Transitiekosten ambtelijke fusie € 5,6 miljoen

De gemeente Aalsmeer gaat Amstelveen 10,5 miljoen euro per jaar betalen voor ambtelijke dienstverlening na de ambtelijke fusie. In het eerste jaar van de samenwerking (2013) bedraagt de vergoeding nog een miljoen euro meer. Gemeentesecretaris Rein Schurink van Amstelveen speelt een centrale rol. Hij fungeert als opdrachtnemer en stuurt de sterk uitgebreide ambtelijke organisatie aan. Bijna 170 Aalsmeerse ambtenaren gaan over naar Amstelveen. De zogenoemde transitiekosten, die met de eenwording gemoeid zijn, bedragen € 5,6 miljoen, maar de gemeenten denken dat in twee jaar terug te verdienen omdat de fusie volgens de beide colleges van B&W een totale jaarlijkse besparing van € 2,8 miljoen oplevert. Van die opbrengst krijgt elk van beide gemeenten de helft. Maar zij beginnen met elk de helft van de transitiekosten op te hoesten.De verwachting is dat vooral op personeelskosten zal worden bespaard. De komende tijd gaan veel ambtenaren met pensioen en worden vervolgens niet vervangen. Toch zullen er op allerlei afdelingen in feite teveel mensen komen, denken de colleges. De gevolgen daarvan treffen zowel Aalsmeerse als Amstelveense medewerkers. Gedwongen ontslagen zijn volgens de colleges niet aan de orde, maar de ambtenaren moeten zich dan wel flexibel opstellen bij overplaatsing en acceptatie van ander werk. “Dat is de voorwaarde die wordt gesteld aan de werkgarantie voor alle medewerkers,”  zeggen B&W in een voorstel aan de gemeenteraad.

Lees ook:Ambtelijke fusie met Aalsmeer naar ondernemingsraden
Lees ook:Ook raad Aalsmeer akkoord met ambtelijke fusie
Lees ook:Aalsmeerse ICT overgedragen aan Amstelveen
Lees ook:Ambtelijke inhuur Aalsmeer beperkt winst fusie
Lees ook:Minder parkeerruimte raadhuis door Aalsmeerse ambtenaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.