Nieuwe zorgtaken bij gemeente van start

23948_fullimage_DSC_0071_310x160Integratie lijkt nu zo’n beetje het leidende principe op het gebied van de gemeentelijke sociale dienstverlening. Op de eerste dag van de aan de gemeente opgedragen uitvoering van allerlei nieuwe zorgtaken, ging zorgwethouder Herbert Raat (VVD) persoonlijk de tegen elkaar aangeschoven afdelingen langs die daarvoor moeten zorgen. Natuurlijk is bezuiniging een uitgangspunt bij de overheveling van taken door het Rijk naar de gemeenten, maar in Amstelveen probeert men die op te vangen door efficiënter te gaan werken.

Het gaat van 1 januari af vooral om op de het gemeentelijke bordje gekomen uitvoering van de nieuwe Jeugdwet, de dito Participatiewet (om meer mensen aan het werk te krijgen) en uitbreiding van op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) gebaseerde activiteiten, die voorheen onder de AWBZ vielen, zoals verstrekking van allerlei hulpmiddelen.

Op het gebied van jeugdzorg waren rond half elf op de eerste werkdag al enkele verzoeken van inwoners binnen gekomen, meld teamleidster Chantal Stienstra van het die dag (2 januari) geopende zogenoemde Amstelveen loket. Dat bestaat uit een batterij van letterlijke loketten, met daarbij behorende spreekkamers voor privégesprekken. Men kan er onaangekondigd binnen lopen met vragen op het terrein van (jeugd) zorg en welzijn. Maar natuurlijk ook bellen (020 5404911). Zie ook: www.amstelveen.nl/amstelveenloket.

Voor het loket, het eerste aanspreekpunt voor publiek, zijn 23 mensen beschikbaar. In totaal werken een kleine zeventig mensen, blijkbaar voornamelijk vrouwen (die ochtend worden namelijk geen mannen door de verslaggever gesignaleerd), in het sociale domein. Dat varieert dus van problemen met jongeren tot schuldhulp en van aanhoudende bijstandsuitkeringen tot persoonsgebonden budgetten.

Van het raadhuis uit worden in totaal ook vier sociale teams aangestuurd, waarin allerlei disciplines zijn vertegenwoordigd, maar wel een soort account manager – volgens de gemeente samen met de hulpvrager – uitmaakt welke daarvan nodig is.

Op het gemeentehuis vindt men ook de ambtenaren die voor de indicaties zorgen. Volgens ervaringsdeskundigen zijn die cruciaal, want in feite bepalen zij wat er wel of niet in reactie op de aanvraag gebeurt. Maar er is ook, naast de gemeentelijke burgerraadsman, een specifiek voor het sociale domein aangestelde functionaris bij wie men met klachten terecht kan.

De spreekkamers en loketten zij intussen wel voorzien van alarmknoppen. Het komt soms voor dat klanten zich niet echt als koningen gedragen en fysiek geweld tegen ambtenaren menen te moeten gebruiken. Gebeurt een paar keer per jaar, legt Stienstra uit. In andere gemeenten soms vaker. Inwoners van Amstelveen behoren  kennelijk goeddeels tot de minder agressieve Nederlanders. Er is van dreigend geweld vooral soms sprake bij bijstandsuitkeringen, meent Raat te weten.

 

Lees ook:Steunpunt huiselijk geweld geopend
Lees ook:ChristenUnie: ‘Niet bezuinigen op regelingen minima’
Lees ook:Soms worden groene idealen GroenLinks gekraakt
Lees ook:Gemeente vraagt regio meer eigen huurwoningen voor Amstelveners
Lees ook:Zorgen van PvdA over bijstandswet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.