Bij bouw op tunneldak meer dan 100 miljoen nodig

Wethouder Pols

Wethouder Pols

Als het toekomstige tunneldak boven de A9 geschikt moet worden voor bebouwing er bovenop, gaat dat de gemeente extra geld kosten, boven de nu voorziene 100 miljoen euro. Wethouder Remco Pols heeft dat dinsdagavond (19 mei) meegedeeld aan de raadscommissie A9. De gemeente ging er eerst vanuit dat in elk geval het bouwen van woningen op het dak niet zou zijn toegestaan, maar inmiddels blijkt dat in principe waarschijnlijk wel mogelijk. Maar als Amstelveen die kans zou grijpen, zou het Rijk daarvoor wel extra geld van de gemeente vragen. Hoeveel is nog niet duidelijk. De gemeente verwacht door de (her) ontwikkeling van het totale A9-gebied, dus vooral de stroken langs de weg,  3000 woningen extra te kunnen bouwen.De politiek lijkt wat de wegenstructuur betreft in meerderheid te kiezen voor een variant die een fijnmazige mengvorm inhoudt van een ontsluiting bij het Stadshart, die aan de oostkant aansluit bij een stadsweg op het dak van de tunnel. Pols kon, in antwoord op een vraag van D66, nog niet zeggen hoeveel hectare er nou precies beschikbaar zal zijn voor de gebiedsontwikkeling. Die omvang houdt direct verband met de opbrengsten, waaruit de 100 miljoen (of meer) aan het Rijk moet worden betaald. Sommige fracties, zoals GroenLinks en VVD, maken zich toch wel zorgen over de financiële haarbaarheid. “Is er een duurzame financiële basis?” vroeg GL-raadslid Koot, die er overigens nog steeds moeite mee heeft dat de extra tunnelbuis voor openbaar vervoer er niet komt. Dat laatste geldt ook voor een vierde halte voor de Zuidtangent, die D66 graag zou hebben gezien bij het Oude Dorp. Voor een extra OV-tunnelbuis zou overigens meer gesloopt moeten worden, vooral in het Oude Dorp en dat vinden B&W niet wenselijk.

Voorzitter  Linda Roos van Burgerbelangen (BBA) wees er op dat formeel de gemeenteraad nog geen besluit heeft genomen over het bij de Carmenlaan re bouwen nieuwe hoogwaardige openbaar vervoersknooppunt. Is dat eigenlijk wel nodig en zou er door een andere ontwikkeling van dat gebied eigenlijk niet meer geld zijn te genereren, vroeg zij zich af. Duidelijk is in elk geval dat ook het bestaande busstation in het Stadshart moet worden gehandhaafd.

B&W willen een breed draagvlak voor de plannen en daarom opnieuw een zogenoemde stadsdialoog organiseren. De VVD zit daar niet op te wachten. De eerste stadsdialoog heeft veel tijd gekost en vrijwel niets opgeleverd, redeneerde VVD-er Van Bergen. “Het effect is minimaal en zorgt alleen voor vertraging,” zei hij. Van Bergen hecht er meer aan dat de risico’s van het project voortdurend worden gerapporteerd en de gemeente er niet door failliet gaat. “Als wij bijvoorbeeld niet honderd maar twintig miljoen bij elkaar krijgen. Bij de ontwikkeling van het Stadshart was ook altijd de redenering dat er tussen de dubbeltjes wel kwartjes zouden zitten in de opbrengst,” aldus Van Bergen. Ook dat is volgens hem per saldo nogal tegengevallen.

Volgens Pols is het niet creëren van draagvlak bij de bevolking en het bedrijfsleven een van de tien toprisico’s die aan het project kleven. De gemeente wil daarom veel energie steken in die participatie. En over de financiële gevolgen: “Als het mis gaat, dan gaat het goed mis.”

Lees ook:Opzet projectorganisatie A9 kost 6,5 miljoen
Lees ook:Gemeente wil beroemde stedenbouwkundige voor A9 project
Lees ook:VVD wil minimale inspraak van burgers bij plannen A9
Lees ook:Rijk: Aan 100 miljoen voor tunnel val niet te tornen
Lees ook:D66 wil zes miljoen in groen pompen

Eén reactie op “Bij bouw op tunneldak meer dan 100 miljoen nodig

  1. rob nijkamp

    Mooie slotzin: “als het mis gaat, dan gaat het goed mis”. Ondertussen heeft de gemeente Amstelveen als 100 miljoen euro weggeboekt als betaling overkapping. Waar 3000 woningen gebouwd moeten worden, geen idee, maar misschien wel een 3e Maduradam te Amstelveen. Dat past vast wel. Maar wethouder Pols gaat daar niet over. Hij heeft de overkapping geregeld tijdens de PvdA-reunie, dus zijn succes is daar. Hoe dit te betalen, daar is hij en/of het college niet van.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.