Groot: Amstelveen wordt beter bereikbaar per OV

Jan Willem Groot

Het openbaar vervoer tussen Amstelveen en Amsterdam wordt niet slechter, zoals GroenLinks en anderen vrezen, maar juist beter. Dat zeggen  wethouders verkeer  Jan Wuillem Groot van Amstelveen en Eric Wiebes van Amsterdam  in een ingezonden brief via de media. De ontstane onrust over de plannen, waarvoor hij tekende, is volgens hem onnodig. Zij schrijven: ‘Lijn 51 verdwijnt, maar in zijn plaats komt een hoogwaardige, comfortabele, snellere  en betrouwbaarder tram. Die zorgt ook voor verbeterde verkeersveiligheid in Amstelveen en Buitenveldert en is uiterlijk in 2020 een feit. Uit Amstelveen rijden dan twee trams: één van Westwijk en één van Binnenhof. Zij zullen via station Zuid Amsterdam binnenrijden, dus zonder overstappen, en direct richting station Amstel of Leidseplein doorrijden. Het klopt dus niet dat Amstelveners hun directe verbinding met Amsterdam kwijt zijn.’

Groot en Wiebes: ‘Op station Zuid komt bovendien een nabije, compacte overstap zodat passagiers van de Amstelveenlijn snel op de Noord/Zuidlijn, Ringlijn of de trein kunnen overstappen. Zo zijn zij sneller op het Centraal Station dan nu. Bovendien wordt station Zuid in de toekomst minstens net zo groot als het huidige Centraal Station, voor nationaal en internationaal treinverkeer. De ontwikkelingen op de Zuidas zorgen voor de nodige extra sporen. Het economische en zakelijke centrum Zuidas krijgt een station dat hoort bij die statuur.

De verschillende overheden investeren maar liefst 300 miljoen euro in de Amstelveenlijn, en dat in tijden van financiële krapte. En daar zijn wij trots op. Want de Amstelveenlijn komt de bereikbaarheid van Amstelveen juist ten goede.’

Jan Willem Groot, Wethouder Verkeer Amstelveen.

Eric Wiebes, Wethouder Verkeer en Vervoer Amsterdam en portefeuillehouder openbaar vervoer Stadsregio Amsterdam

 

Lees ook:DB Stadsregio akkoord met AV-lijn
Lees ook:Regioraad stemt in met AV-lijn
Lees ook:Voorstel toekomst AV-lijn van VRA
Lees ook:Informatieavonden over Amstelveenlijn
Lees ook:Informatie over tijdelijk vervoer lijn 51

4 reacties op “Groot: Amstelveen wordt beter bereikbaar per OV

  1. John

    Haha, een ‘compacte overstap’. Wat een heerlijke ambtelijke zand-in-de-ogen strooi formulering. Die wethouder Groot speelt verstoppertje!

    Zonder de huidige tunnelboog stopt de nieuwe 51 straks aan de zuidkant van de NS-sporen op Station Zuid en de Noord-Zuidlijn aan de noordkant van die sporen. Hemelsbreed misschien een afstand van 100-150 meter. Maar voor de reiziger bepaald niet comfortabel, want je moet dan trap af/op om onder/over over NS spoor te komen, dus naar volledig ander perron lopen. Waardeloos voor de vervoerswaarde van de Amstelveenlijn!

    De gemeenteraad in Amstelveen eiste tot nu toe overstap op NZ-lijn om hetzelfde perron. Wat is er nog over van dat standpunt?

      /   Beantwoorden  / 
  2. roland

    Van de 1,4 miljard voor de Zuidas plannen is zo’n 200 miljoen voor het openbaar vervoer.

    Veelzeggend, de beweerde “forse uitbreiding” uit het persbericht is niet meer dan achterstallig onderhoud met bredere trappen, ingangen, perrrons e.d.

    Die verandering maar voor de A10 tunnels vergen een forse verbouwing.

    Die jarenlange bouwput zorgt echt niet voor een beter openbaar vervoer. Blijkbaar vindt de regio een bredere A10 belangrijke dat een goed station en overstap.

    “Bovendien wordt station Zuid in de toekomst net zo groot als het huidige Centraal Station”

    Bekijk de plannen de huidige vier perronsporen blijven; hoezo net zo groot?

      /   Beantwoorden  / 
  3. ha

    ;0 stroop om de mond smeren, heet dit.
    nu is bv. het busvervoer voor velen verslechterd en hij probeeert het overstappen de bewoners toch door de strot te duwen met een beetje honing?

      /   Beantwoorden  / 
  4. azijnpissertje

    Bedankt hr. Groot dat u de 199 dan hebt laten inkorten en id. 165/166 over de Lindenlaan. Vooral de oudere mensen in deze buurt zijn u daar erg dankbaar voor. U met uw christenlijke inborst!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.