Tram 51 te onbetrouwbaar voor metro

 

Jeroen Brandes

Jeroen Brandes

Omdat Amsterdam de bestaande (snel) tram 51 nu eenmaal niet in de metrobuizen van de Noord-Zuidlijn wil hebben en bovendien het materiaal voor die tram aan vernieuwing toe zou zijn, verdwijnt die. Het betekent dat Amstelveen de rechtstreekse sneltramverbinding met het Centraal Station kwijt raakt, evenals vier haltes. Er komen volgens wethouder Jeroen Brandes van Verkeer wel goede alternatieven voor terug. “Wij doen dit niet omdat wij het allemaal zo leuk vinden, maar we hebben er het beste uitgesleept wat we konden”, zegt hij.

Overigens blijft de tramverbinding van lijn 5 met het Centraal Station bestaan. Nadeel is dat die niet zo snel gaat als bijvoorbeeld forenzen willen. De vernieuwde (‘hoogwaardige’) tramlijn 51, de zogenoemde Amstelveenlijn, rijdt in de toekomst tot aan station zuid, waar reizigers dan moeten overstappen als zij verder Amsterdam in willen met de metro.

De gemeente wilde eerst dat een metrolijn zou doorlopen naar Westwijk, maar dat was honderden miljoenen te duur. Er is dus voor een hoogwaardige tramlijn gekozen. Die operatie kost nog altijd € 300 miljoen. Nou ja, dat is nu berekend, maar ervaring leert dat dergelijke grote projecten (kijk naar de Noord-Zuidlijn) altijd vele malen over de kop gaan, Aan de aanleg draagt het Rijk 75 miljoen bij en Amstelveen zes. De rest komt van de Stadsregio Amsterdam.

Het probleem met tram 51 is de onbetrouwbaarheid ervan, onder meer qua tijd. “Er is geen toekomst voor die tram in metrobuizen”, meldt gemeentelijk projectleider van de Amstelveenlijn Arjan van Rijn. “Een metro rijdt op de seconde nauwkeurig, een tram niet. Dat geeft problemen met time slots in het metronet. En er gaan steeds metro’s rijden. Daar is tram 51 steeds minder goed in te passen. Technisch is overigens bijna alles mogelijk, maar of het is punt twee of dat financieel rendabel is te maken. Maar niet elke verandering is nu eenmaal een verbetering.”

Kruispunten

Via overstappen op station zuid, is de reiziger straks overigens twaalf minuten eerder op CS dan met de nu bestaande 51. De gemeenteraad legde zich neer bij de tram. Tegen het einde van dit jaar start de procedure voor wijziging van bestemmingplannen in Amstelveen.

Brandes: “Wij moeten eerlijk zijn over de rol waar wij als gemeente in zitten. Wij maken uiteindelijk als gemeente niet uit hoe de lijnen van het GVB rijden. Maar lijn 5 blijft dus bestaan.” Winst vindt hij dat er ongelijkvloerse kruisingen komen, waar de tram verdiept rijdt en wordt gescheiden van plaatselijk bestemmingsverkeer,  bij Rembrandtweg, Zonnestijn en Oranjebaan. Doorgaand verkeer rijdt daar over de Beneluxbaan.

Het nieuwe tracé van tram 51 en de kunstwerken bij de kruispunten gaan trouwens wel groen kosten, meldt Van Rijn. De zogenoemde Amstekveenboog bij station Zuid verdwijnt. Zonder die is nu de aankomst van lijn 51 daar niet mogelijk. Maar als de Noord Zuid lijn er is, dreigen mensen in het gedrang te komen op de trappen van het station, als zij naar de diverse perrons moeten. Omdat de overstap terminal vroeger klaar kan zijn dan eerder gepland, wordt ook de zogenoemde Amstelveen boog (een kromming in de lijn van Amstelveen voor aansluiting op het metronet op het station) vervroegd afgebouwd en vervangen door aparte perrons. Daarmee vervalt ook eerder dan gepland het tracé van de 51 naar CS.

Radiostilte

De gemeente heeft geclaimd dat tijdens de werkzaamheden de Beneluxbaan steeds in gebruik blijft, als belangrijkste verbinding voor het verkeer naar Amsterdam. Zij acht het niet mogelijk dat daarvoor uitsluitend de Amsterdamse- en Amstelveenseweg worden gebruikt. In 2018 zou het graafwerk voor de nieuwe lijnen moeten starten en in 2020 oplevering plaatsvinden.

De gemeente zegt enige tijd radiostilte in acht te hebben genomen, maar nu een actief informatie traject start voor de inwoners. “Wij vonden dat er te lang radiostilte is geweest”, zegt Brandes. We moeten nu beginnen de inwoners te informeren.” Om te beginnen zij er ‘inloop’ informatieavonden op maandag 16 maart in Cultuurcentrum Griffioen, Uilenstede 106, donderdag 19 maart  in Ontmoetingscentrum De Meent, Orion 3, en op maandag 23 maart in Wijkontmoetingscentrum Buitenveldert, A.J. Ernststraat 112, Amsterdam. Men kan bij al die gelegenheden terecht van 18.30 tot 21.00 uur.

Lees ook:Ook kritiek van D66 op plannen Amstelveenlijn
Lees ook:Lijn 65 verdwijnt, 66 wordt 166
Lees ook:Lijn 51 op 17 november weer naar CS.
Lees ook:Brandes toch akkoord met lijn 5 niet naar CS
Lees ook:Voorstel toekomst AV-lijn van VRA

4 reacties op “Tram 51 te onbetrouwbaar voor metro

  1. W.A.Bomgaars

    Even wat geld ertegenaan gooien en wij hebben ook nog een “hoogwaardige” museum tramlijn vanaf het Haarlemmermeerstation naar ons Stadhuis en het nieuwe openlucht-strand zwembad De Poel. Aansluitingen met Aalsmeer en Amsterdam Centrum zijn dan ook nog opties. Misschien dat ook hierover nog informatieavonden kunnen worden georganiseerd en graag met net zoveel inspraak mogelijkheden als sinds begin 2010 over lijn 51.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Robert van Waning

    Zowel bij dij de (niet-)ondertunneling van de A9 als bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn, heeft het Amstelveense bestuur zich laten afschepen met halfslachtige ‘oplossingen’ die niet in het belang van de bewoners zijn. Waar blijven de protesten en spandoeken?

    In alle grote steden van de wereld verbinden metro’s het stadscentrum rechtstreeks met de wijde omgeving. Wie echter met een ‘sneltram’ van Amstelveen (80.000 inwoners) naar het centrum van Amsterdam (800.000 inwoners) wil reizen, moet overstappen..

    De Noord-Zuidlijn had van Amsterdam-Noord (of zelfs Zaandam en/of Purmerend) via Amstelveen naar Schiphol moeten lopen. Dan had je tenminste een echte toekomstgerichte verbinding gehad.

    De provinciale VVD wil niet bepalen hoe mensen zich verplaatsen. Als mensen liever overal en altijd met de auto gaan, zal de VVD daarvoor het ‘nodige’ asfalt aanleggen. Massaal particulier autoverkeer is echter een gepasseerd station. Ons leefmilieu, het aardse klimaat en de eindigheid van fossiele brandstoffen daar grenzen aan stellen die inmiddels al op veel manieren zijn gepasseerd.

      /   Beantwoorden  / 
  3. frank

    Belachelijk, dat je niet het centrum zonder overstappen kunt bereiken vanuit Amstelveen met de 51, zeker nu de Noordzuidlijn eraan komt. De lijn 51 moet eigenlijk tot aan Uithoorn lopen ( zit toch nagenoeg aan elkaar vast)
    De suggestie van rvw is ook niet slecht.
    Wel is tram totaal verouderd. Er vallen er veel te veel uit, maar dat was bij aanvang al zo.
    Erg leuk ook voor gehandicapten dat overstappen op zuid, heel vaak doen de liften het niet of er is onderhoud aan.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Stanley Brul

    Heeft iemand van de regio weleens in Frankfurt rondgekeken? Lijn 51 ‘achtige’ systemen bestaan daar al jaren naar tevredenheid. Dat is toch de financiele hoofdstad van Europa. Kennelijk zijn ze daar wel in staat om een tram efficient in een metrobuis te laten rijden………

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.