Twijfels over versmalling Beneluxbaan

Met alleen GroenLinks tegen nam de gemeenteraad woensdag een motie aan, die tot gevolg moet hebben dat aanpassing van de maximum snelheid (naar 50 kilometer) op en versmalling van de Beneluxbaan alleen moeten doorgaan als zij voor een aantoonbare verbetering zullen zorgen. Een besluit daarover door B&W moet eerst aan de raadscommissie Ruimte Wonen en Natuur worden voorgelegd. De kwestie kwam ter sprake bij de behandeling van de gemeentelijke verkeers- en vervoersvisie, die overigens volgens sommige fracties weinig visie bevat. “Meer wishful thinking dan realiteitszin,” vond PvdA-raadslid Smits.

 

Volgens verkeerswethouder Joss Tabak zijn de rijstroken op de Beneluxbaan nu zo breed dat zij als het ware uitnodigen tot harder rijden. Maar tegenstanders vrezen dat die versmalling, evenals verlaging van de maximum snelheid van 70 naar 50 kilometer, tot minder doorstroming leidt, terwijl door kantorenbouw steeds meer werknemers naar Amstelveen komen.

 

De raad nam unaniem een motie aan om ervoor te zorgen dat de fietspaden langs de Beneluxbaan aan beide zijden in beide richtingen kunnen worden bereden. Dar  voorkomt oversteken door fietsers, wat de verkeersveiligheid ten goede zal komen, oordeelde de raad. Nu nog zijn de paden grotendeels ingericht voor éénrichtingverkeer.  De raad heeft B&W gevraagd snel met een voorstel te komen voor herinrichting van de paden op dat punt. Ook moet het college met het stadsdeelbestuur van Amsterdam Zuideramstel gaan praten om ook het Amsterdamse verlengde van de Beneluxbaan (Buitenveldertselaan) met twerichtingsverkeer op de paden daarbij te laten aansluiten.

 

De raad nam verder een motie aan om verkeersveilige fietsroutes naar scholen te krijgen. CDA en Burgerbelangen (BBA) stemden tegen, omdat zij het in de praktijk nauwelijks mogelijk achten zoiets uit alle delen van de gemeente – en van elk huis – te regelen. Bovendien komen en gaan er kinderen naar Amsterdam, redeneerde BBA-fractievoorzitter Linda Roos. De motie voorziet overigens in het  in kaart brengen van de schoolroutes en onderzoek naar verkeersonveilige knelpunten daarin. Ook moet overleg met omliggende gemeenten worden gevoerd. Daarover zullen B&W volgend jaar met een notitie komen.

Lees ook:Te hard met motor over Beneluxbaan
Lees ook:Raadsfracties voelen zich met kluitje in riet gestuurd over fietsroutes
Lees ook:Gemeente onderzoekt dodelijke ongelukken Beneluxbaan
Lees ook:Openbaar baisonderwijs moet financiƫle buffer vormen
Lees ook:Raad wil meer invloed op metropool

5 reacties op “Twijfels over versmalling Beneluxbaan

  1. M.M. Schwarz

    Geachte Gemeente,
    al jaren hoop ik, dat u verstandige oplossingen uit het buitenland overneemt. B.v. matrixborden boven de Beneluxbaan die aangeven, met welke snelheid gereden moet worden om zo goed mogelijk bij groen licht aan te komen. ‘Gruene Welle’ is de naam van dit systeem, en geloof mij, dat het werkt en dat de doorstroming perfect is. A.U.B. niet weer de typisch nederlandse, ‘pesterige’oplossingen!
    Met vriendelijke groet,
    M. Schwarz

      /   Beantwoorden  / 
  2. JOHAN TH. BOS

    Groene golf werkt daar niet, bleek ook tijdens de gemeenteraadsvergadering. Dat komt door de sneltram en de daarbij horende gelijkvloerse oversteekplaatsen. De tram heeft altijd voorrang. U was niet de eerste die erop kwam.

      /   Beantwoorden  / 
  3. j

    Wacht s.v.p. eerst de nieuwe aansluitng met de A9 ten N.van het ziekenhuis af!

      /   Beantwoorden  / 
  4. co

    rolstoelgebruikers 7 weken de dupe!
    & weken gaat lijn 51 ,maar tot Spaklerweg en DAN????

      /   Beantwoorden  / 
  5. co

    NIEMAND MAAKT ZICH DRUK OVER DIE 7 WEKEN AANZIENLIJKE TRAJECTVERKORTING VAN TRAM 51………..??????????…….

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.