In de gemeentelijke ambtelijke organisatie wordt papier de komende jaren geheel vervangen door digitale informatie. Iedere ambtenaar wordt geacht volledig daarin mee te gaan. „Stukken worden alleen nog maar digitaal gedistribueerd”, zegt hoofd informatiebeheer Willem Kotkamp. Daartoe wordt een nieuw zogenoemd ‘zaaksysteem’ aangekocht, de verbinding tussen front officie (het op dienstverlening aan het publiek gerichte systeem) en back office (het interne systeem van de gemeente). In het zaaksysteem worden alle documenten geregistreerd en gearchiveerd.
De gemeente gaat ervan uit dat ook bij inwoners de behoefte aan digitale informatie steeds groter wordt. Daarom komt er een compleet nieuwe internetsite en een systeem voor contact met zogenoemde klanten. De gemeente gaat 1,7 miljoen euro investeren daarin, waarvan zes ton nodig is voor het verkrijgen van de nodige licenties.
Het zaaksysteem is volgens Kotkamp tien jaar oud en niet meer van deze tijd. De afdeling handhaving en vergunningen, bijvoorbeeld, werkt nu met zes verschillende systemen. De gemeente claimt de invoering van de nieuwe systemen geheel in eigen beheer uit te voeren (op de betreffende afdeling werken ongeveer 50 full time krachten), maar geeft toe dat er wel ondersteuning van externe vrijwilligers komt voor onder meer de opmaak van documenten. Overigens gaat het, mede afhankelijk van de aanbesteding, nog wel een paar jaar duren voor de ombouw klaar is. De zoekmachine op de gemeentelijke site, nu voor veel inwoners nog een lachertje, wordt geheel vernieuwd. De oude kanalen als telefoon, balie en post blijven nog wel bestaan, maar kennelijk niet van harte. De gemeente wil optimale dienstverlening naar alle bewoners en bedrijven, ook naar degenen die (onder meer door vergrijzing) nog niet volledig – of in het geheel niet – op gemeentelijke service via de computer zijn ingesteld. Maar de nadruk valt willens en wetens op digitalisering. Inwoners gaan merken dat gemeentelijke producten eenvoudiger zijn te vinden en aan te vragen, voorspelt de gemeente. Zij voorziet geen kloof tussen degenen in de stad die ‘analoog’ willen blijven communiceren en de focus op digitalisering.
Zij denkt het programma Digitaal Werken in 2018 volledig te hebben uitgevoerd. De nu geraamde kosten van 1,7 miljoen daarvoor komen uit de spaarpot van de gemeente. Als de gemeenreraad daarmee akkoord gaat, komen er een plan van aanpak en een plan om over wat er gaat gebeuren met iedereen effcient te communiceren.
Lees ook:Nieuwe software gemeente: € 1,7 miljoen
Lees ook:ICT gemeente moet worden uitgebreid
Lees ook:Personeel gemeente kost jaarlijks € 50 miljoen
Lees ook:GroenLinks: ‘Gemeente heeft grote ICT-problemen’
Lees ook:ICT gemeente kost extra miljoenen
Zijn die “vrijwilligers”voor de opmaak van documenten externen of overbodige ontslagen ambtenaren, die nu mogen werken voor een uitkering?
Naar mijn inzicht kun je niet alles via de computer doen, want de menselijke maat verdwijnt dan volledig.
En wat moet men dan doen, als de stroom zoals laatst overal uitvalt. Je maakt je zo steeds kwetsbaarder!
@frank
De zogenaamde ‘menselijke maat’ bestaat wat mij betreft niet meer sinds dat begrip enkele jaren geleden in de politiek z’n intrede deed.
Voor een groot deel gelijk, maar dat was al ver daarvoor, maar af en toe als het in hun kraam te pas komt of hun scoringsdrift, nog wel.Alhoewel als ik Bos weer hoor met kritiek op de verzekeringsmaatschappijen en dat ie aan de andere kant indertijd zijn handtekening onder die onzalige plannen heeft gezet, dan denk ik ook; Typisch weer links lullen, rechts doen.
De ICT op het gemeentehuis is, kortom, een zooitje. In de afgelopen jaren lazen de burgers in de lokale media hoe goed de gemeente het allemaal voor elkaar had, hoe goed de website was en hoe tevreden wij waren.
De self-advertising van de gemeente Amstelveen is het enige wat echt goed werkt.
Bij die 1.7 miljoen aan reorganisatiekosten zal het – vrees ik – niet blijven, want kennelijk lopen daar geen mensen rond die verstand hebben van ict, of zij hebben niets te zeggen. Van de werkelijke kosten van de rorganisatie had de A9 ondertunneld kunnen worden.
@JB, wij kunnen onze bijdragen niet corigeren, maar u kunt dat vast wel met uw artikelen. Het aantal typfouten maskt uw tekst bijna onleesbaar, en dat is jammer. Rammelende teksten vol fouten worden namelijk minder serieus genomen. Daarom vind ik jammer dat wij als reageerders onze fouten niet kunnen herstellen.
Zat nu even in buitenland met Hongaars keyboard.
Een jaar of 2 geleden heb ik en meerderen met mij meegedaan aan een evalutatie mbt de site van de gemeente. Ik werd door een tijdelijke kracht van de gemeente gevraagd. Die kracht is er inmiddels niet meer. Je doet mee en je hoort daarna nooit meer wat. Dat is hoe onze gemeente gebruik maakt van tijdelijke krachten die ook nog eens zoveel spelfouten maken, dat je tenen krommen en als deelnemer word je misbruikt, want je hoort echt nooit nimmer ooit meer een uitslag of resultaat.
“Door geklungel verspilt het Rijk jaarlijks honderden miljoenen euro belastinggeld aan ict-projecten. Dat was vorig jaar de conclusie van de parlementaire onderzoekscommissie onder leiding van VVD-Kamerlid Ton Elias. Vandaag debatteert de Kamer erover met het kabinet. Dat moet onmiddellijk ingrijpen, was Elias’ noodkreet, anders gaat het bij het volgende automatiseringsproject weer fout.”
Bron: Volkskrant van vandaag, 8-4-201
Nieuwe ICT-projecten moeten strenger worden getoetst, opdat de vele fouten uit het verleden niet opnieuw worden gemaakt, is de belangrijjste aanbeveling van de commissie Elias. Een onafhankelijk expertbureau moet het gezag krijgen om potentieel falende ict-projecten af te keuren.
Dat is het BIT, het Bureau ICT Toetsing. Dit wordt echter niet zo onafhankelijk als Elias had bepleit. De ict-autoriteit waar de commissie-Elias al zijn kaarten op had gezet, krijgt namelijk geen dwingende bevoegdheden, komt niet op afstand van ministeries, is niet onafhankelijk en valt onder een ministerie dat al een kwarteeuw faalt met toezicht op rijks-ict.
“Daarmee staan de aanbevelingen van de commissie-Elias bij het grof vuil. [..] Een volgende ict-ramp is daarmee een kwestie van tijd,” schrijven de auteurs in de Volkskrant.
Hopelijk blijft de onafhankelijke lokale pers in Amstelveen dit onderwerp kritisch volgen.
Nu begrijp ik waarom er zaken gedaan gaan worden met Dubai. Het zal wel de bedoeling zijn dat er ICT “deskundigen” ingevlogen worden om e.e.a. te bewerkstelligen. Overheid en ICT is al niets, en op deze manier zal het zeker niets worden.
In NL wordt veel ict-werk verricht door buitenlanders omdat hoogopgeleide Nederlanders liever ‘manager’ zijn. Dit hoorde ik gisteren van een Israelische ict-er. Over Nederlandse managers vertelde hij even grappige als verontrustende annecdotes.
Grote organisaties en bedrijven moeten kritischer naar overbodige (en zelfs contraproductieve) managementlagen kijken. Hoogopgeleide, kundige, verstandige en toegewijde medewerkers worden in hun werk vaak juist gehinderd door teammanagers die zelf geen inhoudelijke kennis van zaken hebben maar voortdurend in de weer zijn met besprekingen, lijstjes, scores en beoordelingen over dingen waar zij geen verstand hebben.
Misschien lopen hierdoor ook veel ict-projecten fout.
Dat is al een probleem uit de tijd toen ze het woord manager en ICT uit moesten vinden.
Tegenwoordig schijnt je het al op school te kunnen leren nog voordat je een stap ueberhaupt op de werkvloer hebt gezet. Ook niet zo verwonderlijk dat velen van die managers op een roze wolk vertoeven.
Van die communicatiemederwerkers, je kent het wel. Die schuimbekkend achter de opdrachtgevers aanlopen, maar zelf geen mening hebben. Ik zal geen namen noemen, maar neem van mij aan dat het werkelijk afschuwwekkend is.
Deze tak van sport staat o.a. als 1 van die studie’s die het laagste staan aangeschreven in het HBO en WO.
En door woede maak ik nu zelf de me meest vreselijke spelfouten, het zij mij vergeven!
Johan kan zijn typ- en taalfouten corrigeren, maar doet dat niet. Wij kunnen helaas geen fouten herstellen, al zouden wij dat heel graag willen.
Welke typefouten zijn er in de reactie van Marianne nog?
Misschien helpt nadenken, nalezen en het gebruik van een spelling checker?