Waardering voor dienstverlening balies gemeente iets gedaald

79752_424_1191844452807-Raadhuis__372x182[1]De waardering van bezoekers aan de balies in de publiekshal van het raadhuis is gedaald in vergelijking met vorig jaar. De gemeente geeft de schuld ervan aan het feit dat gedurende het onderzoek (in het voorjaar) de hal werd verbouwd. Het gemiddelde rapportcijfer zakte van 7,9 naar 7.7. Dat is ook het landelijke gemiddelde. Voor de telefonische dienstverlening kreeg de gemeente een 7,5 van het publiek. De klantcontacten van105 gemeenten werden onder de loep genomen. Volgens de gemeente scoorde zij goed op het punt van wachttijden: 92 procent van de klanten wordt binnen een kwartier geholpen. Alleen tijdens piekmomenten, zoals vlak voor vakantieperiodes, kan de wachttijd langer zijn.De openingstijden worden in 2010 uitgebreid voor o.a. reisdocumenten, rijbewijzen, uittreksels en aangifte van geboorte en overlijden. Dat kan de wachttijd verder verkorten.Het oordeel klanten over telefonische afhandeling was op vrijwel alle aspecten 0.2 tot 0.3 punt hoger dan in vergelijkbare gemeenten.  39% van de klanten gaf aan dat het callcenter hun vraag direct kon afhandelen, zes procent meer dan het gemiddelde van de overige gemeenten.

Een gemiddelde bewoner komt iets vaker dan één keer per jaar aan de balie en heeft gemiddeld twee keer per jaar telefonisch contact met de gemeente. Sinds dit jaar is de gemeente ook op vrijdagmiddag telefonisch bereikbaar. Het totale aantal telefoontjes is gestegen maar ook het digitale kanaal, website en e-mail, wordt aanzienlijk vaker gebruikt dan bij andere gemeenten.

Ongeveer een vijfde van de baliebezoekers komt op afspraak. De meeste afspraken kunnen sinds begin 2009 behalve telefonisch ook via de website worden ingepland. Een derde van de klanten die op afspraak komt, doet dat nu al.

Lees ook:Amstelveen 1e van middelgrote gemeenten met publiekszaken
Lees ook:Waardering balie en telefoon gemeente iets gedaald
Lees ook:Gemeente zakt met publieke dienstverlening naar 3e plaats
Lees ook:Gemeente stijgt met dienstverlening: 2e plaats middelgroot
Lees ook:Klantvriendelijkheid gemeente toegenomen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.