Categorie: "Milieu"

Bot onderschrijft maar ondertekent niet klimaatverklaring

Peter Bot

Peter Bot

Tot zijn spijt stemde coalitiepartij VVD tegen de motie. Net als de ouderencombinatie trouwens. Die fracties lijken tegen duurzaamheid, waar hij zelf zo vóór is, verzucht wethouder Peter Bot.  Hij legt de door onder meer D66 en GroenLinks ingediende en door de meerderheid van de gemeenteraad gesteunde motie dan ook niet naast zich neer, maar tekent niet de zogenoemde Parijsverklaring van het Klimaatverbond Nederland.

In de motie werd B&W gevraagd die verklaring te ‘onderschrijven’ en er met de gemeentelijke organisatie voor te zorgen dat die in 2030 geen broeikassen meet produceert. In 2040 moet Amstelveen dan klimaatneutraal zijn. Dat gaat niet lukken, waarschuwde Bot van Duurzaamheid (BBA). Daarom tekende hij de verklaring niet. Handelt hij dan in strijd met de motie?

Nee hoor, wist raadslid Linda Roos van zijn eigen lokale fractie van Burgerbelangen. In de motie worden B&W opgeroepen de verklaring te ‘onderschrijven’. En dat is volgens haar héél iets anders dan ondertekenen.

Vierde snellaadstation onthuld

snelladen bij Winkelcentrum Westwijk verkleindWethouder Peter Bot (Duurzaamheid) onthulde samen met Elbert Lievense van Allego donderdag bij winkelcentrum Westwijk  het vierde snellaadstation in Amstelveen. Elektrische autorijders kunnen binnen een half uur hun auto opladen op een locatie nabij winkels. Een service die nog geen andere gemeente op deze schaal binnen stadsgrenzen biedt. Amstelveen vergroot hiermee haar laadpuntennetwerk.

Wethouder Peter Bot (Duurzaamheid): “Als lokale overheid kunnen we een bijdrage leveren aan het stimuleren van elektrisch rijden. Door snellaadlocaties hopen we dat het aantal e-rijders in onze stad nog verder toeneemt. Daarnaast komt er binnenkort een regeling voor het aanvragen van een laadpaal door inwoners en ondernemers die dat niet op eigen terrein kunnen realiseren.

D66: Wethouder Bot moet Parijsverklaring tekenen

Edwin Van der Waal (d66)

Edwin Van der Waal (d66)

Peter Bot

Peter Bot

D66 dringt er bij wethouder Peter Bot (BBA) op aan de ‘Parijsverklaring’ van het Klimaatverbond Nederland te ondertekenen. Gebeurt natuurlijk, want de democraten zitten nu eenmaal in de coalitie en de zaak is uiteraard in Amstelveens ‘torentjesoverleg’, zeg maar achter gesloten deuren, allang beklonken. En dus kan het naar buiten.

In de verklaring van het klimaatverbond worden bestuurders van provincies, gemeentes, waterschappen en de landelijke overheid opgeroepen tot een daadkrachtig klimaatbeleid te komen en alles in het werk te stellen nationaal en internationaal maatregelen te nemen om klimaatverandering tegen te gaan. Aan Bot wordt dus gevraagd een oproep aan ander anderen zichzelf te tekenen. Zeventig wethouders in Nederland gingen hem al voor, onder wie van Den Haag, Maastricht, Tilburg, Nijmegen, Amersfoort en Zaanstad.

GroenLinks wil duurzamer Eneco

Axel Boomgaars

Axel Boomgaars

GroenLinks wil dat Amstelveen, samen met andere aandeelhouders, een vuist maakt voor groenere stroom van Eneco. De gemeente heeft 73.671 aandelen (1,5% ) van de stroomproducent, ter waarde van zo’n 7,4 miljoen euro. Dat geld moet volgens de fractie duurzamer worden geïnvesteerd.

Uit recent onderzoek blijkt dat stroom in Nederland steeds grijzer wordt opgewekt, en dat er ook bij Eneco nog winst te behalen valt, zegt GroenLinks.

Van de grote energiebedrijven doet Eneco het overigens het best, maar scoort vooralsnog een mager zesje, weet GroenLinks. En zij vindt dat niet genoeg. Volgens de partij moet de gemeente zich als aandeelhouder hard gaan maken voor meer duurzaamheid in het bedrijf. “Geld moet op een duurzame manier rollen”, zegt fractievoorzitter Axel Boomgaars.

Een van de mogelijke manieren om te verduurzamen bij Eneco is duurzamer stroom in te kopen, legt hij uit. Het bedrijf produceert niet alleen stroom, maar koopt die voor haar klanten ook in het buitenland. Dat gebeurt nog steeds voor een groot deel via wat men een ‘handelsmix’ noemt, met ook een groot deel via gas en kolen verkregen stroom. Dat moet afgelopen zijn, vindt Boomgaars. “Wij willen geen Amstelveens geld steken in vervuilende energievormen, maar juist innovatie en duurzaamheid stimuleren.”

Vier snelladers voor elektrische auto’s

snellaadstation (3)Van begin december af kan met op vier plaatsen in Amstelveen sneller elektrische auto’s laden:  binnen een half uur. Amstelveen is daarmee een van de eerste gemeenten in Nederland die deze service biedt. Er zijn in de gemeente overigens al zo’n 100 reguliere laadpunten, maar duur het zes uur.

Wethouder Peter Bot (duurzaamheid) opent op donderdag 3 december 15.00 uur in aanwezigheid van winkelend publiek en geïnteresseerden één van de vier openbare snellaadstations in de gemeente bij Winkelcentrum Westwijk. Peter Bot: “Wij willen e-rijden stimuleren. Daarom hebben we geïnvesteerd in vier snellaadstations. Binnen een half uur kan een elektrische auto met snellaadmogelijkheid opladen. Een extra service en een goede aanvulling op ons ruime openbare laadpuntennetwerk. Ik hoop dat het aantal e-rijders in Amstelveen toeneemt en onze stad er schoner van wordt.”

Vier stations

Het bedrijf Allego plaatste voor de gemeente Amstelveen de snellaadstations. Anja van Niersen, General Manager van Allego: “De stations staan op openbaar toegankelijke plekken bij winkels en Het Stadshart. Het laadstation is geschikt voor alle elektrische auto’s met een snellaadfunctie en accepteert alle soorten laadpassen. Zo dragen wij bij aan uitstootvrij en duurzaam vervoer in Amstelveen”.

Schiphol, lucratieve splijtzwam

SchipholHet zal wel aan mij liggen, maar al een halve eeuw hoor ik hetzelfde. Over Schiphol bedoel ik. Die luchthaven is natuurlijk een economische motor, door bestuurders uit Amstelveen en omgeving graag in het buitenland als handige mainport voor bedrijven geëtaleerd, maar actiegroepen blijven tevergeefs ageren tegen lawaai en andere overlast.

Er is weer een nieuw rapport uit, met medewerking van advocatenkantoor Stibbe, want advisering over Schiphol is natuurlijk een sector op zich geworden. Ik herinner mij nog in de zestiger jaren akoestische bureaus met tegengestelde onderzoeken over het vlieglawaai kwamen. Allemaal onafhankelijk, maar ja, het ene was nu eenmaal door de luchthaven en het andere door actiegroepen ingehuurd…

Michiel de Ruyterschool wint milieuprijs

OBS Michiel de Ruyter groep 7B (1e plaats)“Eigenlijk hebben jullie allemaal gewonnen”, zei wethouder Peter Bot van Duurzaamheid (BBA) vorige week, toen hij de eerste prijs uitreikte in de jaarlijkse Milieubende-wedstrijd in Amstelveen. Die werd gewonnen door groep 7b van de Michiel de Ruyterschool. De groep stuurde een groot aantal milieu-ideeën in, zoals een tijdklok op de douche en prullenbakken gemaakt van gerecycled plastic. Vooral filmpjes en verhalen over zwerfafval die de leerlingen tijdens de presentatie lieten zien en horen maakten veel indruk.

Er hadden tien scholen aan de wedstrijd meegedaan, waarvan er drie werden genomineerd voor de prijzen. In de raadzaal van Amstelveen werd de tweede prijs uitgereikt aan groep 8 van openbare basisschool De Pionier en de derde aan groep 7 van De Cirkel.

De leerlingen winnende leerlingen van de Michiel de Ruyterschool mogen met echte acteurs een film maken over zwerfafval. Dat sluit aan bij de filmische presentatie die zij in de raadzaal toonden.

Gemeenten rond Schiphol willen rem van woningbouw

SchipholAls er nieuwe regelgeving komt voor gebieden rondom Schiphol waar nu niet mag worden gebouwd, moet toch enigszins in de richting van meer woningbouw worden opgeschoven. Dat is een van de boodschappen in een rapport dat de Amstelland- en Meerlanden gemeenten door de juridische adviseurs van advocatenkantoor Stibbe hebben laten opstellen.

Het eerste exemplaar ervan overhandigde burgemeester Mirjam van ’t Veld donderdag aan gemeentesecretaris Rein Schurink tijdens diens afscheidsreceptie. Daaraan vooraf gegaan was een seminar over de nieuwe woonvisie van de gemeente.

In feite is het rapport een advies voor een oplossing omtrent twee al decennia lang met elkaar strijdende aspecten van de luchthaven. Enerzijds is Schiphol één van de belangrijke motoren van de nationale en regionale economie, anderzijds is er sprake van overlast voor de bewoners, die vooral door actiegroepen onder de aandacht wordt gebracht.

Ook blik en karton nu in zakken voor plastic

Peter Bot

Peter Bot

Behalve lege plastic verpakkingen kunnen in de daarvoor bestemde zakken van half november af ook blikjes en drankenkartonnen worden gedeponeerd. Dat meldde wethouder Peter Bot van onder meer afvalinzameling (BBA) donderdag bij de presentatie van de gemeentelijke begroting. Daarmee krijgt de scheiding van afvalstoffen er weer een dimensie bij. Op dit moment wordt 52% van de afval gescheiden, de gemeente wil naar 75% in 2020.

Aan het wassen van containers maakt de gemeente overigens volgend haar een einde. De twee waswagens gaan er uit en inwoners kunnen het verder zelf doen of gebruik maken van de diensten van commerciële bedrijven op dat terrein.

Bot spreekt als het over afval gaat eigenlijk liever over grondstoffen. Want veel ervan kan worden hergebruikt.

Amstelveense raadsleden in wedstrijd duurzaamheid

Peter Bot

Peter Bot

Op de Dag van de Duurzaamheid (vriijdag) ging de vijfde editie van de Klimaatverbond Energy Battle van start, waaraan Amstelveen meedoet. Per gemeente gaan drie teams van elk maximaal tien deelnemers na elkaar de uitdaging aan thuis zoveel mogelijk elektriciteit en gas te besparen. Amstelveen start met een team bestaande uit raadsleden en ambtenaren, aangevoerd door wethouder Duurzaamheid Peter Bot.

Dit jaar gaat de strijd tussen 19 gemeenten. Naast Amstelveen doen nee: Aalsmeer, Almere, Best, Bloemendaal, Buren, Den Helder, Geldermalsen, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Horst aan de Maas, Krimpenerwaard, Leeuwarden, Noordoostpolder, Nijmegen, Oostzaan, Wormerland en Zandvoort.

In de vorige vier jaren hebben in totaal 35 gemeenten deelgenomen met ruim 1000 huishoudens, die gemiddeld 15% besparing realiseerden. Dat komt neer op ruim 700 ton CO2 of omgerekend ruim 275 euro per deelnemer per jaar.