‘Onderneming moet spiegel van gemeenschap zijn’

Alphons Boggemann

Alphons Boggemann

Hoewel het over sociaal ondernemen ging, waartoe de gemeente bedrijven wil aansporen, heeft het in dienst nemen van gehandicapten en andere ‘op afstand van de reguliere arbeidsmarkt’ staande burgers (om een jargon te gebruiken) wel degelijk ook een commercieel facet. Tijdens de woensdag door de gemeente gehouden bijeenkomt met geïnteresseerde ondernemers wees voorzitter Alphons Böggemann van de Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) daar nog maar eens op. “Ik heb soms de indruk dat men denkt dat de gemeente een soort tegenpartij is. Maar zij is de leider van de lokale gemeenschap. En die is een optelsom van mensen en bedrijven. Wij zien de laatste jaren een terugtredende overheid, maar dat geldt niet voor de gemeente. Die krijgt er steeds meer taken bij. En als bedrijfsleven zullen we haar moeten helpen. Onder meer door niet alleen te denken aan innoveren van producten, maar ook aan sociaal innoveren.”

Terwijl de crisis voort dendert, het aantal werklozen dagelijks toeneemt en op welzijnsvoorzieningen zwaar moet worden bezuinigd, komt de lokale overheid er ook nog eens bij de bedrijven op aandringen mensen met lichamelijke of andere problemen – die een dienstverband niet bepaald voor de hand liggend maken – aan te nemen. Maar volgens Böggemann moeten bedrijven, nu zij misschien eerder denken aan afslanken, juist personeel pamperen. En daarbij ook even verder kijken naar degenen die nog aan de kant staan.

DSC_0259 (2)Als de crisis voorbij is, zal men zich de inspanningen van de werkgever in moeilijke tijden herinneren, denkt hij. “Uw personeel moet zover komen dat het denkt: de onderneming is ook van mij.” Met daarbij denken aan de onderkant van de arbeidsmarkt, verwerft de ondernemer zich bijzondere loyaliteit, hield Böggemann de ondernemers voor. “Omdat u hen in dienst hebt genomen toen dat niet voor de hand lag.”

Er bestaan overigens allerlei regelingen om het voor bedrijven aantrekkelijker te maken zulke medewerkers aan te trekken. Daarop vestigde wethouder Jacqueline Koops de aandacht, zoals een no risk polis (zodat men uitkering krijgt als de medewerker ziek wordt), loonkostensubsidie (ter compensatie van minder productiviteit en meer begeleiding), kostenloze proefplaatsingen, premiekorting (voor in dienst nemen van mensen van 50 jaar en ouder die uit een uitkering komen) en vergoeding van voorzieningen (hulpmiddelen op de werkplek).

Daarvan kan nu al gebruik worden gemaakt. Net als van de vergoeding voor jobcoaching van ‘Wajongers’ (jongeren met een uitkering wegens ziekte of handicap). Maar Koops wees er op dat het Rijk dreigt met het opleggen van een quotum van aan op afstand van de arbeidsmarkt staande inwoners.

Een vrijwel geheel met blinden werkend horecabedrijf is Ctaste van Sandra Bally, die met veel enthousiasme over haar onderneming (‘dining in the dark’) vertelde. Maar in het algemeen zouden personeelsbestanden van bedrijven meer een afspiegeling van de samenleving moeten zijn, werd gezegd.

“Wij hebben mensen te lang met een uitkering aan de kant gezet”, was een andere constatering. Maar die kwamen vooral van bedrijven die sowieso al een sociale inslag hebben, zoals van de AM Groep, voorheen werkvoorzieningschap geheten. Toch vertelde een manager van La Place, de horecapoot van V&D goede ervaringen te hebben met de doelgroep en daar ‘parels’ in te hebben ontdekt. Al gaf hij later op de avond toe dat er ook risico’s kleven aan het in dienst nemen langdurig werklozen met een afstand tot de markt.

Daarmee reageerde hij op een uit Iran afkomstige ondernemer die – mede als gevolg van de uitkeringen in Nederland – de werklust van sommigen hier toch wat ondermaats vond.

Waar tegenover staat dat men van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vaak eerder de handicaps dan de capaciteiten worden gezien. Bij Cstate zijn de mensen heel gemotiveerd, wordt de service heel. hoog gewaardeerd door de klanten en wordt dertig procent meer omzet gescoord dan het gemiddelde in vergelijkbare zaken.”De sociale kant heeft ons bedrijf veel gebracht”, zei de bazin van het restaurant, die zes jaar geleden begon.

Wethouder Koops spreekt achteraf van een geslaagde en inspirerende  avond. “Ieder mens heeft talenten en we moeten ons niet laten leiden door vooroordelen over mensen met een beperking of een uitkering. Zij zijn vaak juist extra gemotiveerd en loyaal aan de werkgever. Mismatches komen ook voor, maar dat kan met elke werknemer.” Het Werkgeversservicepunt Amstelvenen helpt werkgevers op weg, telefoon 06 575 424 78.

Overigens leek het aantal ondernemers, in elk geval dat van hen die nog nieuw zijn op het pad van het in dienst nemen van mensen uit de doelgroep, nogal tegen te vallen. Degenen die aan het woord kwamen, waren vooral bedrijven die daar al mee werken. En verder bestond van het aantal aanwezigen minstens de helft uit ambtenaren van de gemeente, bestuurders van organisaties enzovoort. Heel breed leeft het onderwerp dus blijkbaar niet in het Amstelveense bedrijfsleven.

 

Lees ook:Gemeente: ondernemers, help gehandicapten aan werk
Lees ook:D66 wil keurmerk ‘arbeidsociale’ bedrijven
Lees ook:AM Match wil 140 banen voor gehandicapten
Lees ook:Keurmerk voor AM Match
Lees ook:OA-voorzitter prijst B en W als ‘ondernemerscollege’

Eén reactie op “‘Onderneming moet spiegel van gemeenschap zijn’

  1. frank bikker

    Wat een mooie zienswijze en altijd nog mooi dat er nog bedrijven bestaan die zo willen werken.

    Jammergenoeg geldt dit niet voor het overgrote deel van de arbeidsmarkt, waar vaste aanstellingen een zeldzaamheid zijn geworden en zzp,o uur contract, oproepbasis, 20 uur contract, maar 40 uur beschikbaar moeten zijn meer regel is geworden dan iets anders.
    Hierdoor kunnnen bedrijven de krenten uit de pap vissen en kweken ze bij de werknemers die mee kunnen komen een huurlingenmentaliteit.

    Door deze bekrompen zienswijze zal de comsumptiemarkt alleen maar krimpen, want de consument moet ook werk hebben om te kunnen consumeren.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.