Categorie: "A9"

‘Goede berekening A9-gebied nu nog niet mogelijk’

Eerst moet de gemeenteraad meer principiële keuzes maken, voordat een goede berekening is te maken van de opbrengsten en kosten van herontwikkeling van het A9-gebied. Dat zegt bureau Deloitte, waaraan de raadscommissie A9 een seceond opnion heeft gevraagd over het door B&W aangeboden exploitaytieplan (Business Case A9), de financiële vertaling van het project. Deloitte vindt wel dat het door het college op tafel gelegde model er solide uitziet, als bais voor toekomstige doorrekening en analyse van kosten, opbrengsten en  resultaat. Maar in de huidige projectfase kan dat nog niet. De commissie wilde een second opinion om goede afwegingen te kunnen maken bij vaststelling van de uitgangspunten voor de gebiedsontwikkeling.

Raad neemt nog geen besluit over locaties A9-gebied

De gemeenteraad zal volgende week woensdag (16 september) een minder ingrijpend besluit over de ontwikkeling van het A9-gebied nemen dan B&W hebben voorgesteld. De speciale A9-raadscommissie heeft dinsdag aangedrongen op een aangepast voorstel. Zij wil nog geen besluiten nemen over locaties die bij de (her)ontwikkeling worden betrokken, zoals de volkstuinen aan Langs de Akker, de Carmenlaan en de Poeloever. GroenLinks verklaarde zich, evenals eerder al Burgerbelangen, een tegenstander van kantorenbouw. De commissie baseerde het opschorten van definitieve plannen voor de gebiedsindeling mede op een rapport van Deloitte, waaraan zijn een second opinion had gevraagd. Ook de stadsdialoog, waarmee B&W al wilden beginnen, wordt opgeschort totdat er concrete plannen aan de bevolking kunnen worden voorgelegd.

BBA: Geen kantoren, wel groen en villa’s in A9-gebied

Uitreiking door Linda Roos aan de wethouders Groot (l), Pols (3e v l) en Tabak (r)

Uitreiking door Linda Roos aan de wethouders Groot (l), Pols (3e v l) en Tabak (r)

Burgerbelangen Amstelveen (BBA) wil geen kantoren ,aar hoogwaardige woningbouw, met veel groen en waterpartijen in het A9-gebied. De lokale politieke partij heeft woensdag (2 september) een eigen plan gepresenteerd, dat nogal afwijkt van de door B&W op tafel gelegde visie.  Volgens BBA is (her)ontwikkeling van een veel kleiner gebied nodig dan het college meent om 100 miljoen euro te verdienen. Dat is de door het rijk van de gemeente gevraagde bijdrage aan de bouw van de A9-tunnel. In het plan, dat aan de wethouders Pols, Tabak en Groot werd overhandigd, ontbreekt overigens een financiële onderbouwing. Volgens de partij, die het gebied ‘Het Groene Loopveld’ heeft gedoopt, zijn financiële specialisten en landschapsarchitecten ingeschakeld voor de ontwikkeling ervan. Fractievoorzitter Linda Roos zei dat het lastig cijfers te tonen, maar is de uitvoering wel degelijk financieel haalbaar. “Daar hebben wij onze mannetjes voor.”

CDA mist oog voor burgers in plannen A9-gebied

Ben Jonker

Ben Jonker

Het CDA deinst er niet voor terug op de rem te trappen als de ontwikkeling van het A9-gebied teveel nadelen voor de burgers veroorzaakt. B&W hebben een ambitieuze visie op tafel gelegd, maar daarin geen rekening gehouden met de gevolgen van de uitvoering voor de inwoners. Het college overweegt onder meer verplaatsing van het raadhuis naar het Stadshart en (verdere) sloop van woningen aan de Carmenlaan. Ook zal het volkstuinencomplex aan Langs de Akker worden aangetast. “Er is daarbij amper aandacht geschonken aan de impact die dit heeft op belanghebbenden,” vindt het CDA.  

B&W: raadhuis naar centrum van A9-tunnelgebied

De huidige raadzaal

De huidige raadzaal

Verplaatsing van het raadhuis naar de omgeving van het Stadshart is een van de opties van B&W voor de ontwikkeling van de A9-zone, het gebied op en langs de toekomstige tunnel voor de rijksweg. Bovenop het tunneldak zou volgens het college een ‘Esplanade’ moeten komen, bestaande uit een weg voor bestemmingsverkeer met een brede middenberm en daarin terrassen. Het te ontwikkelen gebied omvat overigens een fors deel van de gemeente en niet alleen de direct aan de weg grenzende strook, vinden B&W. Logisch, want er moet wel 100 miljoen mee worden verdient, de bijdrage die het Rijk vraagt van Amstelveen aan de tunnelbouw. Het voorstel van het college is gebaseerd op vier scenario’s voor de inrichting. De bureaus Urhahn Urban Design en Architekten Cie ontwikkelden er elk twee.

SP ziet trams op tunneldak A9 niet zitten

De SP ziet de A9-tunnel niet zitten. De fractie van die part in Provinciale Staten is bang voor enorme kapitaalvernietiging. Onder meer omdat het dak extra sterk moet zijn, want de Zuidtangent gaat er als tram overheen rijden. Dat vergt tientallen miljoenen extra invetsering in de constructie. En dan nog zal volgens de partij het dak niet sterk genoeg voor trams blijken. Maar dan is al dat extra geld wel al uitgegeven. Eerder was het de bedoeling dat de Zuidtangent door de tunnel ging rijden, maar er komt heet buis voor het openbaar vervoer. Die zoude tunnel trouwens breder maken, wat de sloop van talloze woningen en een groot deel van het Oude Dorp, inclusief de Annakerk, zou vergen.

Raad weer unaniem achter A9-tunnel

Hans Bulsing (VVD) ...terug in hok...

Hans Bulsing (VVD) ...terug in hok...

De hele gemeenteraad staat weer achter de A9-tunnel, maar wethouder Pols moet op allerlei manieren proberen de Amstelveense financiële bijdrage daaraan omlaag te krijgen. Ook wil de raad dat B&W de provincie om financiële en juridische steun gaan vragen. De raad nam unaniem een van GroenLinks afkomstige motie aan, waarin die opdracht aan het college was vervat. De VVD, die de laatste weken in de media verkondigde de stekker uit het project te willen trekken, is blijkbaar weer helemaal terug in het hok. “De stekker zit er weer stevig in”, zij (tweede) raadsvoorzitter Sander Mager woensdag (1 juli) aan het einde van de vergadering. De raad wil ook dat de uitvoering van het bouwprogramma voor het onderwijs onverkort wordt uitgevoerd en niet door bezuinigingen vertraagd. En ook het nieuwe jongerencentrum aan Zetterij wordt niet geschrapt, zoals B&W voorstelden. Maar het college vond alleen Burgerbelangen en ChristenUnie  aan zijn zijde. “Er zijn fracties die alles willen laten doorgaan en dat kan niet,” hield Jacqueline Koops van de ChristenUnie hen de financiële spiegel voor. “Wij moeten keuzes maken.”

VVD: ‘Tunnel mag geen prestigeproject worden’

De A9-tunnel moet geen prestigeproject worden van de gemeente. Het zorgt nu al voor grote verdeeldheid onder de bevolking. Bijna de helft is er tegen. Dat constateert de VVD op basis van een in haar opdracht door de Dienst Onderzoek en Statistiek (O&S) uitgevoerd onderzoek. Overigens lijkt de fractie niet meer keihard tegen de tunnelbouw te zijn, zoals enkele weken geleden. Gematigder dan toen, zegt zij nu alleen dat de gemeente alvorens een verplichting van 100 miljoen euro op zich te nemen eerst moet weten of die verantwoord is. Als dat niet zo blijkt te zijn is wat haar betreft ‘stoppen een reële optie.” Zij heeft blijkbaar gas teruggenomen en steunt nu ook het  standpunt van GroenLinks, waarmee inmiddels andere partijen instemden, dat wethouder Remco Pols in Den Haag moet proberen de door het Rijk gevraagde Amstelveense bijdrage aan de tunnelbouw omlaag te krijgen.

BBA: onafhankelijk onderzoek naar haalbaarheid A9-tunnel

Een commissie moet er komen, die op haar beurt weer een commissie gaat instellen. En die moet dan weer een onderzoek instellen naar de haalbaarheid van het omvangrijke A9-project. Met dat voorstel komt Burgerbelangen (BBA) morgen (woensdag 1 juli) bij de behandeling van de kadernota door de gemeenteraad. De onderzoekscommissie moet onafhankelijk van B&W en de gemeente aan de slag gaan, vindt BBA. De gemeente moet 100 miljoen bijdragen aan de A9-tunnel, maar de kt maximaal 160 miljoen te kunnen verdienen door de (her) ontwikkeling van het gebied langs de weg en op het tunneldak. Volgens BBA is het zeer de vraag of dat gaat lukken en loopt de gemeente het gevaar volgende generaties moet een enorme schuldenlast op te zadelen. Eerder al liet de VVD weten de stekker uit het project te willen trekken.

CDA en PvdA: A9-tunnel en onderwijsambities kunnen doorgaan

Anders dan coalitiepartner VVD vinden CDA en PvdA in de gemeenteraad dat het bouwprogramma voor betere huisvesting van scholen, ondanks de gemeentelijke bezuinigingen, moet worden uitgevoerd. Maar zij laten in het midden of onderdelen ervan kunnen worden uitgesteld, zoals B&W voorstellen. Andere partijen verzetten zich daar fel tegen. CDA en PvdA zeggen alleen het maximale te willen doen om het programma te realiseren. Niet of zij vertraging  daarbij accepteren. Zij vinden het terecht dat fors wordt bezuinigd, nu de inkomsten van de gemeente teruglopen en haar reserves op zijn, maar willen toch dat de A9-tunnelplannen doorgaan. Zij menen trouwens dat de meeste ambitieuze projecten van de gemeente gewoon kunnen worden uitgevoerd, ondanks de slechte financiële positie van de gemeente.