Openbaar baisonderwijs moet financiële buffer vormen

Stichtig Amstelwijs, de koepel van het openbaar basisonderwijs, moet een financiële  buffer gaan vormen om toekomstige verliezen te kunnen opvangen. Een zogenoemde egalisatiereserve. Dat heeft de gemeenteraad bepaald door een door VVD en CDA, met steun van de meeste andere fracties, ingediende motie aan te nemen. De stichting kampt al jaren met enorme verliezen, maar lijkt nu langzaam uit de rode cijfers te komen. In de motie, waarin overigens waardering voor de verbetering in het vorige jaar werd uitgesproken, vroeg de raad aan B&W de fianciele gang van zaken bij het openbaar basisonderwijs nauwgezet te blijven volgen.PvdA en SP stemden tegen de motie. Zij vinden dat de raad, die eerder een constructie bedacht om op afstand van het openbaar onderwijs te blijven, zich niet met de huishouding van dat onderwijs moet bemoeien. Maar CDA-fractievoorzitter Jonker bracht daar tegenin dat de stichting zelf moet bepalen hoe zij financieel beleid wil voeren.  “Wi zeggen alleen dat er een buffer moet komen, maar zij bepaalt zelf hoe groot die moet zijn.” zei hij.

Amstelwijs is onder meer in de problemen gekomen doordat bij de scholen veel oudere – relatief dure – leerkrachten werken. Volgens Bert de Pijper van de ChristenUnie is er jarenlang verkeerd begroot. In de motie staat dat de stichting door zal moeten gaan met een bezuigingsoperatie.

Lees ook:‘Raad moet controle op openbaar onderwijsgeld houden’
Lees ook:PvdA: ‘geen openbare kritiek op openbaar onderwijs’
Lees ook:Interim-directeur voor openbaar basisonderwijs
Lees ook:ChristenUnie milder, maar houdt kritiek op “Amstelwijs’
Lees ook:Geheimzinnigheid onderwijsreserves duurt nog even voort

Eén reactie op “Openbaar baisonderwijs moet financiële buffer vormen

  1. tante Bep

    Dit wordt gebracht als nieuws. Dit is overal het geval. Het onderwijzersbestand is sterk verouderd. Dat komt niet alleen door hun rechtspositie, maar ook door een gebrek aan carriereperspectief en een echt ouderenbeleid. Vroeger stroomden vele onderwijzers door naar het vo en daar waren het vaak de beste docenten. Dat is nu nagenoeg onmogelijk.Ook is het voor leerkrachten zeer moeilijk om over te stappen naar andere banen, want ze kunnen eigenlijk niets echt goed.
    Ook is men vergeten te vermelden dat die tekorten ook kunnen zijn ontstaan door het schrikbarend stijgen van de kosten voor leermiddelen, men kan denken aan digitale schoolborden, bijscholing, een monopolist als Zwijsen ( schaf je 1 methode aan van hun, word je bijna gedwongen om de andere ook aan te schaffen), toetsen en testen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Maw. de maatschappij vraagt veel, maar daar hangt een prijskaartje aan en dat laatste vergeet men wel eens.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.