Categorie: "A9"

College: tunnel en Amstelveenlijn niet ter discussie

De gemeente vindt dat doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Amstelveen, de aanleg van de zogenoemde Amstelveenlijn, en de bouw van de A9-tunnel niet ter discussie mogen staan als gevolg van bezuinigingen bij het rijk. Uit de ambtelijke rapportages over te schrappen rijksuitgaven blijkt dat in Den Haag wel degelijk met heroverweging van beide projecten rekening wordt gehouden. Maar B&W constateren dat er een harde overeenkomst tussen rijk en regio ligt. In de ambtelijke rapportage over de infrastructuur is de tunnel genoemd als mogelijk te schrappen post. Maar B&W vinden verbreden van de wegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere van groot belang. En als dat gebeurt, willen zij ter wille van het leefklimaat een tunnel. Daardoor zou meteen de stad ‘geheeld’ worden, doordat er geen zichtbare rijksweg meer dwars doorheen loopt.

Bouw A9-tunnel op losse schroeven

01[1]De overkapping van de A9 is onzeker geworden. De tunnel staat namelijk op de door ambtenaren samengestelde lijst van bezuinigingen voor het nieuwe kabinet. Omdat de rijksweg wordt verbreed, wilde Amstelveen dat er op haar grondgebied de weg dan door een tunnel zou moeten lopen. Daarmee ging het Rijk akkoord, mits de gemeente zelf honderd miljoen euro zou bijdragen. Dat bedrag moet dan weer komen uit herontwikkeling van het gebied langs de A9. Maar nu staat het hele project dus op losse schroeven. De VVD  heeft al laten weten dat zij geen verbrede rijksweg door de stad wil als die niet door een tunnel gaat lopen. Maar die tunnel wil zij weer alleen als de gemeente kans ziet honderd miljoen euro uit grondverkoop langs de weg te halen. Of dat kan lukken moet blijken uit een rapport dat in mei beschikbaar komt. De tunnel mag in geen geval ten koste gaan van andere voorzieningen, zegt VVD-fractievoorzitter Herbert Raat op zijn weblog.

Tevredenheid over informatie A9-tunnel en -gebied

Op basis van onder een aselecte steekproef onder bewoners gehouden onderzoek constateert de gemeente dat de bevolking tevreden is over de informatieverstrekking over de aanleg van de A9-tunnel en de herontwikkeling van het gebied langs de snelweg. Tegenover beide staat men pover het algemeen positief, meldt de gemeente. Volgens haar is het onderzoek representatief. 85 procent van de respondenten volgt de ontwikkelingen rond het project. Een ruime meerderheid haalt de informatie uit de gemeentepagina en de lokale media. Men is vooral geïnteresseerd in wanneer de werkzaamheden beginnen, hoe de bereikbaarheid wordt en hoe het gebied er uit komt te zien. Zestig procent van de respondenten verwacht dat het leefklimaat door de tunnel beter wordt. Twaalf procent is het daar niet mee eens.

‘A9-school verbinden aan tunnelaanleg’

Jan-Willem Groot

Jan-Willem Groot

Het overkappen van de A9, door de aanleg van een tunnel, moet werk voor jongeren in Amstelveen en omstreken opleveren. Dat vindt het CDA. Het denkt onder meer aan leerling-werkplaatsen door middel van een ‘A9-school.’ De toegenomen werkloosheid onder jongeren is volgens het CDA een serieuze zorg. Maatschappelijke aanbesteding via een A9-school kan een flinke impuls geven, meent de partij. Lijsttrekker Jan-Willem Groot constateert dat werkervaring veelal cruciaal is bij het vinden van een baan. Op dat punt kan het werken aan de A9-tunnel volgens hem uitkomst bieden. Zijn partij wil daarom harde afspraken met bedrijven maken over een aan het project verbonden school.

CDA: stadsdialoog over A9-gebied

Burgers en bedrijven moeten, bijvoorbeeld via een stadsdialoog, zo vroeg mogelijk worden betrokken bij de uitwerking van de plannen voor de A9-tunnel. Dat zegt het CDA. Zij vindt dat het bij het project niet alleen om betaalbaarheid, kwaliteit en leefbaarheid gaat, maar vooral om wat zij noemt ‘de menselijke maat.’ En die houdt volgens de partij in dat het een project van en voor de Amstelveners moet worden.  Het mag wat haar betreft geen gemeentelijk prestigeobject worden, zegt A9-specialist Geert Janssen van het CDA, maar breed door bevolking worden gedragen.

Gedeputeerde bekijkt tunnelplannen Amstelveen

Ged. Post (links) krijgt uitleg van weth. Pols

Ged. Post (links) krijgt uitleg van weth. Pols

Vooral om zich te laten informeren over de A9-tunnel en de gemeentelijke plannen voor herontwikkeling van het gebied langs de rijksweg bracht gedeputeerde Elisabeth Post vrijdag (20 november) een werkbezoek aan Amstelveen. Zij beheert voor de provincie de portefeuilles Financiën, Wegen en Vervoer & Verkeer. Post zij open te staan voor samenwerking om de gemeenschappelijke doelen op het gebied van wonen, openbaar vervoer en duurzaamheid te realiseren. Wethouder Pols lichtte voor haar de uitgangspunten voor de gebiedsontwikkeling van de A9 en de toekomstige verkeersafwikkeling toe.

Rijk: Aan 100 miljoen voor tunnel val niet te tornen

Wethouder Pols
Wethouder Pols

Met het Rijk valt niet te praten over een lagere bijdrage dan 100 miljoen euro aan de A9-tunnel. Wethouder Remco Pols meldde dat in de speciale raadscommissie voor het project. Die behandelde de uitvoering van een motie die de gemeenteraad heeft aangenomen. Daarin werd er bij B&W op aangedrongen het risico zoveel mogelijk te verminderen, door te pogen optimale financiële medewerking te verkrijgen van Provincie en de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat. Het is volgens B&W niet mogelijk wegens de slechte financiële positie van de gemeente nu al aanspraak te maken op de hardheidsclausule in de overeenkomst met het Rijk.

Raadsleden bekijken tunnelplannen van Maastricht

20091023_excursie_A2_project_Maastricht[1]Een groep raadsleden heeft de plannen voor een tunnel in Maastricht bekeken, waar de A2 doorheen gaat lopen. Het project lijkt namelijk op dat in Amstelveen, waar een tunnel voor de A9 zal worden aangelegd. Voor beide steden geldt dat de leefbaarheid erdoor wordt vergroot en ook een aanpalend gebied wordt (her) ontwikkeld. Dat gaat in Maastricht ´De Groene Loper´heten. Volgens de gemeente deden de raadsleden ‘veel interessante informatie’  op tijdens hun excursie. Welke dat dan wel is, vertelt zij er niet bij.

ChristenUnie tevreden met verruiming begrip ‘duurzaam’

De ChristenUnie, die daarover een amendement en een motie indiende, is tevreden met wat zij beschouwt als aangepaste opvatting van het college van B&W over het begrip duurzaamheid. “Het college gaf toe dat het begrip duurzaam in de tekst van het raadsvoorstel niet uitging van luchtkwaliteit, tegengaan van geluidshinder en andere op de gezondheid gerichte maatregelen, maar dat dit wél de bedoeling is. Het begrip duurzaam moet dus in het vervolg op die wijze worden uitgelegd. Daarmee zijn wij tevreden,” zegt fractievoorzitter Koops. Zij wenste aandacht voor luchtkwaliteit, vermindering van de uitstoot van fijnstof, reductie van geluidshinder en stressfactoren, zoals veel auto’s en woningen op één plek.

Raad kiest voor later besluiten over locaties A0-gebied

Jacqueline Koops (ChristenUnie)
Jacqueline Koops (ChristenUnie)

De gemeenteraad ging woensdagavond (16 september) akkoord met het aangepaste voorstel van B&W over de ontwikkeling van het A9-gebied. In de speciale raadscommissie A9 had de politiek eerder laten weten wat minder snel van stapel te willen lopen met gedetailleerde besluitvorming. Daardoor komt bijvoorbeeld de zogenoemde stadsdialoog een jaar later. De commissie drong aan op een minder gedetailleerde uitwerking van de uitgangspunten voor het gebied, nadat zij een second opinion aan Deloitte had gevraagd. De raad heeft nu bijvoorbeeld besloten dat nader onderzoek wordt verricht naar de gevolgen van de locaties die B&W bij de ontwikkeling wilden betrekken. Enkele daarvan zijn omstreden, zoals de volkstuinen aan Langs de Akker, het huidige gemeentehuis (dat verplaatst zou worden naar het Stadshart), de Noordelijke Poeloever en de Carmenlaan en omgeving.