Met alle zorghulpvragen straks naar AV-loket

GemeentehuisOver een paar weken wordt dus alles anders. De gemeente is per 1 januari zelf verantwoordelijk voor de jeugdhulp (Jeugdwet), zorg en ondersteuning (Wet maatschappelijke ondersteuning 2015) en hulp bij het zoeken naar werk (de Participatiewet). De gemeente opent daartoe een zogenoemd Amstelveenloket. Degenen die daar werken zijn er volgens haar speciaal voor opgeleid burgers te begeleiden naar de juiste hulp.

Over wat die dan wel is, krijgt men eerst een gesprek met een medewerker. Die gaat eens met de hulvrager bekijken welke hulp(-middelen) er nodig zijn. En vooral: Wat men zelf kan doen, c.q. wat buren, familieleden en anderen in de omgeving kunnen doen, want ‘zelfredzaamheid’ (ander woord voor bezuiniging) is natuurlijk het toverwoord in het nieuwe beleid.  

Als er in een gezin of huishouden sprake is van verscheidene problemen, kan het gebeuren dat men wordt doorverwezen naar het Sociaal team. Daaruit komt een medewerker op huisbezoek om samen met de hulpvrager te bekijken welke hulp nodig is. Die medewerker zal soms deskundigheid inschakelen van bijvoorbeeld een maatschappelijk werker, wijkverpleegkundige of sociaal-psychiatrisch verpleegkundige. Naar een Sociaal team wordt men doorverwezen door een medewerker van het Sociaal loket, de huisarts of een andere deskundige. De burger kan zich dus niet zelf melden bij een sociaal team.

Amstelveenloket

Volgens de gemeente kan met van 2 januari af voor alle vragen over ondersteuning terecht bij het al genoemde Amstelveenloket. Dat kan gaan om wonen, welzijn, zorg, jeugdhulp, urgentieverklaring voor een sociale huurwoning, inkomensondersteuning voor mensen met een laag inkomen, bijstandsuitkering, schuldhulpverlening, leerlingenvervoer en gehandicaptenparkeerkaart en –plaats.

De openingstijden van het Amstelveenloket (zonder afspraak): Maandag, dinsdag, woensdag: 08.30 tot 15.30 uur, donderdag: 08.30 – 16.30 uur, vrijdag 08.30 – 12.30 uur. Telefonisch is het bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 08.30 – 17.00 uur en op vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur via
020 – 540 49 11. Meer informatie: www.amstelveen.nl/amstelveenloket.

 

Lees ook:Nieuw gemeentelijk zorgloket gaat open
Lees ook:Mystery guests bij gemeentelijk zorgloket
Lees ook:Loket maatschappelijke ondersteuning voor alle welzijns voorzieningen
Lees ook:Bewonersmeeting over onderlinge hulp in B’kerk
Lees ook:Klachtenmeldpunt bijstand: 600 hulpvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.