Amstelveen 1e van middelgrote gemeenten met publiekszaken

Burgemeester Jan van Zanen .....trots.....

In een vergelijkend onderzoek heeft de gemeente de eerste plaats behaald van de gemeenten met 50 tot 100 duizend inwoners wat de uitvoering van publiekszaken betreft. De gemeente deed voor de zesde keer mee aan de ‘Benchmark Publiekszaken.’ De klantcontacten van honderd gemeenten zijn onder de loep genomen. Van alle deelnemende gemeenten – dus niet alleen in de eigenb categorie – eindigde Amstelveen op de achtste plaats. De dienstverlening aan de balie kreeg het rapportcijfer 7,9. Burgemeester Jan van Zanen zegt trotst te zijn op zijn medewerkers bij Publiekszaken. “Zonder hun inzet hadden we dit mooie resulltaat niet behaald.” Ook de nieuwe hal en verruimde openingstijden zijn positief ontvangen. Daarmee scoort Amstelveen  0,2 punt hoger dan vorig jaar. Een gemiddelde bewoner komt iets vaker dan één keer (1,2) per jaar aan de balie. Vorig jaar werden 96.252 mensen bij de balie geholpen.De vrije inlooptijden zijn in Amstelveen ruimer dan landelijk. Tijdens de openingstijden is het voor de meeste documenten mogelijk op afspraak te komen. Die service blijkt te worden gewaardeerd door de Amstelveense burger. De gemeente gaat de afspraakmogelijkheden verder uitbreiden. Van alle bezoekers komt nu elf procent op afspraak. Het landelijke gemiddelde is zeven procent. Afspraken kunnen zowel telefonisch als via de website (Balie Online) worden gemaakt.

Het callcenter is vorig jaar bijna 180.000 keer gebeld. Dit is meer dan in 2008. De burger heeft gemiddeld 2,3 keer per jaar telefonisch contact met de gemeente, iets vaker dan het  landelijk gemiddelde van 2 keer. Burgers waarderen het telefonisch contact  met een 7,0. Dit is gelijk aan het landelijk gemiddelde. De website wordt aanzienlijk vaker bezocht dan die van andere gemeenten. Voor het eerst werden ook de gebruikers van de digitale dienstverlening ondervraagd. Amstelveen scoorde een 7,6, een halve punt hoger dan het landelijke gemiddelde.

Lees ook:Waardering voor dienstverlening balies gemeente iets gedaald
Lees ook:Gemeente zakt met publieke dienstverlening naar 3e plaats
Lees ook:Klanttevredenheid gemeente verbeterd
Lees ook:Klantvriendelijkheid gemeente toegenomen
Lees ook:Waardering balie en telefoon gemeente iets gedaald

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.