Minister: ‘zonder bijdrage gemeente geen A9-tunnel’

Minister Schultz van Haegen

Zonder bijdrage van Amstelveen geen A9-tunnel, maar de verbreding van die rijksweg gaat wel gewoon door. Die boodschap komt van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Zij reageerde op een brief van vijf fracties in de gemeenteraad (PvdA, D66, VVD, GroenLinks en CDA) aan de Tweede Kamer. Die vroegen de verbreding van de A9 te schrappen als er geen tunnel komt. Maar volgens de minister is het tracébesluit voor de weg, na een uitspraak door de Raad van State, onherroepelijk en valt daarover niet meer te praten. Zij heeft begrepen dat de eerder door de gemeente aangeboden bijdrage van € 100 miljoen aan de tunnel onhaalbaar is geworden, doordat het geld onmogelijk uit gebiedsontwikkeling is te halen.In een overeenkomst met Rijk en andere partijen, die de gemeente tekende, is die bijdrage overigens niet aan de gebiedsontwikkeling gekoppeld, zegt de minister. Maar zonder geld uit Amstelveen is de tunnel niet mogelijk. Volgens de minister gaat de gemeente nu na hoeveel budget zij er wel voor op kan hoesten. Maar de wegverbreding van de A9 staat niet ter discussie, voegt Schulz van Haegen er aan toe.

Totdat er nieuwe bestuurlijke afspraken zijn gemaakt, blijft wat haar betreft de juridische borging van het gesloten contract gelden. In de kadernota, met de contouren voor de volgende begroting, hebben B&W tien miljoen euro gereserveerd voor de A9-tunnel. Een meerderheid van de raadscommissie Algemeen Bestuur en Middelen (ABM), wilde dinsdagavond weten waar dat bedrag op was gebaseerd. Albert Maarse van GroenLinks wapperde met de reactie van de minister op de brief van de vijf fracties. ‘Hebt u dat bedrag in gedachten?” vroeg Kees Noomen van de VVD. Andere fracties sloten zich bij die vraagstelling aan. Het nu gereserveerde bedrag zou voor Den Haag wel eens te weinig kunnen zijn, zodat opnieuw de verbreding van de A9 zonder tunnel, wat voor Amstelveen bijna onverteerbaar is, redeneerde Maarse. “Hoeveel kan en wil wethouder Raat beschikbaar stellen,” vroeg hij.

Herbert Raat

Financieel wethouder Herbert Raat kon niet meer zeggen dan dat B&W via onderhandelingen met de andere bij het project betrokken partijen tot een goede oplossing te komen, waarmee zowel de bereikbaarheid en luchtkwaliteit voor Amstelveen zijn gewaarborgd. Bij een tunnel hoort volgens hem wel een bijdrage van Amstelveen, maar die is niet meer, zoals ooit oud-wethouder Pols (PvdA) optimistisch dacht, met de herontwikkeling van het gebied langs de weg (en boven de tunnel) worden terugverdiend. “Met die tien miljoen kunnen we in elk geval aan tafel zitten om te onderhandelen,” zei Raat. Volgens hem is het einde van de onderhandelingen in zicht. “Alles is afhankelijk van de oplossing waarmee Den Haag komt,” zei hij. Volgens de wethouder zullen de andere bij het project betrokken partijen, zoals provincie en andere gemeenten, zich bij de voorstellen van het ministerie neerleggen. “Wij hebben primair een overeenkomst met de minister. Als wij daarover nieuwe afspraken kunnen maken, zullen de andere partijen daarin volgen.”

Hij wilde niet reageren op de vraag van Maarse of ook een verbreding zonder tunnel, dwars door Amstelveen, in de opvattingen van de wethouder past. “Ik ga niet zeggen over mogelijke oplossingen. Wij willen als college met een compleet pakket naar de raad komen.,” zei Raat

Lees ook:VVD: tunnel niet ten koste van heel Amstelveen
Lees ook:D66: geen substantiële bijdrage A9-tunnel
Lees ook:Meanderbewoners willen informatie over A9
Lees ook:Meanderbewoners naar Raad van State om A9
Lees ook:Binnenkort duidelijkheid over bijdrage A9-tunnel

Eén reactie op “Minister: ‘zonder bijdrage gemeente geen A9-tunnel’

  1. J.Mulleman

    PvdA, D66, VVD, GroenLinks en CDA moeten nu op de blaren zitten voor hun onverantwoorde beloften aan de kiezers in 2010.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.