Geen lagere maximum snelheid op brede A9

Minister Melanie Schultz

Minister Melanie Schultz

In de Annakerk gaat de minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu maandag de laatste handtekening zetten onder de gewijzigde, want op instigatie van Amstelveen, overeenkomst over de A9. Alle andere partijen, de provincie het laatst, hebben dat getekend. Het betekent dat er geen tunnel en daarmee geen bijdrage van 100 miljoen euro van de kant van de gemeente daaraan komt.

Voor andere oplossingen om de hinder als gevolg van de verbrede A9 op Amstelveens grondgebied te beteugelen betaalt de gemeente 40 miljoen. De Annakerk, waarvan het voortbestaan door de verbreding onzeker was geworden, blijft bestaan. Maar alle wensen van de gemeenteraad om de maximum snelheid op de weg naar 80 kilometer per uur omlaag te brengen ten spijt, blijft die 100 kilometer. Het ministerie ziet, in tegenstelling tot de gemeenteraad, geen aanleiding om de snelheid omlaag te brengen. De raad constateerde dat 100 kilometer meer gezondheidsrisico’s voor de langs de weg wonende burgers met zich meebrengt dan 80 kilometer. Het ministerie legt dat argument naast zich neer.

Wethouder Herbert Raat betreurt dat, zegt hij in een brief aan de raad. Het ministerie voert aan dat het verkeer op de weg ‘ruim onder de grenswaarden’ voor stikstofdioxide  en fijn stof blijft. Ook de verlaagde snelheid op de A13 – van 100 naar 80 kilometer – wordt teruggedraaid. Want door het Rijk vastgestelde ‘grenswaarden’ zijn nu eenmaal bepalend, de gezondheid van burgers is at kennelijk niet.  B&W hebben de minister gevraagd of het in Amstelveen geen sprake is van een specifieke situatie, ‘waarvoor berekeningen niet altijd afdoende zijn’, laat Raat weten.
Een motie van de gemeenteraad om het door de A9 op te slokken groen te compenseren, waarvoor het college een plan moest uitwerken, ligt in feite op het bordje van Rijkswaterstaat, meldt Raat. Die is verplicht voor groencompensatie en de financiering ervan te zorgen. Ook in een motie drong de raad er op aan de A9 verder van de Van Hallweg te laten lopen. Volgens Raat gaat Rijkswaterstaat onderzoeken of dat kan.

Het ministerie pleegt overleg met de gemeente als de geplande horizontale geluidschermen niet blijken te voldoen. De gemeenteraad had er op aangedrongen te minister te vragen het budget van 5 miljoen euro beschikbaar te houden voor zogenoemde  ‘bovenwettelijke maatregelen’ als die schermen niet voldoende blijken.

De Annakerk blijft volgens Raat ‘als het maar enigszins kan’ tijdens en na de werkzaamheden aan de weg in gebruik als ‘landmark’ van Amstelveen. Dat liet het ministerie weten. ‘Omdat de kerk van monumentale waarde is en een belangrijke landmarkfunctie heeft, zal Rijkswaterstaat een klok terugplaatsen in de toren. Het bisdom verwijderde deze voor de overdracht, wat een doorn in het oog was van het college’, schrijft Raat. Het ziet er verder naar uit dat de Verkeers Informatie Dienst (VID) twee webcams voor verkeersobservatie aan de toren van de kerk gaat bevestigen, zodat bewoners de verkeersdruk op de weg kunnen waarnemen en zien hoe het project zich ontwikkelt.

Lees ook:ChristenUnie stunt voor 80 km op A9
Lees ook:SP start ansichtkaartenactie minister Schulz A9
Lees ook:Meanderbewoners naar Raad van State om A9
Lees ook:Extra en lagere overkapping A9 kost € 9 miljoen
Lees ook:Raat wil regiokerk uit Annakerk

4 reacties op “Geen lagere maximum snelheid op brede A9

  1. gerben

    Op welke momenten gaat Rijkwaterstaat de klok luiden?

      /   Beantwoorden  / 
  2. gerben

    En weet de VVD minister wie Anna was?

      /   Beantwoorden  / 
  3. gerben

    Of onze handtekening gelet op die 100 km intrekken en de 40 miljoen in kas houden?

      /   Beantwoorden  / 
  4. gerben

    Onze handtekening intrekken – vanwege die 100 km – en de 40 miljoen in kas houden.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.