Tegen het einde van het jaar slaan overheden en andere partijen de handel altijd ineen om – voornamelijk teverhgeefs – fietsers er toe te bewegen adequate verlichting te voeren. Want ja, het wordt vroeger donker. Alsof, zij het later, dat gedurende de rest van het jaar niet gebeurt.
In deze regio organiseren gemeente Amstelveen, Stadsregio Amsterdam, Politie Amsterdam-Amstelland en de Fietsersbond de campagne ‘Ik val op’. Omdat, roept een persbericht, er nog steeds relatief veel slachtoffers onder fietsers vallen die in het donker op pad zijn. Vooral jongeren lopen risico bij een ongeval betrokken te raken, melden de campagnevoerders. Omdat ze gemiddeld twee keer zoveel fietsen als de gemiddelde Nederlander, zijn jongere fietsers van 12 tot 15 jaar vaker betrokken bij een ongeval.
Nou én, lijken ze te zeggen. Complete fietsverlichting zie ik eerlijk gezegd zelden. Zonder enige lamp rijden, is de gewoonte van de meesten. Kunnen ze mij wel uit de auto willen hijsen, maar ik constateer wel dat ik met een onverlichte personenauto in no-time wordt gepakt. Een college van mij kreeg de politie al achter zich aan omdat hij met stads- in plaats van dimlichten reed.
De pakkans voor levensgevaarlijk, onverlicht, liefst in het zwart van trottoirs af zich in het verkeer stortende mensen op tweewielers is vrijwel nihil. Actie of niet. Volgens de partijen achter de campagne heeft ruim de helft van de jongeren geen werkende verlichting of doet deze niet aan. Ik vind dat een uiterst positieve berekening, waarbij kennelijk tientallen procenten over het hoofd zijn gezien. Volhgens mij ligt het 0onverlichte percentage eerder in de buurt van de honderd dan daaronder. Wie ’s avonds een fietser met correct licht tegenkomt, scoort een soort witte raaf. Iemand die in aanmerking komt voor een lokale ondersxcheiding, zal ik maar zeggen.
De rest heeft recht op een bon, maar die wordt bewaard voor automobilisten. Als in die categorie het lichtgebruik gelijk was aan dat van de fietsers was Leiden in last. Nu mogen zij zich alleen te barsten schrikken als weer een zich gevaarlijk en geheimzinnig voortbewegende burger opeens voor zijn hun wielen opduikt.
Als aftrap van de campagne ‘Ik val op!’ heeft Wethouder verkeer Jeroen Brandes samen met enkele medewerkers van de gemeente Amstelveen gratis fietslampjes uitgedeeld aan jongeren die zonder licht fietsten. “Als je zelf fietst, besef je vaak niet hoe gevaarlijk het is zonder licht te fietsen”, zei hij. “Maar je bent echt slecht te zien, zeker als het ook nog eens regent. Terwijl je tegenwoordig al voor weinig geld heel goede fietslampjes kunt kopen.”
Volgens de gemeente besteedt de politie in xeze donkere maanden extra aandacht aan de verlichting van (brom)fietsen. Ik geloof er voorlopig geen snars van. Ook niet van de belofte dat de politie bij gebrekkige verlichting en onvoldoende reflectie meteen bekeurt. Dat zou trouwens wel een fors bedrag op kunnen brengen
Waarschijnlijk volstrekt zinloos nog maar even de regels voor de lampjes:• Bevestig lampjes aan de fiets. Zorg dat de lampjes goed naar voor en achter schijnen. • Losse lampjes mogen alleen op het bovenlichaam. Dus niet op hoofd, armen of benen. • Ze mogen bevestigd worden aan kleding of tas. • Ze moeten goed zichtbaar zijn. Er mag dus niets voor of overheen hangen. • Wit of geel licht voor, rood licht achter. • De lampjes mogen niet knipperen.
Lees ook:Offensief tegen slechte fietsverlichting
Lees ook:Wethouders delen fietslampjes uit
Lees ook:Onverlichte fiets lijkt de norm
Lees ook:Aangeschoten bromfietsrijders aangehouden
Lees ook:Uitgaanspubliek fietst vrijwel uitsluitend zonder licht
Waarom worden er niet gewoon bekeuringen uitgedeeld?
De enige overtreding die in Amstelveen wordt bekeurd is te weinig parkeergeld betalen. De rest wordt gedoogd, inclusief te hard rijden, door rood rijden, met een scooter in een voetgangersgebied rijden en onverlicht rijden.
Wij hebben geen wethouder van Handhaving maar van Gedogen. Dat levert meer stemmen op.
Hoi, ik krijg volgens Johan een medaille!
Maar zonder dollen: keihard bekeuren, de dames en heren pubers krijgen wel allemaal van paps of mams een mobieltje ( of kunnen dat blijkbaar zelf wel betalen van de vakkenvullerij), dan kunnen ze ook wel een bekeuring van 50 euro betalen.
He Johan, ff die foto rechtop zetten of was je net van je sokken gereden toen je die foto nam?
En vergeet niet de hardlopers van lampjes te voorzien! Heel irritant en gevaarlijk hoe die uit donkere schaduwen voor fietsers en auto’s proberen te springen.
Het percentage verkeerd/onvolledig/onverlichte fietsers ligt ongeveer op 50% is mijn inschatting (ik tel ze wel eens voor de grap als ik fiets). Wel is er een oververtegenwoordiging van pubers/studenten en opvallend veel vijftigers/zestigers hebben falende verlichting.
ellejellens, dat lijkt mij redelijk gevaarlijk om tijdens het fietsen naar andere fietsers te kijken of de verlichting wel klopt