Voorrang fietsers wegens onveiligheid opgeheven

De voorrang die fietsers op auto’s kregen bij een aantal kruispunten is al weer voorbij. Er ontstaan in de praktijk teveel onveilige situaties en ongelukken door. Verkeerswethouder Tabak heeft dat woensdag gezegd in reactie op een interpellatie door VVD-raadslid Van Bergen namens alle fracties. De regeling, onder meer van kracht op fietspaden langs de spoorlijn, wordt opgeheven. Zij was bedoeld op verbetering van de infrastructuur voor fietsers en vloeide voort uit de beleidsnota ‘Fiets.’ Maar onmiddellijk na de invoering ervan bleek zij in de praktijk desastreus. Diverse politieke hebben de laatste weken hun grote zorgen daarover geuit. Er werden op hun aandringen wel maatregelen genomen, maar dat bleken allemaal lapmiddelen, constateerde Van Bergen.Tabak kon hem moeilijk tegenspreken. De kruisingen op de fietsroute van zuidelijk naar noordelijk Amstelveen blijken onoverzichtelijk en ondeugdelijk. Verwijderen van groen, plaatsen van borden en op sommige punten extra verlichting hielpen niet. “Wij gaan het op deze route niet redden,” zei Tabak. Het college had al een extern onderzoek naar mogelijke verbeteringen gelast, maar is nu tot de conclusie gekomen dat het toch niets zal worden. De meeste ongelukken gebeuren bij de Molenweg, waar inmiddels knipperlichten zijn geplaatst. Ook zijn al verkeersdrempels besteld. Maar het college heeft niet meer de illusie dat de veiligheid kan worden verhoogd, zeker niet in de donkere wintermaanden.

Volgens de PvdA heeft de gemeente een uiterst amateuristische prestatie geleverd. PvdA-raadslid Smits wees er op dat de raad bij het instemmen met de regeling heeft gevraagd of die veilig was uit te voeren. Daarop kwam van B&W een bevestigend antwoord. Niemand had de werkelijkheid kunnen voorzien, zei Tabak nu. Maar Volgens PvdA en GroenLinks hadden deskundigen dat wel degelijk moeten kunnen. Zij constateerden dat er kennelijk te weinig kennis binnen het ambtelijke apparaat aanwezig is.

GroenLinks, voorstander van comfortabele fietsroutes, betreurde de gang van zaken, maar vond dat veiligheid moest prevaleren. Zij zou in de toekomst, na een extern advies, het wel eens opnieuw willen proberen. Daar voelde de meerderheid van de raad niets voor.

Lees ook:Geen verkeersdoden? Hoe bedoelt u?
Lees ook:‘Voorrangregels fietsers levensgevaarlijk’
Lees ook:Dit is de nieuwe gemeenteraad
Lees ook:GroenLinks bezorgd over bezuiniging op fietspaden
Lees ook:B&W: lijn 51 moet tot Centraal station blijven rijden

28 reacties op “Voorrang fietsers wegens onveiligheid opgeheven

  1. Paul

    He wat ontzettend jammer zeg.
    Ik vond de maatregel juist erg goed. De berichtgeving op diverse media / blogs etc. waren erg overdreven. Zo ontzettend onveilig voel ik me niet op deze kruisingen. Natuurlijk is het erg treurig dat er een ongeval heeft plaatsgevonden.
    Ik denk dat met een slimmere inrichting van de kruisingen gewoon voorrang gegeven kan worden aan fietsers.
    Overigens zijn er verderop de route (in westwijk) een paar plekken waar fietsers gewoon voorrang hebben (je komt er van rechts) waar fietsers NOOIT voorrang krijgen.

    Je zult als fietser altijd waakzaam moeten zijn. Of automobilisten nou voorrang moeten verlenen of niet.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Hans van der Liet

    Er waren meerdere aanrijdingen en bijna-aanrijdingen. Het is spijtig dat de automobilisten niet op te voeden zijn, maar de gemeente kan geen doden op het geweten krijgen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Er is ook moed voor nodig om een maatregel die onwerkbaar blijkt weer in te trekken. Die moed heeft wethouder Tabak getoond.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Onno

    Ik vind het ook moedig , maar ook jammer . dit plan noemt men ook wel een klinkplan.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Paul

    De automobilist krijgt weer voorrang.
    Dat mensen dit moedig vinden kan ik me totaal niet in vinden. Het plan was moedig. En vasthouden aan het plan, en laten zien dat het wel veilig kan. Dat is moedig!
    Ik zou dit niet laf willen noemen, maar het is wel een gemiste kans. Deze kans komt niet zo snel meer terug natuurlijk.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Hans van der Liet

    Als jouw kind was aangereden had je wel anders gepiept.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Rooie Sien

    Gezond verstand en bestuur heeft gezegevierd.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Onno

    zijn er met de nieuwe verkeerslichten ongelukken gebeurd???

      /   Beantwoorden  / 
  8. Hans van der Liet

    Onno, we gaan het terugdraaien niet weer terugdraaien. We weten dat je van zig-zaggen houdt, maar het is geen kermis.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Onno

    Ik stel een vraag !

      /   Beantwoorden  / 
  10. Hans van der Liet

    Je stelt een suggestieve vraag! Op de site van het AN ben je explicieter. En met die kennis gewapend stel ik vast dat jij wilt gaan draaien.

      /   Beantwoorden  / 
  11. Onno

    Ik toon aan dat als Amstelveen een betere aandacht aan de situatie had gegeven dat het terug draaien niet had gehoeven , de feiten bewijzen het .

      /   Beantwoorden  / 
  12. Hans van der Liet

    Tuurlijk, geef vooral altijd de gemeente de schuld. Geef de gemeente de schuld als er doden waren gevallen en geef de gemeente ook de schuld als er iets wordt gedaan om te zorgen dat er GEEN doden vallen!

      /   Beantwoorden  / 
  13. Onno

    Beste Hans, cooldown vriend !
    Zoals je al op de andere site had kunnen lezen vond ik het van dag 1 al een draak van een plan om die voorrangs regeling uit te voeren.
    Ook omdat er nooit uitgebreide aandacht is besteed aan deze drastische wijziging op belangrijke doorgaande wegen . Blijkbaar had de gemeente zich veel ellende kunnen besparen omdaar wat meer aandacht aan te besteden , en dat blijkt uit het feit NU er wel veel aandacht aan word besteed er weinig tot niks meer gebeurt.

    Vandaar mijn juiste conclusie , de gemeente kan je nergens de schuld van geven want de weggebruikers dienen zich aan de regels te houden , alleen informatief had het allemaal wel wat beter gekund.

      /   Beantwoorden  / 
  14. geflipte karel

    Alles wat verkeerd gaat in de gemeente Amstelveen is niet de schuld van de gemeente, maar van Hans van der Liet. Hij weet namelijk alles beter, kan alles beter, doet alles beter. Onthoud dat wel, Onno.

      /   Beantwoorden  / 
  15. Onno

    Dat zie je helemaal verkeerd karel, de gemeente is niet schuldig maar het geboefte van inwoners die zich niet aan de regels houden ! Je gaat toch niet mijn grote vriend Hans aanvallen he !

      /   Beantwoorden  / 
  16. Els

    Ik sta met mijn volle gewicht aan jouw kant, Hans.

      /   Beantwoorden  / 
  17. Onno

    ja ik ook met mijn 83 kgtjes !!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Els

      Ja, ik ook met mijn 130 kgtjes!!

        /   Beantwoorden  / 
  18. Hans van der Liet

    Geflipte Karel bevestigt mijn beeld van de anonieme schrijvers: geen lef, maar wel een grote bek.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank Bikker

      Gaat deze vlieger ook op voor jou, Hans?

        /   Beantwoorden  / 
  19. Hans van der Liet

    Nee Frank, want ik schrijf onder mijn eigen naam en ben dus niet anoniem.

      /   Beantwoorden  / 
  20. Beloning voor onbeschofte autorijders

    Dit is echt belachelijk: omdat autorijders in amstelveen zich niet aan verkeersregels houden krijgen ze voorrang!!! Dit is echt gewoon belonen van slecht kennen van verkeersregels of het zich gewoon nirts aantrekken van verkeersborden!!! De gemeente moet gewoon boetes uitdelen dan is het zo afgelopen!!!!!!

      /   Beantwoorden  / 
  21. Paul

    Helemaal mee eens, maar ook:
    Een belediging voor al die automobilisten die zich wel netjes aan de regels houden. Ik denk dat vooral de “overdrijvers” worden beloond. Het is volgens mij niet eens echt onderzocht of het nou onveilig is of niet. Er is besloten op basis van overdreven overspannen berichtgeving. Ik heb al die tijd dat ik voorrang had slechts 3 keer meegemaakt dat een auto geen voorrang gaf.

      /   Beantwoorden  / 
  22. Onno

    Dit zijn allemaal kleine fouten van mensen bij elkaar die de gemeente heeft doen besluiten de boel terug te draaien .

    1e fout = het niet consequent omdraaien van de voorrangsregeling ( noorddammerlaan deed niet mee)
    2e fout + slecht voorlichting over een ingrijpende ingreep
    3e fout bestuurders die totaal niet opletten
    4e fout fietsers die knalhard voorrang nemen oomdat de borden het zeggen..

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank Bikker

      Je hebt denk ik allemaal gelijk Onno, maar het werkte dus niet. Nou in dit geval vind ik dat de gemeente het zeer pragmatisch heeft opgelost. Jammer van het principe, maar het werkt niet, dus teruggedraaid.

        /   Beantwoorden  / 
  23. Joe Parlar

    Jammer want het was op eens “trans amstelveen fietssnelweg” geworden; en nu niet meer. Ik ben mee eens met “beloning voor onbeschofte autorijders”, en die zijn in totaal niet meer dan 1%, ik passeer dagelijks 2 keer per dag en de 99% geeft (gaf) netjes voorrang aan fietsers. Grootste fout: Volgens mij drempels had moeten aangelegd vanaf DAG-1 en ook knipperrende lichten. Ik ben tegen drempels maar er zou geen betere plek voor een drempel zijn dan de Molenweg, wie de voorrang heeft dan ook. Al met al: Bedankt Amstelveen; was een mooie droom!

      /   Beantwoorden  / 
  24. Moe

    Keurig hoor.

    Nu is de lol ervan af. Die Amstelveenseweg/Amsterdamseweg affietsen is namelijk ook geen optie.

    Ik denk dat ik lekker een hele grote Hummer zonder roetfilter ga kopen, en fijn aansluit in de files op de A10, A4 en A9 om in Amstelveen te komen. Eens kijken wat de Amstelveense politiek daarvan vindt.

      /   Beantwoorden  / 
  25. Paul

    Het is echt een gemiste kans. Er is voor de weg van de minste weerstand gekozen. Met een iets langere adem had dit een groot succes kunnen worden.

    Ik krijg trouwens nog steeds 9 van de 10 keer voorrang :)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.