Opnieuw onderzoek naar mogelijkheden beperking vlieghinder

Na de zomer gaat de gemeente met de luchtverkeersleiding bespreken joe uitgebreider onderzoek kan worden gedaan naar de mogelijkheden voor meer beperking van de hinder door vliegtuigen. Bewoners willen dat vooral de vertrekroutes in zuidelijke richting op de Buitenveldertbaan worden bekeken en – zoasls viel te verwachten – gezondheids- en milieuaaspecten. Dat bleek tijdens de tweede zogenoemde microklimaatavond.

 

Dit voorjaar hebben vier focusgroepen, samengesteld uit bewoners, een hinder top vijf opgesteld voor hun woongebied. Uit de vier lijsten bleek dat er voor ieder woongebied specifieke hinderbronnen bestaan, maar dat er ook overlap is in de hinderbeleving. Er zijn nu zeven thema's geformuleerd die direct verband houden met vliegbewegingen en zeven die meer algemeen van aard zijn. Zij worden respectievelijk door de luchtverkeersleiding en de gemeente onderzocht.

Uit de peiling bleek de volgende rangorde in de hinder door vliegbewegingen: 1) de vertrekroutes van de Buitenveldertbaan naar het zuiden, 2) het landend verkeer op de Buitenveldertbaan, 3) de vertrekroutes van de Zwanenburgbaan naar het noorden en afbuigend naar het zuiden. De vertrekroutes van de Buitenveldertbaan naar het oosten en van de Aalsmeerbaan naar het (noord)oosten stonden samen op de vierde plaats. Hekkensluiters waren de hinderbronnen Grondgeluid, Helikopterverkeer en een dagelijkse vlucht die om 23:45 uur vertrekt vanaf de Kaagbaan.

 

Lees ook:Bewonersgroepen brengen vlieglawaai per wijk in kaart
Lees ook:Weer praatavond over geluidshinder Schiphol
Lees ook:Microklimaatavond over Schiphol
Lees ook:´Groei Schiphol alleen bij mnder hinder´
Lees ook:Buitenveldertbaan meer gebruikt door onderhoud Kaagbaan

Eén reactie op “Opnieuw onderzoek naar mogelijkheden beperking vlieghinder

  1. Leo

    Eigenlijk is alleen het uitgaande verkeer vanaf baan 09 (Buitenveldertbaan) een overlast bezorgende baan. Voor de rest beweegt het vliegverkeer zich zo ver van het dorp vandaan dat je van overlast niet eens zou mogen spreken. Maar de startende vliegtuigen richting z.o. en bij oostenwind, buigen bij de zgn. outermarker rechtsaf en klimmen dan dwars over onze dorpskern uit. Volgens de gluidscontourkaarten van Schiphol is dit niet het geval en vliegt men outbound rechtdoor richting Amsterdam Z.O. maar niets is minder waar. Nu ben ik een vliegtuiggek dus mij doet het niet zoveel, maar ik kan me wel iets voorstellen bij bezwaren van mensen die er wel ‘last’ van hebben, want elke 1,5 minuut een startend vliegtuig op pak weg 600 meter hoogte boven je dorp en huis is wel wat veel van het goede. En de LHS zwijgt, het Platform Nederlandse Luchtvaart ook, de LVB idem dito. En deze situatie duurt al zolang ik hier woon en dat is nu 14 jaar! En omdat ik mij iets professioneler met luchtvaart bezighoud dan de meeste mensen weet ik dus ook dat men hier regels buigt, net als uitvliegroutes. Maar voor verkeer van andere banen zie ik geen enkel probleem in Ouder Amstel. Zeker niet voor de landende machines naar 27 (bij westenwind), die zijn in Ouderkerk geen enkel probleem, leveren wel lawaai op in Duivendrecht….dat dan weer wel.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.