De Operabuurt in Bankras krijgt alleen ellende en geen enkel voordeel door de verbreding van de A9 en de aanleg van een tunnel. Tot die conclusie komt de werkgroep A9 Operabuurt van het wijkplatform Bankras-Kostverloren. De tunnel zal niet tot de Operabuurt reiken, omdat die bij de Beneluxbaan stopt. Het wijkplatform heeft bezwaar gemaakt bij het Rijk tegen het nu geplande tracé en de tunnel. Aan bewoners is gevraagd met die zienswijze in te stemmen. Volgens het platform dreigt de Operabuurt onleefbaar te worden. Het vindt dat er een overkapping moet komen voorbij de tunnelmond, waar om te voorkomen dat fijnstof, stank en verkeerslawaai in de wijk tot schrikbarende proporties stijgen.De bewoners van de Operabuurt verwijten de gemeente geen inspraak te hebben gehad in de verbreding van de verbreding tot acht banen van de Burgemeester Boersweg. Volgens de actievoerders profiteert hun wijk als enige van Amstelveen niet van de tunnel, in tegendeel. “Al het verkeer van Amstelveen en omstreken moet hier de A9 op, omdat er bij het Stadshart geen aansluiting meer zal zijn. Bovendien krijgt de Operabuurt een nieuwe brede zogenaamde stadsweg in de richting van het Stadshart. Die is volgens de gemeente nodig, omdat anders het verkeer op het knooppunt A9 / Burgemeester Boersweg vastloopt,” zegt voorzitter P.M. Swart van de werkgroep. Hij verwacht ook waardedaling van de koopwoningen in de wijk. “De Operabuurt krijgt géén tunnel, wel een 8-baans snelweg met spitsstroken.”
De buurt dreigt volgens Swart een soort door zware infrastructuur omgeven eiland te worden, met enorme verkeersstromen op de Oranjebaan en de Burgemeester Boersweg. En de A9 komt open en bloot er langs te gaan lopen. “Bovendien staat tot mijn ontsteltenis in het ontwerp tracé besluit dat het verkeer op de A9 de komende tien jaar zal verdubbelen. De leefbaarheid van de Operabuurt wordt onacceptabel aangetast. Onbegrijpelijk is ook dat er een geluidsscherm van vier meter hoog bij de buurt is voorzien, terwijl er bij LOuderkerk één van zeven meter hoog komt.”
Omdat de tunnelmond ten oosten van de Beneluxbaan is gepland en de wind doorgaans zuidwestelijk is, krijgt de buurt te maken met zeer slechte luchtkwaliteit en ernstige geluidhinder, meent het platform. De weg moet dan ook naar zijn mening tot ver voorbij de woningen worden overkapt.
Ook de bouw veroorzaakt jarenlang overlast in de buurt, zegt het platform verder. Het vreest ook overmatige parkeerdruk in de buurt, doordat bezoekers van het centrum ver daar vandaan in de stad (bij Bankras) arriveren. De actievoerders voeren ook aan dat veel groen uit de wijk zal verdwijnen, namelijk een groot deel van het park langs het op te offeren dijklichaam. Het platform vreest verder verzakkingen, naar analogie van de problemen met de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Ook de directe woonomgeving van het bij de Beneluxbaan aan te leggen Openbaar Vervoer knooppunt wordt volgens de actievoerders onleefbaar.
Lees ook:Groen licht beter verkeersknooppunt O’laan
Lees ook:SP: Streep door verbreding A9 in zicht
Lees ook:SP: gemeente mag niets betalen aan tunnel verbrede A9
Lees ook:Andere indeling van wijken
Lees ook:Onderzoek naar A9 door tunnel
En uitgerekend in die onleefbare Operabuurt wil de SP sociale woningbouw hebben, aan de Carmenlaan. Het is schandalig hoe de SP kansarmen en have-nots wil afschuiven naar zo’n verschrikkelijke plek!
Nou ja, hoe meer onleefbare buurten, hoe groter de SP-aanhang natuurlijk. Ik vraag me wel af wat de bewoners van de villa´s aan de Olymiadelaan in Kostverloren gaan doen. Nog niets van gehoord…
Verhuizen naar een nette buurt waarschijnlijk. Ik geloof overigens niet zo in de Verelendungstheorie.
Tsja, die problemen gaf ik bij het begin aan…. kan je nagaan en dan ben ik nog maar een leek die de plannetjes bekeek