VVD en D66: uitstel OV-dienstregeling

Walter Vervenne

Walter Vervenne

Toch wel terecht bij nader inzien, die grote onrust onder Amstelveners over het openbaar vervoer als de nieuwe dienstregeling van Connexxion ingaat. Dat vinden nu VVD en D66 in de gemeenteraad. Zij vragen B&W er bij Connexxion op aan te dringen de regeling niet per 10 december, maar later, bijvoorbeeld op 18 april te laten ingaan.

De fracties hadden het eerder kennelijk niet zo somber ingezien, hoewel ook toen de ontevredenheid van de bewoners en sommige oppositiefracties in de gemeenteraad hen niet kan zijn ontgaan.

Al tijdens de informatiebijeenkomst in mei van Connexxion en Vervoerregio Amsterdam heerste ontevredenheid, zegt VVD-raadslid Walter Vervenne nu.

Met Connexxion werd wel afgesproken dat bus 199 ook ’s avonds na 20.00 uur naar Schiphol zou blijven rijden en de halte aan de Graaf Florislaan bleef gehandhaafd, maar dat kon de deining niet stillen.

En die kreeg weer een impuls door de huis-aan-huis in Amstelveen verspreide folder van Connexxion over de nieuwe

Jeroen Brandes

Jeroen Brandes

dienstregeling. Als gevolg daarvan worden fracties in de gemeenteraad door verontruste inwoners gewezen op tal van opdoemende problemen met de bereikbaarheid. Terecht, die bezwaren, zeggen VVD en D66 nu. Overigens is de gemeenteraad met vijf man vertegenwoordigd in de Vervoersregio, die de concessie voor het openbaar vervoer in de regio geeft.

Ziekenhuis

Bewoners van Dignahoeve en Zeelandiahoeve zijn bijvoorbeeld ongerust over het kwijtraken van hun directe verbinding via buslijn 199 met Ziekenhuis Amstelland en omliggende verzorgingscentra, zoals Verpleeghuis Groenelaan en Zonnehuis.

Wijkbewoners van Waardhuizen en Middenhoven voorzien grote problemen nu de buslijnen 149 en 199 daar gaan verdwijnen en er slechts een buslijn 174 voor terug komt. Een directe verbinding met Schiphol en Amsterdam Arena verdwijnt daardoor. Het wijkplatform heeft dit onderwerp op de agenda geplaatst van hun eerstvolgende vergadering op 7 december.

In de nieuwbouwwijk van Bovenkerk moeten bewoners naar de halte Bosrandweg (Camping Amsterdamse Bos) lopen voor buslijn 199, omdat de nieuw aan te leggen halte niet op tijd gereed is. En nog meer tamtam is te horen in Bovenkerk omdat die bus straks niet meer door de nieuwbouwwijk rijdt en men er een slechter bereikbare halte voor terugkrijgt. “Het inkorten van de route 199 stimuleert zo niet het woon-werkverkeer per bus”, zegt Vervenne.

 Overleg

Wethouder Jeroen Brandes van Verkeer (PvdA) liet weten de klachten te inventariseren en daarna in overleg gaan met de betrokken partijen om de knelpunten eruit te krijgen. Dat gesprek wordt gevoerd op 1 december, maar dat is te laat om op tijd successen te boeken, vinden de twee fracties.

Daarom is volgens hen uitstel en verandering van de nieuwe dienstregeling nodig. Connexxion heeft trouwens laten weten ook vier maanden later dan eerder gepland elektrische bussen in te zetten, waarvoor overigens huis-aan-huis reclame is gemaakt. “Zij houden zich niet aan de gemaakte afspraken en waarom wij dan wel…?” vraagt Vervenne zich af.

 

Lees ook:Wethouder Brandes luidt noodklok openbaar vervoer
Lees ook:B en W vinden openbaar vervoer ‘niet onbevredigend’
Lees ook:VVD: altijd tegen slecht OV bezwaar gemaakt
Lees ook:Middenhoven klaagt over verdwijnen bus uit wijk
Lees ook:Brandes wil beter busvervoer in Amstelveen

7 reacties op “VVD en D66: uitstel OV-dienstregeling

  1. snurker

    Laten we er nog een commissievergadering over houden.
    De raad inclusief Walter Vervenne als vervoerregioraadslid heeft het afgelopen jaar lopen snurken, en heel diep ook. Dit komt echt niet uit de lucht vallen nu.

    Ze worden ter elfde ure wakker. Maar het is al te laat, er hangt veel samen met nieuwe dienstregelingen, er is niet zoiets als een Amstelveense dienstregeling, het is Amstelland-Meerlanden binnen de Vervoerregio Amsterdam.

    Bovendien: sommige zaken zijn wel degelijk een verbetering: de terugkeer van R-Net Lijn 300 op de Oranjebaan is bijvoorbeeld erg goed!

    Mooi voorbeeldje afstand politiek en burgers (immers Vervenne zit mede aan het stuur in de vervoerraad)

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jan Demming

    De put dempen het kalf al verdronken is? Ik krijg steeds meer de indruk dat de vijf Amstelveense afgevaardigden in de Regioraad zich qua openbaar vervoer door de rest van die club in slaap hebben laten sussen en het allemaal wel best vonden.
    Maar de VVD en D66 snappen toch zelf ook wel dat het geen enkele zin heeft om het college aan Connexxion alsnog te laten vragen de dienstregeling uit te stellen tot half april? Het zou de hele regeling van de vervoerder in de regio verstoren. Dat verzoek lijkt dan ook meer op een stuiptrekking, waar deze vervoerder geen enkele boodschap aan heeft. “Dan had je maar eerder moeten komen…”, zal de reactie zijn.
    Niet alle ingezetenen volgen de sociale media, maar dan blijkt een huis-aan-huis folder van Connexxion alsnog voor veel ophef te zorgen.
    Het was helemaal niet nodig geweest om naar aanleiding van de vele klachten achteraf alsnog in overleg te gaan met de ‘betrokken partijen’ om de knelpunten uit de teloorgang van het openbaar vervoer in Amstelveen te krijgen. Het is een schande dat de vijf afgevaardigden in de regioraad de besluiten praktisch zonder een enkel tegenargument hebben geaccepteerd.
    Wijkplatform Waardhuizen-Middenhoven houdt over dit en een aantal andere onderwerpen een belangrijke bijeenkomst donderdag 7 december vanaf 20.00 uur in De Meent. Ik zou zeggen: komt allen!

      /   Beantwoorden  / 
  3. CeeBee

    We kunnen vergaderen wat we willen, maar de kern van het probleem blijft naar mijn idee dat Amsterdam de dienst uitmaakt in de regioraad. En het Amsterdamse smaldeel zal het strikt genomen een biet zijn of er wel of niet een halte verdwijnt in de een van de randgemeenten. Hun belang is immers dat mensen zo snel mogelijk per OV Amsterdam kunnen bereiken en ook zo snel mogelijk de stad weer kunnen verlaten.

    Een ander punt is dat de Vervoersregio zich als een bestuurslaag gedraagt en beslissingen neemt over gemeenten heen. Een ontwikkeling waar met name raadslid Harry van den Bergh zich de afgelopen jaren al grote zorgen om maakt en waarbij eigenlijk pas recent waarneembaar is dat andere raadsleden zich daar ook zorgen om maken. Mosterd na de maaltijd ben ik bang, zo je er ‘tijdens de wedstrijd’ al enige invloed op gehad zou hebben..

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank Bikker

      Naar mijn idee heeft Amsterdam ook belang bij een fijnmazig ov netwerk in de randgemeenten . Zij heeft ook geen belang bij nog meer verkeer richting stad of luchthaven. Ik snap ook niet waarom grote bedrijven , zoals ziekenhuizen, luchthaven enz. zich niet hebben laten horen. Velen van hen zullen beslist niet gebaat zijn bij extra parkeerplaatsen, want dit is wel het recept om de mensen de auto in te jagen.

        /   Beantwoorden  / 
      1. CeeBee

        Extra parkeerplaatsen? Waar dan?

          /   Beantwoorden  / 
        1. Frank

          Juist!

            /   Beantwoorden  / 
  4. Jan Vink

    Beste mensen en politieke vrienden de reactie van de VVD en D’66 verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs.
    Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat partijpolitieke verkiezingsoverwegingen hier opeens om de hoek komen kijken. Het verkeersplan is a. niet opeens uit de lucht komen vallen en b. dit plan, waarin niet alleen gekeken kan worden naar de Amstelveense belangen, moet, gelet op bezuinigingsafspraken, gerealiseerd worden binnen strikte financiële regels.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.