Tram naar Centraal Station blijft bestaan

Amstelveen behoudt een rechtstreekse verbinding met het Centraal Station (CS) in Amsterdam. Sneltram 51 – naar het Centraal Station – wordt vervangen door een ‘hoogwaardige tramlijn’ tussen Westwijk en Station Zuid. Maar lijn 5 blijft naar het CS rijden. Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam heeft dat met de gemeente Amsterdam en stadsdeel Zuid afgesproken. De gemeenteraden moeten er begin volgend jaar nog wel mee instemmen. Het betekent een aanpassing van eerdere plannen, waarop tot 21 juli ruim een maand inspraak mogelijk was. Die behelsden dat Amstelveen geen rechtstreekse tramverbinding met het CS zou hebben. Twee hoogwaardige tramlijnen liepen daarin respectievelijk van Binnenhof naar Amstelstation en van Westwijk naar de omgeving van het Leidseplein. De aanpassing lijkt mede een gevolg van de 235 inspraakreacties op dat plan.De centrum (Centraal Station) van Amsterdam blijft nu, anders dan in dat eindeloos bekritiseerde plan het geval was, rechtstreeks bereikbaar uit Amstelveen. Sneltram 51 wordt vervangen door wat een ‘hoogwaardige tramlijn’ wordt genoemd – die dus niet verder dan Station Zuid rijdt – en krijgt volgens de Stadsregio ‘comfortabele, veilige en aantrekkelijke’ haltes. ‘De lange voertuigen en een halte of eindpunt op het Leidseplein blijken moeilijk in de ruimtelijke plannen van Amsterdam te passen. De maatregelen binnen de ring stonden in juni nog niet vast, maar de ideeën zijn toen wel de inspraak in gebracht, omdat de bestuurders wilden weten wat belanghebbenden er van vonden’.

De sneltram 51 vervangende verbinding wordt sneller en betrouwbaarden dan nu het geval is, belooft de Stadsregio. Onderzocht wordt nog of die kan worden doorgetrokken naar Uithoorn en Aalsmeer. Maar tussen Westwijk en de stations RAI en Amstelzal er in de toekomst geen rechtstreeks verbinding meer zijn. Daarvoor moet men op Station Zuid overstappen. Ok in de gewijzigde plannen blijft er een metrolijn rijden tussen Zuid en Amstel, zoals ook dor veel insprekers voorgesteld. Maar de haltes van de nu bestaande sneltram aan Spinnerij, Gondel, Marne, Amstelveen Centrum en A.J. Ernststraat verdwijnen.

Met het instandhouden van lijn 5 wordt tegemoet gekomen aan de wens van veel insprekers, zegt de Stadsregio. Maar de – volgens de bestuurders relatief weinig gebruikte – haltes aan Apollolaan en Stadionweg verdwijnen. Die aan de Beethovenstraat wordt opnieuw ingericht. Anders dan in de oorspronkelijke plannen stond, wordt de halte aan de Van Baerlestraat niet opgeheven, maar die aan de A.J. Ernststraat wel.

Lees ook:Ook kritiek van D66 op plannen Amstelveenlijn
Lees ook:Ondernemers juichen plannen Amstelveenlijn toe
Lees ook:SP: ‘Alle haltes lijn 51 laten bestaan’
Lees ook:Groot: Amstelveen wordt beter bereikbaar per OV
Lees ook:BBA ernstig bezorgd over openbaar vervoer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.