Politieke twijfels over financiering A9-tunnelgebied

Waar beginnen we aan? Wordt dit niet het faillissement van de gemeente? Dat gaan de politieke partijen zich nu toch wel met onderling verschillende niveaus van vertwijfeling afvragen over de gebiedsontwikkeling langs de A9, die 100 miljoen euro winst moet opleveren om af te dragen aan het Rijk voor de aanleg van de tunnel. In de speciaal voor het project gevormde raadscommissie A9 werd wethouder Pols van ruimtelijke ordening doorgezaagd over veel aspecten ervan. Want vooral nu de gemeente er financieel veel slechter dan voorheen voor kwam te staan, moet worden voorkomen dat de tunnel haar ondergang wordt, verzuchtte onder meer VVD-er Van Bergen.

 

Voor het opzetten van een projectorganisatie vragen B&W nu 6,5 miljoen, die weer uit de toch al als sneeuw voor de zon verdwijnende reserves moet komen. Waarom wordt die niet meteen ten laste van de grondexploitatie in het gebied gebracht? Dat vroegen VVD en GroenLinks zich af. Dat wordt weliswaar met een negatieve exploitatie gestart, maar dat is zo vaak gebeurd, constateerde Paul Regouin van GroenLinks.

Voor het project en de opzet van de organisatie daarachter, met veel extern ingehuurde nieuwe medewerkers, zijn de hoofdlijnen overgenomen uit een door bureau Boer & Croon overgenomen advies. Maar Van Bergen wilde weten wat er nou precies níét was overgenomen. Pols kon daarop geen exact antwoord geven. De VVD-er wilde trouwens ook wel weten hoe het college aan het bureau is gekomen, of er een Europese aanbesteding is gedaan (bleek niet zo te zijn) en of het bureau al is gestart als gesprekspartner met het Rijk. Volgens Pols brachten twee bureaus offerte uit en is B&C daaruit gekozen, tot nu toe alleen om een advies uit te brengen. Maar er is wel rekening mee gehouden dat de adviseurs ook voor de uitvoering moeten kunnen zorgen.

Merkwaardigerwijs houdt eventuele invoering van het rekening rijden een risico in voor het project. Als dat doorgaat, zou de mobiliteit wel eens dermate kunnen afnemen dat het fileprobleem is opgeheven en de tunnel overbodig is, vatte Regouin dat probleem even kort samen. “U zegt in feite: we gaan met volle kracht vooruit, dan hebben we die tunnel, ook als ie niet meer nodig is,” hield hij der wethouder voor. Maar die blijft er bij dat de tunnel een kans op verbetering voor de stad inhoudt, niet moet worden gegrepen.

Als het project alsnog wordt afgeblazen, om welke reden dan ook, is de gemeente de geïnvesteerde 6,5 miljoen euro kwijt, antwoordde Pols op vragen van onder meer Van Bergen. “Maar wij vragen dat geld juist omdat wij dat willen voorkomen. Ik besef dat het een cirkelredenering is,” zei Pols. Van Bergen meldde zich grote zorgen over de financiering te maken. Die worden door andere fracties gedeeld.

Burgerbelangen (BBA) vreest dat de gemeente een veel te grote broek aantrekt, zoals fractievoorzitter Linda Roos het uitdrukte, voor een stad van 80 duizend inwoners. Zij wees op de plannen voor een openbaar vervoerbuis in de tunnel, die extra kosten voor de gemeente met zich meebrengt, terwijl Amstelveen ook doortrekking van de Noord-Zuidlijn wenst.

Het CDA wil t.z.t. een second opinion van een gespecialiseerd bureau om de controlerende taak van de raad beter mogelijk te maken. Pols raadde dat overigens af, maar de raad kan zelfstandig besluiten toch de mening van een derde te vragen over het voorgestelde traject.

Een heet hangijzer is nog steeds het volkstuinencomplex aan Langs de Akker. Voorzitter Tepe dring er bij de commissie op aan die toch vooral te ontzien, hoewel zij in het plangebied liggen. “Vijfenveertig jaar geleden stonden er aan de Middenwaard prachtige boerderijen, die zonder slag of stoot verdwenen. Zo ging dat destijds. Ik pleit er voor hoge prioriteit te geven aan de inpasbaarheid van bestaande cultuurhistorische restanten, zoals de kruitfabriek,” zei Tepe. Hij wilde ook de tuintjes aan Langs de Akker daartoe rekenen. Ook Burgerbelangen toonde zich voorstander van het behoud van dat complex. Volgens Pols staat nog niets over het opofferen van de tuinen aan de herindeling van het gebied vast en is er goed overleg met het bestuur van de tuinvereniging. Een bestuurslid op de tribune zei van niets te weten daarover.

De fracties willen het liefst nog ver voor de volgende kadernota (met de contouren van de begroting 2010) een risicoanalyse hebben over het project. Maar dat gaat volgens Pols waarschijnlijk niet lukken. Hij zei overigens wel bezorgd te zijn over de huidige financiële ontwikkelingen.

De VVD wil in elk geval de toegezegde business case voor het project voor de behandeling van de volgende kadernota hebben. “Anders wordt het een pro forma kadernota, zoals we ook al een pro forma begroting 2009 hebben vastgesteld.” Waarmee hij doelde op het feit dat de begroting werd vastgesteld, terwijl net bekend was geworden dat de gemeente 15 miljoen in IJsland kwijt dreigt te raken.

Lees ook:Bij bouw op tunneldak meer dan 100 miljoen nodig
Lees ook:VVD wil stoppen met A9-tunnel
Lees ook:Opzet projectorganisatie A9 kost 6,5 miljoen
Lees ook:Pols doet dringend beroep op VVD niet tegen tunnel te stemmen
Lees ook:Rijk: Aan 100 miljoen voor tunnel val niet te tornen

5 reacties op “Politieke twijfels over financiering A9-tunnelgebied

  1. rob nijkamp

    Soms gaan ogen open als het te laat is. Remco Pols moet vanuit de PvdA reunie (Alders tafel)zijn succes verkopem, overkapping A9, maar financiering hiervoor is nergens te vinden. Dat er met negatieve explotatie wordt gestart weet Paul Requin als geen ander. Tijdens zijn wethouderschap is veel geld gestoken in de ontwikkeling van Bovenkerk. En het bureau Boer & Croon, dat is toch dat adviesbureau waar uitgerangeerde politici (CDA en VVD) een doorstart proberen te maken werkend met hun old boys netwerk? Sinds wanner maakt de VVD zich zorgen over openbare aanbesteding? Ik weet een aantal andere voorbeelden, echt waar, die nooit zijn gevraagd door de VVD maar ook toegepast had moeten worden. Misschien alleen al bij de huidge verbouwing gemeentehuis.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Taz

    Ach Rob, ga toch eens wat nuttigs doen ipv andere af te zeiken.

    Taz

      /   Beantwoorden  / 
  3. rob nijkamp

    De reactie van een persoon als de vinger op de zere plek wordt gelegd.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Taz

    Even braken zeg!

      /   Beantwoorden  / 
  5. Jan Demming

    Taz, altijd leuk om je opbouwende kritiek en positieve bijdragen te mogen lezen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.