Halsema: ‘Er is asfalt genoeg’

femke_halsema[1]Verbreding van de A9 moet niet doorgaan als er in Amstelveen geen tunnel komkt. Dat vindt lijsttrekker van GroenLinks voor de Kamerverkiezingen Femke Halsema. Zij was flitste vrijdag (28 mei) even met haar campagnebus door Amstelveen om onder meer dat te melden in een korte speech op het Stadsplein. Waarmee zij overigens niets zei dat afweek van het standpunt van het gemeentebestuur.  “Er is asfalt genoeg,” vindt Halsema. Ze sprak ook met Amstelveense burgers. Omdat de partij zich zorgen maakt over de leefbaarheid rond snelwegen, moet de oplossing van het fileprobleem en de milieuverontreiniging volgens haar vooral worden gezocht in stimuleren van openbaar vervoer en invoering van kilometerheffing en 80 kilometer zones.

Femke Halsema werd op de markt verwelkomd door burgemeester Jan van Zanen en GroenLinks‐raadsfractievoorzitter Sander Mager. Halsema tegen Van Zanen: “Wat leuk dat u er bent. U staat namelijk ook op mijn piano.” Halsema kreeg dit jaar de Thorbeckeprijs voor de welsprekendste politicus, eerder aan Van Zanen is uitgereikt. Het Kamerlid werd aangesproken door veel Amstelveners en kreeg bloemen van een fan, felicitaties over haar optreden met het knietje voor Balkenende, maar ook persoonlijke vragen over AOW en werkloosheidsuitkering.

In haar speech benadrukte ze dat volgens haar partij niet alleen de economische maar ook de klimaatscrisis alle aandacht vraagt. Volgens haar vergeten veel partijen dat en investeren zij al veel te weinig in duurzame oplossingen voor bijvoorbeeld mobiliteit , landbouw en energie. Een marktkoopman vroeg haar hoe hij gecompenseerd gaat worden voor de extra kosten die de kilometerheffing voor hem zou betekenen. Halsema: “Door de kilometerheffing nemen de files met 60% af. Daar profiteert juist u, die veel op de weg bent, dus van. En de heffing is een eerlijke regeling waarbij wie meer vervuilt, meer betaalt.”

Halsema kreeg van Sander Mager de actieflyer ‘Stem GroenLinks – dat lucht op!’. Mager zei dat de Amstelveense afdeling van zijn partij zich grote zorgen maakt over de luchtkwaliteit rond de A9. Dat probleem wordt volgens hem met de verbreding van de A9 alleen maar erger. “De tunnel kan zorgen voor schonere lucht, maar dat vraagt het lef daar ook echt in te investeren. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat straks de Operabuurt de zure vruchten plukt, omdat er onvoldoende geld is voor luchtfilters op de tunnelmonden,” zei Mager.

Lees ook:Femke Halsema komt naar Amstelveen
Lees ook:Halsema op verkiezingstoer naar Uilenstede
Lees ook:GroenLinks wil nu 75 duizend bomen er bij
Lees ook:Mager vindt zijn draagvlak te mager…
Lees ook:GroenLinks wil af van 100 miljoen bijdraga aan tunnel

7 reacties op “Halsema: ‘Er is asfalt genoeg’

  1. Dino

    Halsema: “Door de kilometerheffing nemen de files met 60% af.
    Tja als je gelooft in sprookjes, ik had niet verwacht dat Halsema zo ver van de realiteit zou staan.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Johan Bos

      Verkiezingstijd is nu eenmaal sprookjestijd. Maar mevrouw Halsema maakt het inderdaad wel bijzonder bont op dat punt. Ik kan me niet voorstellen dat weldenkende mensen, die ik soms toch ook in die partij meen aan te treffen, haar berekeningen serieus nemen. Maar onzin uitkramen is een specialiteit van politici. Het gaat er ook niet om of zij waarheid of werkelijkheid benaderen, alleen om hun baan. Ze willen weer vier jaar door kunnen.

        /   Beantwoorden  / 
  2. de schoolmeester

    Onze Femke is ook voor een later in laten gaan van de AOW. Prima, hoor, maar zou zij en vele andere politieke partijen ook eens kunnen vertellen hoe mensen tot 65 gezond en niet totaal versleten aan het werk kunnen zijn en blijven? Allemaal een verkapte bezuiniging op het sociaal stelsel en onze pensioenen, waar enkele hoge jongens op de beurs mee hebben gegokt. 80 % van de bouwvakkers is echt wel op als zij de leeftijd van 60 jaar hebben bereikt.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Hans van der Liet

    En hoeveel bouwvakkers ken jij dan wel niet, Frank? Leuk dat je zo’n beroepsgroep eruit pikt om te verdoezelen dat 80% van de beroepsbevolking een beroep heeft dat men rustig tot zijn 67e kan blijven uitoefenen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. de schoolmeester

      Velen uit hoofde van mijn beroep(altijd in volkswijken gewerkt), maar daarnaast kun je ook nemen de zorg, de mensen die werken met kinderen tot een jaar of 9, land/tuinbouw visserij, distributie, actieve defensie, politie, brandweer, horeca, hotellerie, kortom vele mensen met een funktie waar je ueberhaupt veel moet staan en tillen.
      -
      Kijk, ik vind dat je moet meenemen in je overweging hoe lang iemand gewerkt heeft, want het valt wel op dat de mensen die dit soort dingen bedacht hebben het laatst aan het arbeidsproces zijn gaan deelnemen. Daarvan ken ik er ook genoeg van in mijn omgeving.
      Trouwens in de hogere funkties verlaten de mensen tussen 6 plankjes of via een gouden handdruk hun werk.
      -
      Je bent het er mee eens dat er maatregelen worden getroffen dat de werknemers doorwerken tot hun 67e, maar wat vind je van maatregelen tov de werkgevers. Daar hoor ik tot nog toe nog niets over. Werkgevers kunnen, werknemers moeten.
      -

        /   Beantwoorden  / 
      1. Hans van der Liet

        De werkgevers moeten door scholing en het aanbieden van andere functies eraan bijdragen dat mensen kunnen doorwerken tot hun 67e, Frank. Zet die oogkleppen eens af.

          /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.