CDA: overlast bij bouw en bijdrage aan AV-lijn beperken

Geert Janssen

Er moet een goede financiële onderbouwing komen van de aangepaste plannen voor de Amstelveenlijn, waaruit blijkt dat de diverse overheden hun bijdragen garanderen. In totaal gaat het om € 300 miljoen. En tijdens de bouw moet er goed openbaar vervoer naar Amstelveen en doorstroming van het verkeer op de Beneluxbaan blijven bestaan. Met die kritische kanttekeningen komt de gemeenteraadsfractie van het CDA Zij zegt er overigens blij mee te zijn dat tramlijn 5 behouden blijft. Evenals een metroverbinding met het Amstelstation, via een overstap op station Zuid. Maar zij wil wel de duidelijk afspraak dat de financiële inbreng van Amstelveen geen ‘open einde’. Ook moet volgens het CDA worden vastgelegd wat er gaat gebeuren als de kosten van het project hoger uitvallen. “Gelet op de ervaringen met de Noord-/Zuidlijn kunnen we wat de financiën betreft immers niet alert genoeg zijn”, zegt CDA-raadslid Geert Janssen.

Tijdens de aanleg, met onder meer de bouw van ongelijkvloerse kruisingen, wat maximaal 6,5 jaar kan duren, moet een vlotte doorstroming van het verkeer op de Beneluxbaan mogelijk blijven, vindt het CDA verder. Metrolijn 51, tram 5 en de Beneluxbaan zijn de hoofdverkeersaders van de stad, constateert Janssen.  “Die kunnen niet circa 6,5 jaar met grote regelmaat gefrustreerd worden door werkzaamheden. Dan ontstaat er een langdurig verkeersinfarct in de stad, wat zeer nadelig is voor de bereikbaarheid, de economie en de leefbaarheid in Amstelveen. Wij vinden dat onaanvaardbaar en willen dat het college in samenwerking met de andere partners zo snel mogelijk met een ‘Bereikbaarheid-, leefbaarheid- , veiligheid- en communicatie-uitvoeringsplan (BLVC-uitvoeringsplan)’ komt. Dat moet bestrijding van de overlast door werkzaamheden en beperking van de ombouwtijd inhouden.” Het CDA zegt de reactie van het college over de financiën en de aanpak van de overlast tijdens de ombouwtijd a te wachten. Afhankelijk daarvan bekijkt de fractie of zij bij de behandeling in de gemeenteraad op 6 februari met een amendement komt.

Lees ook:Groen licht beter verkeersknooppunt O’laan
Lees ook:Drempel in afrit Oranje- Beneluxbaan
Lees ook:PvdA: B&W hebben financiën niet op orde
Lees ook:ChristenUnie: verkeersinfarct door ombouw AV-lijn
Lees ook:‘Operabuurt krijgt alleen ellende door A9-tunnel’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.