Ooit geplande A9-tunnel komt er niet

Herbert Raat

Herbert Raat

De geplande A9-tunnel van meer dan twee kilometer komt er niet. Dat schrijft wethouder Herbert Raat in antwoord op een brief van drie burgers, onder wie secretaris Odde Modderman van de belangenvereniging van Meanderbewoners. Welke oplossing wel wordt gevonden om de situatie rond de te verbreden rijksweg leefbaar te houden omwonenden is nog niet duidelijk. Maar als die volgens Amstelveen niet voldoet, stapt de gemeente naar de rechter. Aan de eerder geplande tunnel zou zij een bijdrage van € 100 miljoen leveren, maar dat geld heeft zij niet, meldde Raat onmiddellijk na zijn aantreden als wethouder. Het zou er op neerkomen dat elk Amstelveens gezin € 5000 moest mee betalen, constateert hij nu.

De wethouder is al bijna twee jaar in onderhandeling met het Rijk om onder het door het vorige college getekende contract uit te komen. Maar volgens de briefschrijvers komt er over de onderhandelingen te weinig naar buiten. Zij lijken overigens niet helemaal tegen alsnog betaling van de vastgelegde bijdrage, die in tien jaar zou moeten worden opgebracht. In elk geval wensen zij een tunnel als de weg wordt verbreed en geen (goedkopere) open tunnelbak, die naar hun mening teveel overlast voor de bewoners van het Stadshart zou opleveren.

Een tunnel komt er vrijwel zeker niet.  “Natuurlijk is de minister gebonden aan wetgeving inzake milieu en leefbaarheid, maar zij zou kunnen kiezen voor de goedkoopste variant: een goot met 2 x4 rijstroken plus vluchtstroken en meters hoge geluidsschermen aan weerszijden. Die inpassing voldoet aan de wettelijke eisen”, schrijft Raat. Maar die oplossing vindt de gemeente qua leefbaarheid niet aanvaardbaar. Daarom werd destijds die tunnel geëist, waaraan Amstelveen € 100 miljoen zou bijdragen. “In het vorige college, toen er nog geen crisis in het vastgoed was, werd het als haalbaar beoordeeld dit bedrag te betalen uit de gebiedsontwikkeling: woningen en kantoren. Vervolgens brak de economische crisis uit en bleek de ontwikkeling en verkoop van 200.000 m kantoorruimte een illusie. Inmiddels staat 160.000 vierkante meter,  zoals het oude KPMG-gebouw, leeg en een belangrijk deel daarvan moet worden herbestemd”, schrijft Raat.

“Als we het contract willen nakomen moet het geld uit de algemene middelen komen. De financiële gevolgen daarvan zouden zeer negatief zijn voor Amstelveen en de Amstelveners. Dit betekent dat elk Amstelveens gezin € 5000 euro moet mee betalen aan de A9.” Ook moeten om aan dat geld te komen OZB met 40 tot 50 procent omhoog, kan niet meer worden geïnvesteerd in bijvoorbeeld schoolgebouwen en sportaccommodaties en nemen de mogelijkheden om voor ouderen en minima een ruimhartig beleid te voeren sterk af, zegt Raat. “Deze consequenties zijn voor ons onaanvaardbaar. Daarom hebben we met succes een beroep gedaan op de contractuele regeling voor onvoorzienbare omstandigheden.”

De onderhandelingen met de minister, die langer duren dan eerder verwacht, zijn geheim. Dat moet de gemeente nu eenmaal respecteren, meldt Raat in reactie op de aantijging van de briefschrijvers dat het over de A9 muisstil blijft, de transparantie zoek is en van participatie – net als bij het tumult rond de uitbreiding van het Stadshart – geen sprake is.

Raat begrijpt de eis van de minister wel. “Als informatie over de voorgenomen oplossing naar buiten komt, kan dit aannemers in de kaart spelen waardoor de prijs oploopt. We kunnen daarom op dit moment geen andere informatie geven dan procesinformatie. Als we uitonderhandeld zijn, komt er een voorstel richting de gemeenteraad”

Intussen voelen B&W niets voor een brede goot door de stad. Raat: “Daarom zet ik me tot het uiterste in een goed onderhandelingsresultaat te behalen. Hierbij houd ik het belang van al onze inwoners in de gaten. Als wethouder ben ik er namelijk niet alleen voor de bewoners van Meander en het Oude Dorp, maar ook voor de mensen in Westwijk, Elsrijk, Waardhuizen, Middenhoven en alle andere wijken in Amstelveen.”

De oorspronkelijk geplande lange tunnel er niet komt, maar volgens Raat wel een oplossing die het college “uit leefbaarheidoogpunt aanvaardbaar” vindt voor de bewoners langs de snelweg. Als de onderhandelingen niet tot een voor Amstelveen goed resultaat leiden, stapt de gemeente rechter, maar dat probeert zij te voorkomen. “Daar wordt niemand beter van.”

Participatie over de gevonden oplossing wordt straks niet alleen een zaak van de gemeente, zegt Raat. “Het rijk zal het Tracébesluit moeten aanpassen en daarover samen met de gemeente het gesprek aan gaan met bewoners en bedrijven.”

De briefschrijvers – behalve Gerard Groters uit de SP-kerngroen en Frans Sam –  lieten weten alleen met een gesloten tunnel in de stemmen en volop actie te gaan voeren als die er niet komt. Evenals de SP in de gemeenteraad wil zij overigens dat het college aftreedt, na de drama’s in het Stadshart en met de A9. Het vertrouwen van burgers in bestuur en politiek is volgens hen tot een minimum gedaald.

Lees ook:Raat weigert nog openheid over A9-onderhandelingen
Lees ook:Minister: ‘zonder bijdrage gemeente geen A9-tunnel’
Lees ook:Meanderbewoners naar Raad van State om A9
Lees ook:Meanderbewoners willen informatie over A9
Lees ook:SP: ‘College schuift molensteen A9-tunnel door

4 reacties op “Ooit geplande A9-tunnel komt er niet

  1. Walter B. Vervenne

    Nu is de aanval op Herbert Raat, het voltallige College en de raadsleden echt ontzenuwt. De Please/SP schrijvers staan in hun hemd.
    Al zijn hun leugens(en foutieve aannames)nog zo snel de waarheid achterhaald ze wel.
    Lees de brief van wethouder Raat en U weet hoe het zit.

      /   Beantwoorden  / 
  2. P.G. van Faassen

    Mijnheer Vervenne, kunt u eens voordat u uw gebrabbel wereldkundig maakt, een spelling checker gebruiken? Uw taalfouten ook bij “Dichtbij” zijn stuitend. En dat voor een VVD raadslid/secretaris.

    En mijnheer Bos, e.e.a. is ook op u van toepassing.

    Verder, om on topic te zijn, is het een redelijk verhaal van de heer Raat. De usual supects uit de linkse hoek (Stadshartbewoners?) moeten het daar maar mee doen.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Walter B. Vervenne

    Maakt U zich a.u.b. geen zorgen over de taal maar begrijp dat snel antwoorden voorrang heeft. Het gezwets en niet lezen irriteert mateloos

      /   Beantwoorden  / 
  4. Frank Bikker

    De hr. van Faassen heeft er dus wel oren naar om maar 2000 euro te stoppen in die A9? De hr. Raat dreigt wel met 5000 euro, maar iedereen beseft dat dit een vorm van wanbestuur van vorige college(s) is wat hij op zijn bord lag toen hij aantrad. De hr. Raat probeert de geit en de kool te sparen, dat hij onderhandelt stelt niets voor.
    Niemand wil opdraaien voor de kosten. Ik heb zelfs geen 2000 euro over voor die gedeeltelijke overkapping. Die luchtvervuiling is er toch wel, je betaalt er enkel voor dat het niet voor je deur plaats vindt maar 1 km verderop. Dan gaan de prijs van wat huizen een stuk achteruit. Dat heet kiezen uit 2 kwaaien.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.