VVD: altijd tegen slecht OV bezwaar gemaakt

Walter Vervenne

Walter Vervenne

Raadslid Walter Vervenne van de VVD heeft er kennelijk tabak van steeds (mede) de schuld te krijgen van de verslechtering van het openbaar vervoer in Amstelveen door de nieuwe dienstregeling van Connexxion. Volgens hem hebben de vijf leden van de gemeenteraad die Amstelveen vertegenwoordigen in de Vervoerregioraad van meet af aan met de vuist op tafel geslagen.

Behalve Vervenne zitten Jitze Bakker (Burgerbelangen), Tessa van Wijnen (GroenLinks), Harry van den Bergh (PvdA) en Edwin van der Waal (D66) in  de Amstelveense club binnen de Vervoerregioraad. Maar het vijftal vormt daar een minimale minderheid. In totaal zitten er 57 leden in, komende uit Amsterdam en vijftien andere gemeenten, waaronder Haarlemmermeer, Aalsmeer, Uithoorn en Amstelveen als (subregio) Amstelland en Meerlanden. Intussen begrijpt Vervenne wel de klachtenregen van de burgers.

“In de folder van Connexxion staat: je komt er sneller, vaker en duurzamer. Nou was dat maar waar”, zegt hij. “De VVD ontving tientallen mailberichten waarin duidelijk wordt aangegeven welke misstanden nu optreden als het gaat om haltebereikbaarheid en de gereden routes. Wij zijn het inmiddels zat en ook hels en diep bedroefd.”

Volgens hem hemmen hebben niet alleen alle buslijnen van Connexxion andere nummers en namen gekregen, maar ontbreekt ook haltebereikbaarheid en fijnmazigheid nu volledig. Vervenne: “In maart en mei 2017 werd in ons Raadhuis door de staf van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) en Connexxion de verleende concessie aan raadsleden en burgers toegelicht. Van meet af aan is door alle leden van de commissie Ruimte Wonen en Natuur zware kritiek op de plannen geuit.”

Bezwaar AML

Uiteindelijk beslist volgens hem tenslotte het Dagelijks Bestuur van de VRA. Daartegen hebben alle fracties van Amstelland en Meerlanden (AML) bezwaar gemaakt en dat ook besproken in de Raadsvergaderingen van de VRA in oktober en december 2017. zegt Vervenne.

Na ambtelijk overleg is een compleet overzicht gemaakt van alle klachten en wensen. Daarmee ging de Amstelveense wethouder Jeroen Brandes opnieuw naar het DB van de Vervoersregio en de directie van Connexxion.

Ververvenne: “Connexxion monitort nu haar ervaringen tot april 2018 en moet dan met aanpassingen en verbetervoorstellen komen. Ik heb op 12 December persoonlijk opnieuw heftig geprotesteerd en zal dat in de volgende vergadering op 20 februari weer doen. Er zal en moet een grondige aanpassing van het routeplan en de haltering doorgevoerd worden.”

 

 

 

Lees ook:VVD en D66: uitstel OV-dienstregeling
Lees ook:VVD: geen terugkeer naar A9-tunnel
Lees ook:VVD: kappen bomen aan Meander onnodig
Lees ook:Koninklijk lintje voor scheidend raadslid Vervenne
Lees ook:VVD twijfelt over gratis OV ouderen

16 reacties op “VVD: altijd tegen slecht OV bezwaar gemaakt

  1. App

    Waarom worden dit soort dingen niet verteld terwijl zij nog spelen en het (misschien) nog niet te laat is om dmv publieke druk foute beslissingen te vermijden?

    In plaats daarvan stond er die idiote advertentie van twee pagina’s in het AN over ‘de eerste stap naar een fijnmazig OV’. Dat was dus een leugen en daar is kennelijk wél geld voor.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Kees

      Groot gelijk!

      En waarom monitort Connexxion niet samen met de gemeente de resultaten straks. Gek ook, dat 4 van de 5 raadsleden tot de coalitie behoorden, waarin de VVD het meeste te vertellen heeft. Maw Raat en consorten hebben gewoon de Amstelveners op dit dossier in de kou laten staan.

        /   Beantwoorden  / 
  2. Elias

    Volgens mij is het toen ook verteld, in elk geval in de raadscommissie, maar iemand die toch al een hekel heeft aan het gemeentebestuur geeft natuurlijk altijd de schuld daaraan.

      /   Beantwoorden  / 
    1. CeeBee

      Volgens mij is het in de raadscommissie niet of nauwelijks aan de orde geweest. Daar is voornamelijk gesproken over het ontbreken van de ‘democratische legitimiteit’. Op zichzelf terecht, maar over de inhoud van de (voorgenomen) besluiten is bij mijn weten nooit gesproken. Niemand heeft er zich in het openbaar over uitgelaten en ook niemand heeft op enig moment in de commissievergaderingen de indruk gewekt het volstrekt oneens te zijn met wat er stond te gebeuren. Nu beweren er van meet af aan tegen te zijn geweest vind ik dan ook volstrekt ongeloofwaardig. In alle eerlijkheid viel ik ook een beetje van mijn stoel toen ik bovenstaand artikel las.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Johan Bos

        Misschien ook overeenkomstig het feit bij ‘regionale aangelegenheden’ op de agenda van raadscommissies nooit iemand wat heeft te zeggen. Alleen Harry van den Bergh gebruikte dat punt wel eens om het gebrek aan democratie te melden, maar die is dan ook door de PvdA naar een onverkiesbare plek gedirigeerd en hield vervolgens de eer aan zichzelf…

          /   Beantwoorden  / 
        1. CeeBee

          Nu je het zegt, want dat is natuurlijk hét moment om dat aan de orde stellen. Echter bij het aankondigen van dat agendapunt wordt meestal nog net niet gegniffeld. En dan nu wel de krokodillentranen.

            /   Beantwoorden  / 
          1. Kees

            @cb met recht krokodillentranen! En dan nog dit . Men monitort het tot april en hoe lang moet men dan weer wachten voordat eventueel genomen besluiten weer worden terug gedraaid? St Juttemis.?

            Die hele regioraad geeft trouwens Amsterdam ,als ik het goed begrepen heb, om in alle randgemeenten op zeer belangrijke punten de baas te spelen en alle gemeenteraden van die randgemeenten pikken dat?

              /  
        2. CeeBee

          Overigens heeft de onverkiesbaarheid van Harry van den Bergh misschien ook een beetje te maken met het feit dat zijn vragen een steeds langere inleiding hadden, waardoor die vraag -zo hij al bedoeld had die te stellen- een beetje ehmm… wegviel. Ik zeg het wat omfloerst geef ik toe, want alle respect voor zijn bijdragen.

            /   Beantwoorden  / 
          1. Johan Bos

            Hij is bij mijn weten de enige die het probleem aan de kaak stelde. Ik begreep wel wat hij bedoelde…

              /  
          2. CeeBee

            Ja het probleem over de legitimiteit bracht hij inderdaad met grote regelmaat naar voren. Terecht ook wel meen ik nog steeds, maar inhoudelijk -zoals over de 51, de 5 en nu de nieuwe buslijnen- hoorde je ook niets van hem. Van niemand overigens herhaal ik nog maar even.

              /  
  3. App

    Beantwoord mijn vraag liever met links naar publicaties in Amstelveense media in maart 2017 waarin melding wordt gemaakt van de zware kritiek van raadsleden op de plannen van de Vervoersregio Amsterdam (VRA) en Connexxion om buslijnen om te leggen en haltes op te heffen zodat het OV in Amstelveen juist grofmaziger zou worden itt wat de gemeente in een advertentie van twee pagina’s (!) in het AN beweerde.

    Als VVD-er Vervenne het ‘zat, hels en diep bedroefd’ is, hoe moeten de gedupeerde bewoners zich dan voelen?

    Het Calimero-gedrag van Amstelveense bestuurders en volksvertegenwoordigers is erger dan het simpelweg laten vallen van een paar steken, zoals Vervennes liberale voorman het zalvend noemt.

    Uiteindelijk beslist volgens hem tenslotte het Dagelijks Bestuur van de VRA. Daartegen hebben alle fracties van Amstelland en Meerlanden (AML) bezwaar gemaakt en dat ook besproken in de Raadsvergaderingen van de VRA in oktober en december 2017.

      /   Beantwoorden  / 
    1. App

      Die laatste alinea is per ongeluk – al knippend en plakkend – in mijn reactie terecht gekomen.

      Overigens eens met CB.

        /   Beantwoorden  / 
  4. J. van den Heuvel

    Het is natuurlijk niet realistisch, dat het bestuur van een stadje met 90.000 inwoners tegen het grote stadsbestuur van Amsterdam met bijna 900.000 bewoners iets kan regelen, of bereiken. Hetzelfde gebeurde met de politie, toen plotseling de burgemeester geen korpsbeheerder meer was, toen de Nationale Politie werd uitgeroepen. Geen enkele inspraak bijvoorbeeld, hoe zou de politie de vele inbraken in Amstelveen moeten voorkomen, de inwoners te informeren en hun onderzoekresultaten naar de inbrekers met het publiek te delen. Wij horen helemaal niets.

    Met het OV gebeurt exact hetzelfde, want de heren in het bestuur van de Vervoerregio Amsterdam hebben het contract met Connexxion getekend, en omdat dezelfde heren niet in Amstelveen wonen en vaak niet met de tram, of bus reizen, ze hebben eigenlijk geen idee wat de echte verkeerssituatie is in Amstelveen, ook niet na het ondertekenen van het bewuste document.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Kees

      Klopt , maar er zijn meer randgemeenten, die ook door Amsterdam zijn gepiepeld. Misschien niet op dit dossier, maar weer op andere. Die stemmenverdeling , zorgt er nagenoeg altijd voor dat de grote boze buurman wint.
      Ik zeg altijd. “ Gedraag je je als een slaaf, dan ben je ook een slaaf!”

        /   Beantwoorden  / 
  5. Philip Bodenstaff

    Het openbaarvervoer is in de hele regio een ramp sinds de invoering van de nieuwe dienstregling van 10 december 2017.
    Ik protesteer daar al op verschillende plekken tegen en heb ook een petitie op het internete geplaatst om er tegen te protesteren.
    Help mij in mijn protest en teken de petitie.
    Deze petitie is te vinden op:
    https://tinyurl.com/amstelveenbus
    U kunt mij ook mailen op [email protected]

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank Bikker

      Getekend. Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.