtelijk orgaan: Als 80% van de ondernemers in dat gebied het wensen kan er een BIZ komen, waaraan ook degenen die daartegen zijn moeten meebetalen voor het ontwikkelen van activiteiten. Het probleem van de zogenoemde ‘free riders’ zou daarmee zijn opgelost en de gemeente int de contributie. Maar in Amstelveen bestaan voor bijvoorbeeld Rembrandtweg en Stadshart al goed lopende winkeliersverenigingen waarvan iedereen die daar een winkel heeft verplicht lid is, via een huurcontract. “In het Stadshart is het goed geregeld, maar in de kleinere buurtwinkelcentra niet”, zei een van de ondernemers. “Een winkelier kijkt doorgaans niet verder dan zijn eigen winkel.”

Hoewel de VAD oorspronkelijk een koepel van winkeliersverenigingen was, zijn nu veelal individuele winkeliers er lid van. Het ledental schommelt rond de 90.

 

 

 

 

 

of meer ter gelegenheid van haar 20-jarige bestaan onderzoekt de Vereniging van Amstelveense Detailhandelsorganisaties (VAD), samen met de Rabobank, (wensen van) de detailhandel in de stad. Dat onderzoek wordt overigens goeddeels uitgevoerd door het in Amstelveen gevestigde MBO College Amstelland, onderdeel van het ROC (Regionaal Opleiding Centrum).

In 1995 werd de VAD als koepel van de lokale winkeliersverenigingen opgericht. Dat gebeurde op initiatief van de gemeente, in het bijzonder de toenmalige wethouder Stevens (die weinig heil zag in overleg met elke vereniging apart), en de lokale Rabobank. De vereniging wil de ongeveer 400 winkeliers in de stad vertegenwoordigen. Overigens functioneert zij niet meer primair als koepel van winkeliersverenigingen, omdat die soms niet meer bestaan, maar zijn er veel ondernemers individueel bij aangesloten. De VAD weigert tot nu toe over de verhouding en het totale ledental mededelingen te doen.
Het bestuur van de organisatie zegt te willen toetsen of zijn inspanningen nog wel overeen komen met wat de leden verwachten. Daarop is het onderzoek gericht.


In samenwerking met de Rabobank ontwikkelden studenten van de opleiding marketingmedewerker van het MBO College een enquête. Tussen 2 en 6 maart leggen zij die aan de winkeliers voor. De resultaten, die op 20 april worden gepresenteerd (20.00 uur) worden gepresenteerd in het MBO Gebouw aan Maalderij 37, wil het bestuur gebruiken om nieuw beleid voor de vereniging te
ontwikkelen.

 

 

Lees ook:Onderzoek VAD naar wensen detailhandel
Lees ook:VAD: ‘Winkeliers hebben kans gemist’
Lees ook:Detailhandelsorganisatie VAD houdt ledenvergadering
Lees ook:Feestelijke meeting winkeliers (VAD 20 jaar)
Lees ook:Seminar over detailhandel, internet en sociale media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.