Categorie: "A9"

VVD wil stoppen met A9-tunnel

Kees Noomen

Kees Noomen

Terwijl GroenLinks wethouder Pols naar Den Haag wil sturen om aan de Amstelveense bijdrage van 100 miljoen aan de A9-tunnel te ontkomen, ziet de VVD nu helemaal liever af van het geldverslindende project. De gemeentelijke kas is leeg en de liberalen vinden het verstandig maar helemaal te kappen met de ambitieuze plannen, nu bezuinigd moet worden op onderwijs en sportvoorzieningen. De komende jaren willen B&W structureel tien miljoen euro minder uitgeven. De kort geleden nog goed gevulde spaarpot van de gemeente is nagenoeg leeg. Daarbij past niet de start van het grootste project uit de lokale geschiedenis, vindt de VVD.

GroenLinks wil af van 100 miljoen bijdraga aan tunnel

Sander Mager

Sander Mager

Bij de huidige uiterst slechte financiële situatie van de gemeente, loopt zij met de haar 100 miljoen euro kostende A9-tunnen een veel te groot risico. Dat vindt de raadsfractie van GrienLinks. Zij wil dat wethouder Pols (Ruimtelijke Ordening) opnieuw met Rijk en provincie gaat praten over de van Amstelveen verwachte bijdrage aan het project. GroenLinks ziet in het bestaande contract over de aanleg van de A9 voldoende juridische mogelijkheden om de gemeentelijke bijdrage ter discussie te stellen. Uit de kadernota 2010 (voorloper van de begroting) blijkt volgens fractievoorzitter Sander Mager dat de gemeente financieel zware tijden tegemoet gaat. De door haar toegezegde 100 miljoen drukt naar zijn mening onevenredig zwaar op haar begroting.

Bij bouw op tunneldak meer dan 100 miljoen nodig

Wethouder Pols

Wethouder Pols

Als het toekomstige tunneldak boven de A9 geschikt moet worden voor bebouwing er bovenop, gaat dat de gemeente extra geld kosten, boven de nu voorziene 100 miljoen euro. Wethouder Remco Pols heeft dat dinsdagavond (19 mei) meegedeeld aan de raadscommissie A9. De gemeente ging er eerst vanuit dat in elk geval het bouwen van woningen op het dak niet zou zijn toegestaan, maar inmiddels blijkt dat in principe waarschijnlijk wel mogelijk. Maar als Amstelveen die kans zou grijpen, zou het Rijk daarvoor wel extra geld van de gemeente vragen. Hoeveel is nog niet duidelijk. De gemeente verwacht door de (her) ontwikkeling van het totale A9-gebied, dus vooral de stroken langs de weg,  3000 woningen extra te kunnen bouwen.

Toch bebouwing op dak van A9 tunnel

Op drie  punten wordt verkeer van A9 geleid (midden: kruising met NZ-lijn)

Op drie punten wordt verkeer van A9 geleid (midden: kruising met NZ-lijn)

De tunnel waar de vernieuwde A9 doorheen gaat lopen wordt 42 meter breed, zes meter hoog en twee kilometer lang. De gemeente onderzoekt of er toch op het dak kantoor- en andere panden kunnen worden gebouwd. Wat B&W betreft is de extra buis voor openbaar vervoer in de tunnel van de baan. Er komen nu in totaal veertien rijstroken in. B&W wijzen een stadsweg op de A9, zoals gepland door Rijkswaterstaat voor lokaal bestemmingsverkeer, van de hand. Daarvoor zouden minstens tweemaal twee rijstroken nodig zijn, maar deelnemers aan de zogenoemde stadsdialoog zien daarin een nieuwe barrière, nadat de tweedeling van de stad door de A9 voorbij zal zijn. B&W delen die mening.

Burgerbelangen: Annakerk moet behouden blijven

Linda Roos

Linda Roos

De Annakerk moet behouden blijven. Dat vindt Burgerbelangen (BBA). Volgens fractievoorzitter Linda Roos is de kerk aan de Amsterdamseweg gezichtsbepalend voor het oude dorp. Zij reageert op het bericht in de lokale pers dat sloopt wel noodzakelijk zal zijn, omdat kerk en pastorie op hetzelfde fundament zijn gebouwd. En de pastorie moet weg voor de aanleg van de A9. “Als je met de auto op de A9 van Schiphol komt aanrijden, is de Annakerk hét herkenningselement van het oude dorp.” Zij is er overigens niet van overtuigd dat de berichtgeving juist is. “Wij vragen ons af welke bouwkundig ingenieur dat beweert en met welke onderbouwing,” zegt Roos.

Rijkswaterstaat wil Annakerk kopen

Rijkswaterstaat (RWS) wil best de Annakerk kopen en is daarover in gesprek met het bisdom Haarlem. Ben Viveen, projectleider voor de aanleg van de A9-tunnel, heeft dat gezegd tegen de speciale raadscommissie die zich met de A9 bezighoudt. Verkoop van de kerk aan RWS kan weinig anders betekenen dan dat die alsnog wordt gesloopt. Noodzakelijk is dat niet, meldden Viveen en wethouder Pols eerder, omdat de extra buis voor openbaar vervoer in de tunnel niet doorgaat. Maar de gemeente houdt, anders dan het kabinet, volgens wethouder Pols formeel nog steeds vast aan die extra buis, zei hij tegen de commissie. De pastorie van de Annekerk moet in elk geval weg. Volgens het kerkbestuur verdwijnt daarmee een belangrijk deel van de accommodatie voor de activiteiten van de parochie.

CDA: topsporthal moet in A9-gebied komen

De topsporthal moet in het gebied langs de A9-tunnel komen, waar verder een mix van kantoren, woningen en maatschappelijke voorzieningen gewenst is. Onderzocht moet worden of de tunnel een zo stevige constructie kan krijgen dat bebouwing daarop mogelijk wordt. Met die suggesties komt het CDA Amstelveen in een visie op het project, getiteld ‘Kwaliteit van leven op het dak van de A9.’ De partijafdeling ziet het liefst een topsporthal in combinatie met een hoogwaardig openbaar vervoersknooppunt. Veel nieuws bevat het stuk overigens niet. Er worden voornamelijk randvoorwaarden van B&W in nagepraat. Zoals dat er 100 miljoen netto uit de herontwikkeling van het gebied moet komen, de bijdrage die de gemeente aan de tunnelbouw moet leveren. Verder worden voornamelijk de bekende politiek correcte open deuren ingetrapt, zoals daar zijn: duurzaam bouwen, voortzetting van het Amstelveense groene imago, stedenbouwkundige afstemming op de omgeving, zorg voor de luchtkwaliteit bij de tunnelmondingen, toepassing van technieken voor maximale energiebesparing (door bijvoorbeeld benutting van de warmte in de tunnel voor de bebouwing).

College: tekening extra (OV)tunnelbuis oorzaak onrust sloop Annakerk

Jaqueline Koops...dilemma...

Jaqueline Koops...dilemma...

Het circuleren van voorlopige tekeningen van Rijkswaterstaat voor de A9-tunnel is oorzaak van de verwarring over de sloop van de Annakerk. Dat antwoorden B&W op vragen van de ChristenUnie (CU) in de gemeenteraad. De tekeningen zijn getoond aan bewoners en eigenaren van panden, inclusief het bisdom. Maar de kerk zou alleen tegen de vlakte moeten als er een extra buis in de tunnel zou komen voor openbaar vervoer. Daarvan ging RWS eerst wel uit, maar dat plan is door het kabinet van tafel geveegd. Overigens tot teleurstelling van de ChristenUnie en GroenLinks. In het Nederlands Dagblad liet CU-fractievoorzitter Jacqueline Koops wel doorschemeren voor een hels dilemma te staan. Zij wil eigenlijk zowel een OV-buis als de kerk sparen. Helemaal ervan overtuigd dat die twee elkaar uitsluiten, lijkt zij nog niet.

GroenLinks hekelt miscommunicatie A9

Hans Koot

Hans Koot

Legendarisch, vindt raadsfractie van GroenLinks de gemeentelijke miscommunicatie over de overkapping van de A9 (door de gemeente overigens consistent met de taalfout ondertunneling aangeduid). Volgens GL-raadslid Hans Koot zitten provincie, Rijkswaterstaat en Gemeente blijkbaar niet op één lijn. De fractie heeft met stijgende verbazing het communicatieve geklungel aangezien, zegt hij. Koot wijst er op dat zijn fractie al op 11 februari aan wethouder Pols vroeg de bewoners van het Oude Dorp snel duidelijkheid te geven. Het duurde een maand voordat er in allerijl een informatieavond werd georganiseerd, na berichten in de media over  sloop van de Annakerk. De miscommunicatie ondermijnt volgens Koot het vertrouwen in de rest van het project.

Sloop Annakerk toch niet nodig

Wethouder Pols

Wethouder Pols

Voor de A9-tunnel hoeft de Annakerk toch niet, maar de bijbehorende pastorie wel te worden gesloopt. Ook moeten van een aantal woningen  aan de Middeldorpstraat de tuinen (geheel of gedeeltelijk) en schuren weg. Van een achttal huiseigenaren, die sterke waardevermindering van hun huizen vreesden, opzien tegen jarenlange bouwoverlast en eigenlijk in de nieuwe situatie niet meer willen wonen, heeft Rijkswaterstaat de panden gekocht. Wethouder Remco Pols en RWS-projectleider Ben Viveen hebben dat donderdag verteld op een in allerijl voor bewoners van het Oude Dorp georganiseerde informatieavond. De gemeente was van plan de bewoners later te informeren, maar berichtgeving over de onder meer de sloop van de Annakerk in de media deed B&W besluiten eerder dan gepland een bijeenkomst te houden.