Helft klagers ombudsman gemeente niet of matig tevreden over afhandeling

De helft van de klagers bij de gemeentelijke ombudsman was vorig jaar niet of matig tevreden over de afhandeling van hun klachten. Het aantal klachten daalde met 50 ten opzichte van 2004 tot 373. Veel klagers komen meer dan één keer bij hem, waarbij dan – volgens de ombudsman – in feite dezelfde klacht in een steeds ander jasje terug komt. Tot die categorie behoorde 51 klagers, van wie er drie vier keer met een klacht kwamen. Dat blijkt uit het jaarverslag van de ombudsman.

Burgers kunnen bij hem terecht (telefoon 020 5404740 of [email protected]) als naar hun mening het ambtelijke apparaat of een bepaalde medewerker van de gemeente volgens hen niet naar behoren heeft gehandeld. Het kan gaan om onheuse bejegening, niet antwoorden op brieven, verstrekken van onjuiste informatie enzovoort. Bijna de helft van de klachten ging vorig jaar over de sector Burger en Samenleving. Op de ombudsfunctie zelf had 21 procent betrekking. Slechts acht procent van de klagers was zeer tevreden over de afhandeling na inschakeling van de ombudsman.

Overigens kunnen burgers bij de ombudsman niet klagen over raadsleden of het college van B en W. Daarvoor moet men bij de burgemeester zijn. En men een klacht over de burgemeester kan men b ij de loco-burgemeester terecht. Het komt er dus op neer dat zulke klachten binnen het college zelf worden beoordeeld.

Lees ook:Klachten bij Onbudsman gemeente blijven toenemen.
Lees ook:Lokale ombudsman wordt ‘burgerraadsman’
Lees ook:Iets meer klachten over ambtenaren dan vorig jaar
Lees ook:Aantal klachten Bugerraadsman daalt
Lees ook:Burgerraadsman: elke dag een klacht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.