Ook kritiek van D66 op plannen Amstelveenlijn

Lex Hendrikse

De politieke partijen in de gemeenteraad verdringen elkaar zo langzamerhand om kritiek op de voorstellen van B&W voor de vernieuwde Amstelveenlijn te leveren. Na Burgerbelangen en PvdA kondigt nu ook D66 een amendement aan. Die fractie zegt grote bedebnkingen te hebben. Zij klaagt niet alleen dat er vier haltes verdwijnen  van lijn 51, de sneltram, die moet worden omgebouwd tot een snelle stipte tram naar Station Zuid. D66 heeft ook andere bezwaren. Vooral bewoners van Amstelveen-Zuid moeten in de nieuwe opzet verder lopen om bij een halte te komen, constateert D66-raadslid Lex Hendriksen.  “Ook is niet zeker of van Amsterdam-Zuid, waar de lijn uit Westwijk in de toekomst eindigt, een rechtstreekse metroverbinding met Amsterdam-Oost blijft bestaan. De kans bestaat dat van Station Zuid, naast de Noord-Zuid metrolijn, er alleen een metro rijdt naar Station Amstel. Reizigers richting Weesperplein of Stopera moeten dan voor de tweede keer overstappen.”

Schrappen van vier metrohaltes is te veel, vindt D66. Zij zoekt naar mogelijkheden om de haltes Gondel en/of Centrum te behouden en wil zekerheid over een directe verbinding tussen station Amsterdam Zuid en oostelijk Amsterdam. Een ander bezwaar is dat in de plannen de passagiers op station Zuid  - tussen de tram uit Amstelveen en de metro – nu 120 meter moeten lopen. Te lang, zeker voor ouderen en minder validen, zegt Hendriksen, die zelf visueel gehandicapt en dus ervaringsdeskundige is.

“Wij juichen de bedoeling toe dat de nieuwe tram zonder verstoringen en stipt zal rijden”zegt hij.  “Maar  die voordelen mogen niet verloren gaan door een lange overstap op station Zuid. En twee keer overstappen is helemaal uit den boze. De oorspronkelijke uitgangspunten voor de modernisering waren een directe verbinding van Westwijk naar Amsterdam, geen verslechtering van de bereikbaarheid van de metro of tram vanuit de wijken, en een toegankelijk OV voor mensen met een beperking. Aan die voorwaarden wordt in de nieuwe plannen onvoldoende voldaan.”

Naast het behoud van de haltes Gondel en of Centrum wil D66 de afstand van de overstap op station Zuid verkorten door wijziging van de haltes van de tram en metro. D66 wil in elk geval ook kijken of van de Parnassusweg af beter kan worden overgestapt, plus zekerheid over rechtstreekse verbinding van Station Zuid naar Amsterdam-Oost.

 

Lees ook:Ondernemers juichen plannen Amstelveenlijn toe
Lees ook:SP: ‘Alle haltes lijn 51 laten bestaan’
Lees ook:Voorstel toekomst AV-lijn van VRA
Lees ook:Tram naar Centraal Station blijft bestaan
Lees ook:Tram 51 te onbetrouwbaar voor metro

Eén reactie op “Ook kritiek van D66 op plannen Amstelveenlijn

  1. Robert van Waning

    Een ov-verbinding zonder voldoende haltes is een monster dat zichzelf opvreet. Het opheffen van haltes maakt het wonen in sommige wijken veel minder aantrekkelijk, met voorspelbare (en voorspelde) gevolgen. Ouderen, jongeren en minvermogenden worden opgesloten in getto’s met onvoldoende voorzieningen waaruit zij niet kunnen ontsnappen.

    In alle grote steden van de wereld verbinden metro’s het stadscentrum rechtstreeks met de wijde omgeving. Wie echter met een ‘sneltram’ van Amstelveen (80.000 inwoners) naar het centrum van Amsterdam (800.000 inwoners) wil reizen, moet overstappen..

    Zowel bij dij de (niet-)ondertunneling van de A9 als bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn, heeft het Amstelveense bestuur zich laten afschepen met halfslachtige ‘oplossingen’ die niet in het belang van de bewoners zijn. Waar blijven de protesten en spandoeken?

    De Noord-Zuidlijn had van Amsterdam-Noord (of zelfs Zaandam en/of Purmerend) via Amstelveen naar Schiphol moeten lopen. Dan had je tenminste een echte toekomstgerichte verbinding gehad.

    Massaal particulier autoverkeer is een gepasseerd station. Ons leefmilieu, het aardse klimaat en de eindigheid van fossiele brandstoffen daar grenzen aan stellen die inmiddels al op veel manieren zijn gepasseerd.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.