Amstelveenlijn door naar centrum Uithoorn

tramlijn_51[1]Hoewel eerder bleek dat lang niet iedere inwoner van Uithoorn het er mee eens is, zijn B&W van die gemeente er toch voorstanders van dat de Amstelveenlijn daarheen wordt doorgetrokken. Zij gaan de gemeenteraad vragen in te stemmen met de voorliggende voorkeursvariant voor de Uithoornlijn.

Het Amstelveense college van B&W werkt er graag aan mee, zegt wethouder Jeroen Brandes van Verkeer en Vervoer. De plannen voor de Uithoornlijn worden 25 oktober in de Amstelveense raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur besproken en op 9 november in de Amstelveense gemeenteraad. Uiteindelijk besluit Regioraad van de Stadsregio Amsterdam – omgevormd tot Vervoersregio – op 13 december over de voorkeursvariant. Als SRA positief beslist, gaat het project Uithoornlijn naar de volgende fase en worden de plannen verder uitgewerkt.

De voorkeursvariant bestaat uit het doortrekken van de vernieuwde Amstelveenlijn naar het dorpscentrum van Uithoorn, over het tracé van de Spoordijk. De tramhaltes zijn voorzien bij Aan de Zoom, het busstation Uithoorn en Dorpscentrum. De Uithoornlijn vervangt de huidige directe busverbindingen uit Uithoorn naar Amstelveen en Amsterdam. Daarnaast komt een busverbinding tussen Zijdelwaard en Amstelveen centrum.

Volgens Brandes gaat door de lijn een grote meerderheid van de inwoners van Uithoorn er op vooruit wat betreft de kwaliteit van het openbaar vervoer. “Ik ben er ook tevreden over dat de plannen voor de Uithoornlijn ons geen geld kosten,” zegt hij. De gemeenteraad van Uithoorn organiseert op woensdag 28 september een speciale inspraakavond over de Uithoornlijn.

 

 

Lees ook:‘Amstelveenlijn doortrekken naar Uithoorn’
Lees ook:Ook Vervoersregioraad akkoord met Uithoornlijn
Lees ook:Uithoornlijn gaat € 57miljoen kosten
Lees ook:Bewoners kiezen naam tramlijn Uithoorn-Amsterdam Zuid
Lees ook:Raad: Parkeerplaats bij Uithoornlijn

22 reacties op “Amstelveenlijn door naar centrum Uithoorn

  1. Olaf Oomes

    Volgens mij was het slimmer geweest om voor te stellen de lijn door te trekken naar de luchthaven Schiphol. Hier is pas echt behoefte aan, zeker nu de NS zo slecht blijft presteren.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Robert van Waning

    @Olaf, sneller dan buslijn 300 naar Schiphol vv kan zelfs een sneltram toch niet zijn?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Olaf Oomes

      @RvW
      Mijn opmerking heeft helemaal niets met snelheid te maken maar met economisch toegevoegde waarde voor de regio. Eindpunt Schiphol lijkt mij nu eenmaal meer van belang dan eindpunt Uithoorn.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Frank

        Dus omdat de NS zijn werk niet goed doet, moeten we maar even een sneltram naar Schiphol bouwen van vele miljoenen. En dan nog ; Waar is de ruimte in Amstelveen.
        De 300 is snel, frequent en kan flexibel ingezet worden indien nodig. RvW heeft in i.d. gelijk.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Olaf Oomes

          Zo flexibel dat halte Oranjebaan werd opgeofferd ten faveure van een halte Langerhuize (KPMG-gebouw). Laat mij niet lachen. Van flexibiliteit is in het geheel geen sprake gebleken. Daarenboven kent buslijn 300 als eindpunt Bijlmer Arena. Ook geen economische knaller lijkt mij.

            /   Beantwoorden  / 
          1. Frank

            @ Olaf eindpunt is Bijlmerstation. Overigens je zult de mensen die daar op/uitstappen te eten krijgen. Voor de Oranjebaan heeft men ook alternatieven gevonden. Ik ben 28 jaar naar de Bijlmer gereisd en de 300 was toch echt het snelste en ging het vaakst. De ellende zit juist in het overstappen. Men heeft steeds meer lijnen verknipt en dan klopt het op papier nog wel maar in de praktijk voor geen meter. De 300 wordt juíst heel veel gebruikt door luchthavenpersoneel , veel kantoorpersoneel en zelfs expats.

              /  
    2. Robert van Waning

      @Olaf, snelbus 300 verbindt A’damZO (een economische knaller), met Aveen busstation (idem), Schiphol (idem) en Haarlem-centrum (idem) op een snelle en efficiënte manier via vrije busbanen.

      Als Almere op dezelfde manier was verbonden via vrije busbanen op of langs de A1 en de A9, dan was die hele verbreding niet nodig geweest.

      De miljarden kostende verbreding van de autoweg A9 is gebaseerd op ouderwets en niet-duurzaam denken. En die afzchuwelijke open tunnelgoot dwars door Aveen mag er natuurlijk helemaal niet komen.

        /   Beantwoorden  / 
        1. Frank

          Wat hebben zakenlui en toeristen in amstelveen te zoeken? Niets vinden zij! Wij hebben enkel belang bij goed OV voor ons woon/ werkverkeer en liefst zo vlot mogelijk. De 300 is daar een prachtig voorbeeld van. Overigens zitten in ZO ook diverse grote hotels en in Amstelveen zijn ook diverse hotels ,waaronder een longstay met> 200 kamers.( laan van helende meesters) . De halte Oranjebaan wordt heel veel gebruikt door scholieren. Ik meen zelfs dat ze daar aparte bussen voor hebben.

            /   Beantwoorden  / 
          1. Olaf Oomes

            Wellicht niet veel in Amstelveen Frank, maar wel op een eindpunt Schiphol!
            Overigens is het eindpunt van lijn 300 Amsterdam, Bijlmer ArenA. Dit geeft in ieder geval de site van Connexxion aan. Dit in reactie op een andere reactie van jouw kant.

            Overigens nu ik er over nadenk zitten ook hier in Amstelveen best wel wat internationaal georiënteerde bedrijven, dus ook die zouden er baat bij hebben indien Schiphol als eindpunt zou worden gerealiseerd al is het alleen al als alternatief van lijn 300. Maar goed 300 lijkt door een aantal reageerders heilig te zijn verklaard. Beperkte blik denk ik.

              /  
          2. Robert van Waning

            @Olaf, niet schelden. Niet iedereen die je met jou oneens is, heeft een beperkte blik. Op basis van deels dezelfde en deels andere feiten en overwegingen komen zij komen tot een andere conclusie dan jij. Lijn 300 voldoet. Wat is daar tegen?

              /  
          3. Frank

            Ach RvW het eindpunt van de 300 ligt pal onder het Bijlmerstation. Ik kan het wel weten, want ik heb het jaren gebruikt als overstappunt.

              /  
          4. Frank

            Bus 199 gaat ook naar Schiphol.

              /  
      1. Robert van Waning

        Olaf, die zakenlui slapen in Amaterdam, maar werken in ZO.

        Het doortrekken van de tramlijn naar Schiphol is jouw stokpaardje. Ik haak daarop in ipv jou af te katten.

        Doortrekken vd tram naar Uithoorn is een goed idee. Andere grote steden hebben ook metro- en lightrailverbindingen met de wijde omtrek.

          /   Beantwoorden  / 
  3. Rotary-vriendje

    Ik hoop dat deze lijn het aantal parkeerforensen omlaag gaat brengen. Ze vinden het heerlijk om ‘s ochtends en na het werk even in hun veel te dure bolide naar de laatst mogelijke tramhalte te rijden waar je nog gratis kan parkeren.

    En daar gaan de ‘dure’ jongens. Op een holletje met een pakje brood onder hun arm klappen ze de deur van hun glimmende trots dicht en rennen als schooljongens naar de halte.

    En ik breng als goede echtgenoot even mijn vrouw naar d’r werk en weg parkeerplaats. Het schiet allemaal niet op.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank

      Nou ook genoeg keer als haringen in een ton gestaan. En de meeste mensen zijn dan nog niet thuis. Ik moest voor Waardhuizen Bullewijk ZO toch echt 3 kwartier minimaal rekenen. Met de auto was het 15 min.

        /   Beantwoorden  / 
  4. Gerben

    Uithoorn uit het isolement. De baan zo’n beetje langs de Bovenkerkerpolder.
    Geeft ook kansen voor nieuwbouw langs de lijn.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Kat

      Eh, nou nee. Ja voor ondernemingen want er mogen vanwege Schiphol geen huizen meer gebouwd worden langs de lijn. En voor de geplande industriewijk is helaas geen halte gepland.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Slimpie

        Kun je nagaan hoeveel vertrouwen men heeft in bepaalde kringen over de ontwikkeling in die industriewijk.

          /   Beantwoorden  / 
  5. Olaf Oomes

    Grappig dat een aantal onder een artikel dat over de vernieuwde snelle metroverbinding Amsterdam-Amstelveen gaat ineens buslijn 300 erbij halen maar niet melden dat er ook in ieder geval twee busverbindingen (149/170) vanuit Amsterdam/Amstelveen naar Uithoorn gaan.

    Maar goed dit artikel gaat dus over het eventueel doortrekken van de vernieuwde Amstelveen metrolijn naar Uithoorn. Ik blijf van mening dat een doortrekken naar Schiphol voor de regio meer economisch toegevoegde waarde kent dan het doortrekken naar Uithoorn ongeacht welke andere OV verbinding dan ook.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank

      Het is wel grappig dat een snelle busverbinding veel goedkoper is of niet soms?

        /   Beantwoorden  / 
  6. Robert van Waning

    Olaf, die bussen naar Uithoorn gaan niet over vrije busbanen. Die zouden moeten worden aangelegd om de vergelijking met een lightrailverbinding te kunnen doorstaan.

    Overigens heb ik destijds ook herhaaldelijk aangedrongen op een (light)railverbinding Almere-AdamZO-Aveen-Schiphol, maar daar gaat dit artikel niet over.

    Kom gewoon met goede argumenten en laat dat smalende toontje alsjeblieft achterwege.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.