Klantvriendelijkheid gemeente toegenomen

In een klantvriendelijkheidsonderzoek bij 92 gemeenten eindigde Amstelveen in de top 10. Nadat die in 2007 was gedaald, is vorig jaar de tevredenheid van de burgers weer toegenomen. Voor de baliecontacten eindeige Amstelveen op een gedeelde zevende, voor telefonische contacten een gedeelde achtste plaats. Met welke andere gemeenten die plaatsen werden gedeeld, blijkt niet uit de gemeentelijke rapportage. Amstelveners gaven voor de dienstverlening aan de balie het gemiddelde rapportcijfer 7,9. In 2007 was dat nog 7,5. Dat cijfer kreeg de gemeente nu voor de telefonische dienstverlening (was 7,4 in 2007).

Van de gemeenten met 50.000 tot 100.000 inwoners scoorde Amstelveen samen met Alphen aan de Rijn het hoogst. Op vrijwel alle indicatoren van het onderzoek eindigde de gemeente bovengemiddeld. Duidelijk beter vooral wat betreft deskuindigheid van de medewerkers (rappirtcijfer 8,2) en duideijkheid van de informatie (8,3).

De gemeente nam voor de vierde keer deel aan het onderzoek. Over haar bereikbaarheid zijn de inwoners over het algemeen tevreden. De gemeente verwacht dit jaar nog beter te scoren, omdat voor de diverse loketten gelijke openingstijden gaan gelden. Dat houdt voor reisdocumenten en rijbewijzen verruiming van de openingstijden in. Overigens is het raadhuis op vrijdagmiddag nog steeds gesloten, maar sinds 1 januari dan wel telefonisch bereikbaar.

Hoewel het aantal bezoekers vorig jaar met een kwart toenam, werden de wachttijden aan de balies teruggedrongen. Meer dan de helft van de burgers wordt binnen vijf minuten geholpen. Volgens de de afdeling Publiekszaken is dat percentage bij qua grootte vergelijkbare gemeenten gemiddeld 38. Na votooiing van de verbouwing denkt de gemeente de wachttijden nog verder te kunnen beperken. Steeds meer burgers maken trouwens gebruik van de mogelijkheid (telefonisch of via internet) vooraf een afspraak te maken. Men wordt dat vrijwel direct geholpen.

Lees ook:Waardering voor dienstverlening balies gemeente iets gedaald
Lees ook:Klanttevredenheid gemeente verbeterd
Lees ook:8,1 voor dienstverlening aan voordeur gemeente
Lees ook:Waardering balie en telefoon gemeente iets gedaald
Lees ook:Amstelveen 1e van middelgrote gemeenten met publiekszaken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.